recenze - ZOMBICIDE: ŽIVÍ NEBO NEMRTVÍ

23.04.2023

Poslední lokalizovaný Zombicide se na českém trhu objevil před dvěma lety a jednalo se o druhou edici původní hry. Už dříve jsme se ale mohli se zombíky popasovat v temném středověku a nebo třeba za pomoci trebuchetu pokropit hordu Orků. Možná tady bylo trochu "přezombicideováno", ale pro mě osobně už dozrál čas a hlavně chuť na další dobrodružství ve světě sužovaném nemrtvými. Tentokrát navštívíme divoký západ, ve kterém není nouze o kolty proklatě nízko u pasu, dynamit a nebo takový Gatlingův kulomet.

Hra s cenovkou přes dva a půl tisíce samozřejmě potřebuje pořádnou krabici a Živí nebo nemrtví se v kallaxu rozhodně neztratí. Opět nás čeká pro tuhle sérii typická kreslená grafika plná různých karikatur westernových postav. A už na víku můžete vidět nové přeživší, mezi které patří například Trixie, Jeb, nebo Pablito. V krabici pak najdete klasický "pizza box" s figurkami všech hlavních hrdinů a samozřejmě i početnou armádou zombie včetně samotného zrůdného Buřináře.

Nesmí chybět ani hromada karet vybavení, mapové díly a pro Zombicide signifikantní plastové desky přeživších se stupnicí nebezpečí. Zpracování všech figurek a plastových desek je opět na skvělé úrovni a westernové téma ze hry přímo čiší, na druhou stranu, je to prostě další Zombicide, jen v novém zasazení. Jediné, co musím hře vytknout, je český překlad pravidel, během čtení mě rušily všemožné překlepy a "nedodělky". Ostuda. Zajímavé, protože například jednotlivé role postav jsou podle mě přeloženy slušně a vlastně při samotné hraní jsem na žádné problémy s překladem nenarazil a nebo jsem je v zápalu hry přehlédl.

Stejně jako v předchozích verzích i tady si po přečtení pravidel nejprve můžete vyzkoušet tutorialovou misi, která se skládá jen ze dvou mapových dílů. Na ní se naučíte, jak funguje pohyb po mapě, útoky na blízko a na dálku a taky používání žetonu hluku. Ano, správně tady mám jednotné číslo, protože na rozdíl od černého moru v Živých nebo nemrtvých používáte jen jeden žeton označující míru hluku, který se jednoduše přesouvá a otáčí dle aktuálního stavu. Většina herních postupů ale zůstala při starém. Dohled, kterým disponujete vy i zombie, se dá podstatně zlepšit pomocí balkónů, ty pak fungují podobně jako věže ve Wulfsburgu. Jinak ale standardně vidíte vodorovně a svisle až po první stěnu a v případě že stojíte vedle vchodu do budovy, můžete nahlédnout do první místnosti, případně tam vyslat pár kulek směrem k zombíkům.

Velkou novinkou je vlak, se kterým se setkáte dřív, než stačíte říct "Kolalokova limonáda". Ten se vždy skládá z úzkých mapových dílů, které představují buďto koleje, nebo přijíždějící "zombie-kosící" mašinu s až dvěma vozy. Záleží tedy samozřejmě na konkrétním scénáři, vlak může být klidně statický a sloužit jako zóna oživení pro nové zombíky. Celkově mi ale použití vlaku přijde velmi tematické a atmosférické. Nezdržujme se ale zbytečně na kolejích, zajímavých vychytávek je tady více. Tou další novinkou jsou již nakousnuté role. Každá z postav spadá do některé ze čtyř rolí, kdy například věřící disponuje žetonem Odstup satane!, který může hodit po hordě zombíků a tím je dočasně paralyzovat. Takoví rváči se zase nebojácně vydávají umlátit zombíky nejdříve pánvičkou, později třeba katanou. Nechybí ani místní k***y, nebo lépe řečeno usedlíci, kteří se vyznají v prohledávání místních zákoutí a tak mohou akci Prohledávat provádět i vícekrát za svůj tah.

K čemu by vám ale byly role bez Gatlingova kulometu? Tahle mašinka má svou vlastní plastovou figurku a ovládá se vlastně dost podobně jako zbraně, které máte v ruce. Její efekt Eskalace vám tak dovolí z vyceněnými zuby pálit do zombíků jako smyslu zbaveným. Pokaždé, když se tahle zbraň objeví ve scénáři, vám zaručeně vykouzlí úsměv na tváři. A když už jsme u toho střílení, musím uznat, že jsou jednotlivé scénáře opravdu chytře a důvtipně vymyšlené. Je vidět, že se autoři nad rozmístěním mapových dílů zamysleli a z jednotlivých scénářů se tak stává hlavolam, jehož řešení ale většinou selže a v tu chvíli přicházejí ke slovu kolty. Na druhou stranu na nějaké příběhové propojení scénářů už úplně zapomeňte, jsou samozřejmě doprovázeny jakýmsi úvodem, ale my si většinou prostě vybereme nějaký scénář podle popisu a mapy a pustíme se do něj. I tak bych vám doporučil nejdříve zahrát alespoň první tři scénáře postupně.

Všechny zmiňované novinky jsou spíš jakýmsi vylepšením, nebo optimalizováním toho, co ze všech těch doposud vydaných krabic Zombicide dobře znáte. Takže ano, pořád je to ten samý Zombicide a na stole to poznáte i s odstupem pěti metrů a jedním vypíchnutým okem.

Asi jste z předchozích řádků poznali, že Živí nebo nemrtví jsou aktuálně můj nejoblíbenější Zombicide a obávám se, že Černého moru i Zelené hordy se mohu začít zbavovat. Ve chvíli, kdy dostanu chuť na střílení zombíků, vždycky sáhnu po westernové edici. Tedy minimálně do té doby, než se na českém trhu objeví lokalizovaná verze deskovky Marvel Zombies, ale tu zatím nechejme stranou. Spíše budu doufat, že se české verzi Živí nebo nemrtví bude dařit a dočkáme se rozšíření, která by do hry přidávala další postavy, nebo nové zrůdy. Co třeba steampunk, nebo koně? Mrk, mrk.

Vysoké produkční kvality her od CMON už asi není potřeba vyzdvihovat. Westernové téma Zombíkům navíc opravdu sluší, a tak bych se nebál ani jednoznačného doporučení. Jenže, Zelenou hordu aktuálně seženete o nějakou tisícovku levněji a užijete si s ní neméně zábavy. Nebudu chodit kolem horké kaše. Budeme to muset nějak rozstřelit, tady a teď. Asi už bych se neohlížel na pět let staré orky a šel do uhlazenější a myslím, že i o něco hezčí krabice Živí nebo nemrtví.