recenze - ZAHRADA

07.04.2019

Už to bude nějaký ten pátek, co jsme se podívali na hru Patchwork. Zahrada se zdá být podle zadní strany krabice dost podobná, ale Uwe Rosenberg změnil téma a tak tady místo vyšívání deček máme chlapácké zahradničení. Grrrrrr... Testosteron mi doslova soptí ušima! Raději se uklidním a zkontroluju obsah krabice.

Je tady spousta věcí k vyloupání. Záhonky, žetony koček a květináčů, oranžový slunečník a nakonec skládací kolečko. Možná se tomu říká trakař? Nebo troky? Nejsem zase tak vášnivý zahrádkář, jak si o mně lidi myslí. :) Každopádně všechny ty kartonové komponenty vypadají hodně stylově. Obsah doplňují desky záhonků, bodovací desky a školka, která bude ležet uprostřed stolu jako podklad pro společnou zásobu. Návod je krátký a obsahuje i nezbytné příklady, hra se podle něj dá pochopit na první přečtení.

Po rozložení zabere hra na stole docela dost místa a to i ve dvou hráčích, takže doporučuji větší stůl a nebo hrát na zemi. V naší herní partě vzbudil povedený vizuál největší ohlas u holek, ale i já musím smeknout. Kolečko sice funguje jen jako ukazatel a nemá žádné jiné praktické využití, ale zrovna tahle drobnost podtrhává celkový kladný dojem ze zpracování. Po tomhle spletenci klišé to možná vypadá, že jsem zaujatý, ale Zahrada se mi prostě líbí. A to jsem měl vážné obavy, že bude vypadat suše. Pojďme se podívat, jak se to hraje.

Podobnost s Patchworkem je znát od prvních kol, ale je tady spousta věcí, které hry odlišují. Ve svém tahu doplňujete zásobu truhlíků v aktivní řadě nebo sloupci (ve hře čtyř hráčů i v diagonále). Pak si dobíráte truhlík nebo květináč a zasazujete ho do záhonku. Pokud se vám záhonek podaří zaplnit, můžete se pustit do bodování. Nakonec ještě přesunete kostku zahradníka do vedlejšího sloupce/řady. Boj z časem tady sice není znázorněn přímo, jako v Patchworku, ale brzo zjistíte, že není radno na nic vyčkávat. Často budete stát před volbou, jestli přijdete o drahocenný květináč nebo skleník, ale na druhou stranu urychlíte výstavbu vašeho záhonku.

Pak tady máme kočky a ty si zaslouží vlastní odstavec. Kulaté žetony s kočkami fungují jako záslepka do vašeho záhonku a nebo jako platidlo. Můžete díky nim přidat nové truhlíky i do řady/sloupce, kde jsou jen dvě volná místa. Běžně můžete doplňovat jen v případě tří-čtyř prázdných polí. Milovníci koček si přijdou na své, protože každý žeton s kočkou je tak roztomilý a ty kočičky si tam pěkně hoví... Ach jo, co to se mnou dneska je.

Při hře ve čtyřech hráčích počítejte s poměrně dlouhým čekáním. V mezičase si sice můžete promýšlet, který dílek ve vašem tahu uzmete, ale i tak už mi hra přišla zdlouhavá. Nejlépe se mi hrála ve dvou. Tahy se střídají rychle a všechno jde jako po másle. Tohle je škoda, protože hra ve více hráčích je pro mě jednou z hlavních výhod oproti Patchworku. Pořád tady ale existuje spousta důvodů, proč mít s klidným svědomím obě hry a žádná z nich nebude "navíc". Především je to dost odlišná taktika při skládání deky/záhonku a pak taky celkový feeling z obou her. A která je podle mě lepší? Zahrada.

Už se těším, až si Zahradu vezmeme v létě na zahradu. :) Rozložíme deku, zahrajeme si dvě-tři partie a dáme si k tomu vychlazené pivko. Pak vytáhneme Autofarmera, ubalíme brko...