recenze - ALENČINA ZAHRÁDKA

07.10.2021

Musím se přiznat, že jsem tuhle hru, včetně oznámení českého vydání, naprosto přehlížel. Takhle chladným mě naposledy nechal silvestrovský skok do jezera. Nebudeme teď rozebírat, co udělala ledová voda s některými částmi mého těla a raději se podíváme, co se skrývá v pestrobarevné krabičce s nápisem Alenčina zahrádka.

Najdete tady šest plátěných pytlíků, desky pro jednotlivé hráče, pár kartonů s žetony na vyloupání, bodovací bloček, česká a slovenská pravidla. To je vše. I tak musím obsah a hlavně jeho zpracování pochválit. Zelené pytlíky vypadají luxusně a doplňují se s pohádkovou grafikou herních desek. Na každém dílku najdete sadu několika čtverečků vyplněných obrázky (symboly hub, karty, šachové figurky...), které jsou zásadní pro zisk vítězných bodů. Díky těmto ilustracím hra doslova překypuje barvami. Alenčina zahrádka je prostě pěkně zpracovaná hra a za své peníze (+-400) dostanete nadstandardní porci muziky. Jednu drobnost bych ale vytkl, krabice by mohla být o pár milimetrů širší, aby se dalo víko pohodlně zavřít, ale s trochou cviku se mi to nakonec podařilo. :)

Při čtení pravidel jsem si nemohl nevzpomenout na hry jako My City, Patchwork nebo Zahrada. Přikládání tetrisových dílků do předtištěného pole na herní desce, to je něco, čemu se svět deskových her určitě nevyhýbá, právě naopak. Alenčina zahrádka si ale naštěstí bere z výše jmenovaných her to dobré a boduje především intuitivní hratelností. Pravidla jsou naprosto jednoduchá, naučit se hru a vysvětlit ji spoluhráčům je otázka několika málo minut. Díky tomu, že se dílky třídí do pytlíků dle jednotlivých tvarů, je hra okamžitě připravena k partii. Každý hráč si vezme svou herní desku a můžete začít.

Na začátku každého kola si první hráč vybere jeden z pytlíků a vytáhne z něj dva náhodné dílky příslušného tvaru. Poté si postupně každý z hráčů jeden dílek vybere a umístí ho na svou herní desku. Přesune se žeton prvního hráče a celý postup opakujete. Během partie se vyhodnocují jen symboly karet (zahradníků), kdy za každý nově spojený symbol karty získáte jeden základní 1x1 dílek pro vyplnění prázdných políček na konci partie. Vítězné body pak získáváte až během závěrečného bodování. Jednotlivé podmínky pro zisk bodů jsou vymyšleny opravdu chytře a už při druhé partii jsem musel přehodnotit svoji chybnou taktiku. Co je hlavní, já jsem se bavil a bavili se i soupeři. Vlastně hře nemám moc co vytknout, dostanete přesně to, co slibuje a hlavně tady všechno funguje.

Obecně mi hry tohohle typu připadají dost suché, platí to i o Alenčině zahrádce, která se odlišuje především svou jednoduchostí. A je to právě pohodový průběh partie a jednoduchá příprava, díky čemu jsem hře odpustil i trochu infantilní téma. Tahle deskovka je totiž jako dělaná pro hraní v hospodě, až na jednu drobnost. Představte si situaci, kdy jsem se s kolegy domluvil na posezení po práci. Objednáme si pivo, ze stolu odklidíme všechny nadbytečnosti, a pak přijde to obligátní: "Tak co jsi dneska vzal, Petře?" - "Chlapi, tohle je Alenčina zahrádka." Nakonec jsme si dali pět partií a pánové si hraní užívali stejně jako můj synovec s neteří. A to je další výhoda, na rozdíl třeba od Patchworku je Alenčina zahrádka dobře hratelná i s menšími dětmi. Myslím samozřejmě Sebíka a Káju, ne moje kolegy. :)

Žádnou velkou inovaci nečekejte, Alenčina zahrádka je prostě typická "tetrisovka". Pravidlově ořezaná do takové míry, že se v průběhu partie věnuju jen tomu, co mám na tomhle typu her rád.

Hodnocení designu: 3+/5

Hodnocení hratelnosti: 3+/5