recenze - VLKODLACI ZA ÚPLŇKU

27.07.2023

Kdybych vám měl v rychlosti a bez delšího přemýšlení doporučit jednu opravdu povedenou party hru, tak bych asi vypálil One Night Ultimate Werewolf. Hra, která u nás měla vyjít už před pár lety u vydavatelství Rexhry, pod originálním názvem Vlkodlaci chodí v noci. Proč k tomu nedošlo, mi není úplně známo, ale nakonec jsme se dočkali a Ravensburger nedávno přinesl tuhle hru na český trh a to s mnohem prostším označením Vlkodlaci za úplňku.

V opravdu velmi kompaktní krabičce nenajdete karty, jak by se dalo čekat, ale destičky se stylovými portréty jednotlivých postav (rolí), kromě nich si ještě budete muset vyloupat sadu žetonů rolí. Nic víc k hraní nepotřebujete. Já si ale dovolím malé doporučení, i když jsou destičky postav vyrobeny z kvalitního kartonu a podle všeho něco vydrží, i tak neuděláte chybu, když je obalíte. Během hraní se s nimi totiž opravdu hodně manipuluje, přesouvají se po stole a kdyby se vám některá z destiček viditelně poškodila, celá hra by přestala fungovat. Hned vysvětlím proč.

Každý z hráčů u stolu dostane jednu destičku s postavou (rolí), kterou bude v tu chvíli představovat, tajně se na ni podívá a položí ji lícem dolů před sebe. Jsou tady obyvatelé vesnice, jako například vesničani, loupežník, jasnovidka, výtržnice a proti nim stojí vždy vlkodlaci. Tři postavy se položí lícem dolů doprostřed stolu a můžete začít. Když jsem psal, že k hraní nic víc nepotřebujete, tak jsem záměrně "zapomněl" na doprovodnou aplikaci do mobilu, kterou sice opravu nepotřebujete, ale hraní vám dost zpříjemní. S českou verzí hry totiž přichází i profesionálně nadabovaná, kompletně lokalizovaná aplikace, která vás bude jednotlivými partiemi provázet.

Před sebou tedy máte tajně položené destičky svých rolí, všichni společně zavíráte oči a vlkodlačí rošáda může začít. Aplikace, nebo jeden z hráčů, vám postupně říká, která postava, nebo postavy mají otevřít oči a vykonat některou z činností. Například vlkodlaci se na sebe podívají, nebo v případě, že se "probudí" jen jeden, může nahlédnout na jednu ze tří destiček uprostřed stolu. Takový loupežník si vezme destičku jiného hráče a vymění ji za svou, čímž se zároveň mění jeho role. Rozpustilá výtržnice pak prohodí destičky dvou hráčů a lovec nebo vesničan v téhle fázi prostě jen vyčkává.

A je to tady, všichni společně otevíráme oči a jde se krájet ten pomyslný chleba, respektive střílet vlkodlaky.

Nastává fáze dohadování, intrikování a konečného zúčtování. Už totiž vůbec nezáleží na tom, jakou postavou jste byli v úvodu partie, ale kým jste teď, po všech těch přesunech a rošádách. Jednoduše řečeno, vesničani mají za úkol s převahou označit a tím zabít alespoň jednoho vlkodlaka. Vlkodlaci, nebo vlkodlak zase musí za každou cenu přežít. Zjišťujete, kdo co viděl, které role byly přesunuty a komu. Začínali jste sice jako prachsprostý vesničan, ale co když je z vás krvelačný vlkodlak? Tahle fáze dělá z Vlkodlaků jednu z mých nejoblíbenějších party her, i po těch letech od původního vydání. Podobných her je už samozřejmě na trhu nespočet a některé tenhle systém skrytých rolí posouvají mnohem dále, ale Vlkodlaci jsou pro mě jasnou volbou právě kvůli naprosto čisté hratelnosti.

Různých rolí máte v základní krabici hned dvanáct a partie se může zúčastnit až deset hráčů, ale hru si skvěle užijete už ve čtyřech. I když! Takhle jednoduché to bohužel taky není. Všechno blafování a vymýšlení si po hráčích vyžaduje jistou dávku hereckého umu a tady můžete narazit. Například děti, ty z mých zkušeností nedokážou takhle plánovaně předstírat, intrikovat a platí to pro spoustu introvertnějších spoluhráčů, kterým Vlkodlaci jednoduše nesedli. Pokud si ale najdete skupinu stejně odvázaných hráčů, máte vystaráno o zábavu na celý večer. A to ani trochu nepřeháním. Jakmile si pořádně vyzkoušíte sadu základních postav, můžete přidávat další, jako Koželuha, jehož role spočívá v tom, že se snaží upoutat pozornost a zemřít, což je velmi zapeklitá pozice.

Nebo takový opilec, který na konci nemá ani ponětí o tom, kdo je, toho prostě chcete dostat. A já bych mohl ještě několik odstavců pokračovat s chválou, ale musíme si to nějak zrekapitulovat. Za cca tři stovky dostanete ultimátní párty hru, podpořenou lokalizovanou aplikací. Tady jen těžko hledám nějaká negativa. Ok, chvíli mi trvalo, zvyknout si na některé počeštěné názvy postav, ale tohle je spíše o zvyku a noví hráči to stejně řešit nebudou. Doufám, že se u nás bude hře dařit a dočkáme se i rozšíření v podobě dalších postav, už teď se na nás chystá verze zasazená do světa Harryho Pottera. Wingardium leviosa!