recenze - ZOMBICIDE: ČERNÝ MOR

28.10.2018

Zombie filmy, zombie seriály, zombie komiksy, zombie videohry, zombie ponožky a hlavně zombie apokalypsa ve vaší ulici... počkat, počkat! Teď mám trochu déjà vu, takhle už totiž nedávno jeden článek začínal. Zombíci prostě táhnou a tak tu máme další, shodou okolností zase kooperativní, nemrtváckou deskovku. Zombicide: Černý mor je ale originální v tom, že se odehrává v daleké minulosti a namísto gloku budete k útoku na zombíky používat meč a luk. Středověká zombie rubačka? Tak to jsem natěšený, jak na novou řadu Walking dead! Běží to ještě vůbec?

Krabice je pěkně macatá a tak jsou moje očekávání velká. Pod víkem je ukrytý manuál, který působí jako nějaký luxusní ilustrovaný časopis. Skládá se ze dvou částí - pravidla hry a scénáře. Pod manuálem najdeme "Pizza box", který obsahuje úhledně seřazené figurky desítek zombíků a šesti přeživších (vašich hrdinů). Vedle figurek se ještě podařilo uložit velkou hromádku karet a sadu kostek. Pod tímhle povedeným boxem jsou pak zabaleny perfektně ilustrované dílky mapy a žetony na vyloupání. A to je vše... Ne, dělám si srandu, to hlavní teprve přijde.

Destičky jednotlivých postav nejsou z kartonu, ale z plastu a tohle řešení je prostě TOP! Od teď mi bude každá hra, která podobné komponenty nemá, připadat tak nějak chudě... Plastová destička je rozdělena na několik segmentů. Máme tady políčko pro postavu, zbroj, zbraně a inventář. Vaše zranění i úroveň si budete stylově značit pomocí plastových kolíčků, které do desky zasunete. No a vaše zkušenosti si pak posouváte na stupnici pomocí "šoupátka". Jsem skoro dojat.

Co se týče designu, nemám moc co vytknout, figurky by tedy mohly být o 15% lepší, ale těch 85 je OK. Takže je na čase přečíst si pravidla, ty sice nejsou nejjednodušší, ale povedlo se je srozumitelně a čtivě sepsat. Doporučuju se řídit revidovanou verzí, chyb v Zombicide sice moc není, ale i ty drobné by pak mohly pokazit hru. No a pak je tady jedna postava, která to v překladu trochu schytala. Na webu najdete přelepku ke stažení, ale vypadám snad jako nějaký lepič? :) Tak prý jo...

Pravidla jsem si nastudoval, jdu se kouknout na první (tedy nultý) scénář. Na první pohled vypadá množství komponent docela nabouchaně, ale příprava hry není vůbec náročná. Podle předpřipravených scénářů poskládáte dílky mapy a pak rozložíte příslušné žetony dveří, cílů, vchodů do podzemí a oživení zombie. Vše je přehledně znázorněno a cíl vaší mise vám bude hned jasný. Úvodní mapa vám zabere několik desítek minut a jestli nevyhrajete, asi jste si špatně přečetli pravidla. :)

Co považuju za zásadní plus, je, že ve hře tří hráčů udrží Zombicide moji pozornost i během tahu ostatních. Tady se prostě pořád něco děje. Misí se účastní šest postav, které je důležité chytře rozdělit mezi hráče. Klidně v poměru 3-2-1, nováček si vezme jen jednu postavu a zkušenější ty zbývající. Herní skupina dostane do začátku šest zbraní, které si může libovolně přerozdělit, je dobré se držet vlastností postav, takže největší bijec na blízko si vezme například kladivo.

Mise na sebe navazují a celá hra je doprovázena příběhem. Cíle jsou různé, někde budete hledat východ, jinde zase předměty nebo pomáhat ubohým občanům, kteří se udrželi naživu před armádami zombie. Hledání čehokoliv je tady označeno žetonem s červeným křížkem, někdy vás ale překvapí druhá strana žetonu v modré nebo zelené barvě (příjemně i nepříjemně). K cílům se budete muset dostat přes čtyři resp. pět druhů zombíků. Obyčejní chodci jsou celkem neškodní, pokud jich tedy není ve vámi obývané zóně pět. Pak jsou tady tlusťoši, na ty už budete potřebovat nějakou silnější zbraň. Běžci mají dvě aktivace namísto jedné, takže se k vám dostanou o dost dříve než ostatní. A pak tady máme Nekromancera, to je takový vychcanec, který se vám pokusí utéct a zavařit novým líhništěm zombíků. Ti ve svém tahu totiž útočí, pochodují a nakonec se "rodí" na speciálních žetonech u kraje mapy.

Boj s nemrtváky probíhá pomocí kostek, každá zbraň má své statistiky, ty udávají, jestli můžete bojovat na blízko nebo na dálku. Dále je na kartě zbraně uvedeno, kolika kostkami budete házet, jakou hodnotu potřebujete k úspěchu a jak velké zranění způsobíte. Jedna z akcí přeživších vám dovolí měnit si předměty mezi sebou. Takže pokud bijec najde pomocí akce "prohledat" silný luk, může ho předat lučištníkovi, který má výhody při boji na dálku. Pokud znáte například videohru Diablo, budete hned v obraze. Jen to bude chtít víc přemýšlet a méně "klikat". Zombicide prostě šlape a pro mě osobně nechává daleko za sebou jak starého, tak moderního DOOMa, které jinak považuju za skvělé hry.

Blackfire se o hru dobře stará, a tak kromě opravených pravidel vydává už druhé rozšíření Zelená horda (tedy spíše samostatnou hru). Zombicide: Černý mor je hra, ke které se budu vždycky rád vracet, scénář máte připravený opravdu rychle a hra šlape od prvních tahů. Plné hodnocení za design i hratelnost je tady jistota. Zvažoval jsem, že téhle deskovce udělíme i naši designovou trofej GILF. Yarek byl proti, kvůli jedinému mínusu a to je kvalita figurek zombíků (není strašná, ale není ani skvělá). Každopádně dneska večer mám před sebou dost náročnou misi a už se nemůžu dočkat, trofej, netrofej.

Díky za přečtení