recenze - VLKODLACI ZA ÚSVITU

25.01.2024

O Vlkodlacích jsme toho v poslední době nenapsali zrovna málo. Měli jsme tady Vlkodlaky za úplňku, pak taky variantu v kabátku, nebo spíše neviditelném plášti Harryho Pottera. Aby toho nebylo málo, další malá krabička s názvem Vlkodlaci za úsvitu nám přináší sadu nových postav do téhle povedené párty hry. Pozor, nejedná se o klasické rozšíření, ale samostatně hratelnou variantu, kterou navíc můžete libovolně kombinovat s původními Vlkodlaky za úplňku.

Krabička je samozřejmě stejně velká, jako v případě "úplňku" a podobné je to i s množstvím obsahu. Pod víkem najdete šestnáct karet (destiček) rolí a k nim i sadu příslušných žetonů, plus pár žetonů speciálních, o kterých se ještě zmíním dále. Vše je vyrobeno z opravdu poctivého kartonu a karty by tak měly leccos vydržet, i tak bych vám je ale doporučil obalit, protože v téhle hře by bylo jejich viditelné poškození doslova fatální pro celou hratelnost. Celkově tedy musím pochválit zpracování, grafiku, ale i velmi kompaktní balení, které u podobného typu party her vždycky uvítám. Pokud byste si pořídili i předchozí Vlkodlaky za úplňku a Harry Potter: Boj proti temným silám, máte hned trojici stejně velkých krabiček, které pak můžete v případě Úsvitu a Úplňku dokonce kombinovat.

K hraní samozřejmě využijete skvělou aplikaci od Ravensburgeru, která pak zastane nejen roli časovače, ale především vypravěče. A to dokonce v plné české lokalizaci, včetně dabingu. Pokud byste chtěli vědět, jak se vlkodlaci hrají, koukněte na předchozí recenzi, dnes se podíváme především na novinky v podobě postav a jejich schopností. Žádné zdržování, máme tady Mladého Jasnovidce, který se učil od své starší kolegyně Jasnovidky, ale podívat se může jen na jednu kartu uprostřed stolu. Takový Objasnitel má nejen dost divný český název, který jsme si dodnes během hraní nezapamatovali, ale je opravdu zásadní postavou, protože si katru jiného hráče nejen prohlídne, ale rovnou ji nechá otočenou, pokud se tedy nejednalo o jednoho z vlkodlaků, v takovém případě otočí kartu zpět, obohacen o důležitou informaci.

Čarodějnice, ta umí pořádně zamíchat kartami a jednu z rolí uprostřed stolu si prohlédne, aby si ji následně vzala za svou, nebo ji podsunula některému ze soupeřů. Velmi silná postava, kterou ale může předčít Mystický vlk. Ten se probudí nejen společně s vlkodlaky, ale posléze ještě jednou, aby si ověřil roli některého z hráčů, filuta jeden lykanský. Zapomenout samozřejmě nesmím na Opatrovníka. Už v úvodu jsem zmiňoval sadu speciálních žetonů, jedná se o Artefakty, které se dostávají do hry právě s rolí Opatrovníka. Opatrovník takovýto žeton může přidělit některému z hráčů během noční fáze a například z něj udělat vlkodlaka, bez ohledu na to, jakou kartou tento hráč disponuje.

Nebo se naopak stanete vesničanem. Tohle je role vhodná spíše do partie s pokročilejšími hráči, ale to bych si dovolil tvrdit o celém obsahu Vlkodlaků za úsvitu. Právě jednotlivé postavy jsou pro hru zásadní a ve chvíli, kdy se vám omrzí tradiční a ověřená kombinace Vlkodlaků, Loupežníka, Jasnovidky a Výtržnice, je každá další role skvělým kořením hratelnosti. Dobře vymyšlené jsou i scénáře, které nabízejí doporučené kombinace rolí a ideálně bych vám doporučil zvolený scénář protočit klidně desetkrát po sobě, než se pustíte do další kombinace. Za prvé si takto najdete svou oblíbenou sadu rolí a zároveň vám hra vydrží opravdu na dlouho.

Znovuhratelnost, s tou jsem neměl problém ani v případě původních Vlkodlaků za úplňku, ale s touhle náloží nových rolí se jedná o opravdu ultimátní párty hru. Přitom to ještě není zdaleka vše, co vlkodlaci nabízí a pokud se u nás hře bude dařit, třeba se ještě jedné expanze dočkáme. Osobně jsem ale s dvěma aktuálními krabičkami a třetí Potterovskou iterací nadmíru spokojen.