recenze - ZÁMKY ŠÍLENÉHO KRÁLE LUDVÍKA

07.01.2024

V loňském roce jsme se dočkali hned několika významných deskoherních dotisků. Zmínit musím třeba hry Dominion: Pobřeží, Evoluce nebo Na prodej. Často teď od deskoherních distributorů slýchávám, že dotisků nás v budoucnu čeká čím dál tím méně, protože přednost musí dostávat novinky. Chápu, deskoherní trh se zdá být přesycen, přeci jen si ale dovedu představit, že se tu a tam nějaká z nedostupných her vrátí. Pozadu nezůstalo ani vydavatelství Mindok, kde se rozhodli oprášit starší, ale rozhodně ne zapomenutou hru Zámky šíleného krále Ludvíka.

Tady se nejedná jen o dotisk, ale rovnou o novou edici, která nabízí hned několik vylepšení oproti původní verzi. Pokud znáte Zámky, které u nás vyšly už v roce 2015, po otevření krabice vám bude jasné, že je tady spousta věcí jinak. Tak například inserty od firmy Game trayz. Do těch si uložíte všechny destičky místností, karty i mince, což samozřejmě napomáhá pohodové přípravě hry. Všechny komponenty jsou navíc opatřeny novou, modernější a především hezčí grafikou. Tohle není krok, ale doslova skok kupředu a možná i důvod, proč svou oblíbenou hru upgradovat koupí nového vydání. Ale jak se říká, není všechno zlato, co se třpytí. Ústřední deska, na kterou během přípravy vyložíte sady destiček místností, žetony královských odměn a také bodovací figurky labutí, má na délku krásných devadesát dva centimetrů a díky tomu krásně pojme všechny vychystané komponenty. Skvěle. Ale! Bohužel to není zrovna praktické řešení. Tak například, na stole, kde jsme si v pohodě zahráli monumentální Frostpunk, bylo rozložení a následné hraní Zámků dost obtížné. Už původní verze hry byla prostorově náročná, hlavně pokud se vás u stolu sešlo tři a více. Tady je ale především rozsazení hráčů dost krkolomné. Škoda, původně jsem uvažoval o naší trofeji za design, takhle ale budu muset dát spíše jeden bodík dolů. Reputaci naštěstí napravují už zmiňované stylové figurky labutí, sloužící k zaznamenávání vítězných bodů.

Co se týče hratelnosti, tady žádné změny nečekejte. Každý z hráčů na začátku partie obdrží destičku vstupní haly, přehledovou kartu a tři karty úkolů, ze kterých si nechá dvě. Jeden hráč se chopí role Mistra stavitele pro první kolo a získá putovní dřevěnou figurku zámku. Celá hra spočívá ve výstavbě půdorysu vlastního zámku, a to pomocí dílků různých tvarů a velikostí. Tyto dílky si budete kupovat ze společné nabídky a jejich cenu bude určovat právě Mistr stavitel. Je to vlastně velmi důležitý aspekt hry, protože za jednotlivé dílky nevyplácíte své našetřené mince do banku, ale právě Bořkovi, ehmmm tedy Mistru staviteli. Tato role se v každém kole posouvá, takže nebojte, na všechny se dostane a váš úkol v této roli bude jasný, mít dobře zmapované, jaké dílky chtějí vaši soupeři, napálit jim co nejvyšší ceny a zároveň si do nabídky chytře umístit i dílek nebo dílky pro svou mistrovskou maličkost.

A jaký dílek budete potřebovat? Zámky se skládají z nejrůznějších druhů místností, když vezmeme v potaz i propojovací chodby a schodiště, tak jich je celkem osm, každý označený příslušným symbolem. Další rozdělení spočívá ve velikosti a tvaru. Vy si tedy vyberete místnost, která odpovídá vašim potřebám a umístíte ji do svého zámku. Každý nově přiložený dílek musí navazovat na některou dříve postavenou místnost pomocí dveří. Jinak ale nemusíte dosáhnout perfektního propojení, jako například v Carcassonne a některé dveře mohou například zasahovat do zdi jiné místnosti. Celý zámek se navíc může rozkládat na dvou podlažích a pomocí schodiště tak vytvoříte sklepení, ve kterém se pak může nacházet například kobka, nebo hladomorna. Vtip je v tom, že šílený král Ludvík má jasno o tom, které místnosti by spolu měly a které naopak nesmí sousedit. Podle toho pak získáváte důležité dodatečné body.

