recenze - MY CITY

07.02.2021

My City jako překvapení roku 2020? No počkat, ne tak zhurta! Navíc jsem použil stejné titulování už minule u deskovky Nidavellir. Jak to teda je, si projdeme hezky popořadě. Rozebereme celou hru na jednotlivé dílky, poté opět složíme a na konec ji to spočítáme!

Nová hra zvaná jednoduše My City se tváří dost nenápadně. V roce 2020 vyšla pod hlavičkou KOSMOS (u nás vydal Piatnik) a herního designu se ujal zkušený doktor Knizia ověšený několika cenami za své počiny v deskoherní branži. Jeho zatím poslední práce byla rovněž nominována na hru roku Spiel des Jahres 2020. Vsadil na rodinnou strategickou legacy hru s prvky skládání tetrisových dílků. Bohužel, výhru mu vyfoukla dedukční párty hra Pictures, ale to je zase jiný příběh.

V My City, jak název napovídá, se budete starat o své malé městečko hezky od píky. Každý hráč má svou vlastní podepsanou desku, se kterou bude hrát od začátku až do konce. Téma je zasazené do období před a po městské industrializaci. Jelikož se jedná o legacy hru, kampaň je rozdělena do osmi kapitol po třech epizodách. To jest, jestli dobře počítám, čtyřiadvacet epizod celkem. Kapitoly jsou oddělené a zapečetěné v jednotlivých obálkách. Po přečtení krátkých pravidel a pochopení základních principů se může otevřít první obálka a v klidu se ponořit do hry.

Ihned po otevření krabice pochopíte oč tu běží. Herní plány omřížkované do šachovnice a základní sada tetrisových dílků budov pro každého hráče. Jednotlivé dílky se budete snažit postupně umisťovat podle vyložených stavebních karet. A to tak, abyste na konci hry za ně získali co nejvyšší počet bodů. Geniální. Na herním plánu máte na začátku kousek lesa, hory, pár šutrů, stromů a jednu řeku. Všechno má své opodstatnění, které zjistíte v průběhu "kampaně".

Jakým způsobem by se měli přikládat dílky, a za co všechno lze získat body se mění kolo od kola. Stejně tak se mění i váš herní plán. Žádná partie tak nebude úplně stejná. Každá obálka / kapitola navíc přidává zásadní nový prvek, díky kterému musíte přizpůsobit novou strategii. Teda pokud se chcete udržet v bodování "pokroků" s protihráči. Odměny za každou hru se zapisují přímo na herní plán. Ať už jde o první nebo další místa. Každopádně nejdůležitějším ukazatelem je tabulka pokroku. Hráč, jenž na úplném konci nasbírá nejvíce bodů pokroku, se stává totálním vítězem.

Konečně se dostávám k hodnocení a nevím kde začít. Začnu třeba pravidly. Na samém konci hry již znáte spousty pravidel, výjimek a změň v bodování. Ovšem My City vám je servíruje tak polehounku, že si toho skoro nevšimnete. Tetrisový prvek je v podstatě jednoduchý, ale chytne začínající i zkušené hráče. Chytlavá je i celá hra včetně legacy prvku s obálkami. S přítelkyní jsme zahráli kampaň až do konce v jedné šnůře několika sezení. Jedna hra může trvat okolo dvaceti minut, respektive jedna kapitola hodinku. A věřte, že jsme u toho vydrželi i tři hodiny :)

My city je perfektní hra, která nás doslova chytla a nepustila, dokud jsme nedohráli poslední kolo. I když to není úplně podstatné, rád se pochlubím mým konečným vítězstvím! (Muhehé) Na druhou stranu musím přiznat, že jen o dva body, a to pouze díky dvou kamenům! Z celkových zhruba pětiset bodů to bylo opravdu napínavé a zábavné až do úplného konce. Vřele doporučuju.

Po odehrání kampaně lze hrát takzvanou "věčnou hru" na druhé straně herního plánu. My se ale po menší pauze těšíme na odvetu opět v kampani :)