Pravidlově jsou zámky velmi jednoduché a asi bych je zařadil do kategorie rodinných her. Nejzábavnější je pro mě samozřejmě samotné budování zámku. Hledání co nejvhodnějšího umístění dílků, občas doprovázené mírnou frustrací. Někdy holt musíte přihlédnout k nedostatku financí ve vaší kase a zvolit z nouze ctnost v podobě ne až tak zajímavé místnosti, a nebo rovnou "pasovat", což vám přinese okamžitý zisk potřebných mincí. V tom horším případě váš vytoužený dílek, který by vyšperkoval podzemní část zámku, nikdy nepřijde. Není tedy dobré se celou dobu pokoušet o nějakou architektonickou přesnost a občas se prostě raději musíte spokojit s tím druhým nejlepším řešením. A kolik se vás během partie musí sejít, abyste si ji užili? Ve dvou hra funguje dobře, ale ten nejlepší zážitek vás čeká až se dvěma, nebo rovnou třemi soupeři, kdy je fáze "nacenění" dílků pro mistra stavitele o dost zajímavější.

Co vám Zámky rozhodně nenabídnou, je dynamická, nebo dokonce akční hratelnost. Místy totiž tohle nakupování a přikládání dílků může působit velmi suchým dojmem a připomínat spíše logickou hříčku, než velkou deskovku. Pro mě ale bylo hlavní motivací pro hraní rozšiřování zámku. Baví mě sledovat, jakým způsobem se mi podařilo rozvětvit jednotlivé části, hledat ta nejefektivnější řešení a na konci partie před sebou vidět ten hotový výtvor, za který jsem třeba nedostal nejvíce bodů, ale vypadá jednoduše famózně. Tohle je deskovka především pro dumavé hráče, nechte u ní stopky schované v kapse a nezlobte se na spoluhráče, kteří si postupně vyzkouší tři různé dílky, aby si nakonec nepřekvapivě zvolili ten čtvrtý. A my se ještě vrátíme k tomu, jak taková partie končí.

Kromě bodů, které jste získali v průběhu hry a zaznamenali si je pomocí labutí na už jednou zmiňovaném obřím počítadle, se na konci partie hodnotí ještě vaše osobní splněné úkoly, společné královské odměny, body za typy dílků, u kterých se podařilo vyčerpat zásobu a něco málo můžete získat i za přebytečné marky ve vaší pokladně. Zámky podle mě trvají tak akorát, abyste se nemohli začít nudit, ale zároveň jste měli pocit, že jste něco vybudovali. Nakonec musím uznat, že hra není až tak prostorově náročná, jak se mohlo zprvu zdát a při nejhorším se vám vaší ložnicí podaří dobýt zámek soupeře, za což ale překvapivě nejsou žádné body. :) Otázkou tedy zůstává, jestli si tahle deskovka zasloužila dotisk, když se na nás z celého světa každým dnem chrlí tolik novinek. Tohle holt záleží na distributorovi a tady se klukům a holkám z Mindoku očividně zalíbilo nové, luxusnější zpracování. Takže ano, v tomhle ohledu to smysl rozhodně dává.

Dnes to nebylo jednoduché, a už vůbec ne jednoznačné. Tohle je totiž poměrně specifická hra, ale i tak se vše pokusím sesumírovat. Pokud sledujete nabídky bazarů a snažíte se odchytit českou verzi Zámků šíleného krále Ludvíka, už nemusíte. V takovém případě ani není žádné doporučení potřeba. Jinak si ale dobře rozmyslete, jestli byste si tenhle starší kousek v novém kabátku užili, snad vám k tomu pomohla i moje recenze.

Hodnocení hratelnosti: 3+/5