recenze - DOMINION: POBŘEŽÍ

02.11.2023

Dotisky, to je pro většinu tuzemských vydavatelů palčivé téma. Jak se říká, oči by jedly, ale zaručené deskoherní klasiky, které se dočkají opětovného vydání, nakonec můžou zůstat ležet na skladech na úkor atraktivních novinek. Albi se ale rozhodlo zariskovat a na český trh znovu přinést první rozšíření pro kultovní deckbuilding Dominion.

Původně tahle krabice spatřila světlo světa už v roce 2009, aktuálně už ale víko zdobí novější a atraktivnější ilustrace i logo. Původní grafiku loga samozřejmě najdete na zadní straně karet a tak můžete sami porovnat a zhodnotit, jak se zrovna v tomhle ohledu hra posunula. Já si teď ale pomůžu slovy klasika: "Nové sady karet, to je, oč tu běží." V Pobřeží jich najdete pořádnou hromadu a nejdříve si je budete muset roztřídit do praktického plastového insertu. V tomhle se krabice neliší od základní hry, ani dalších rozšíření, o kterých jsme psali už před lety. Přeci jen vás ale něco překvapí a to konkrétně desky ostrovů, pirátských lodí a domorodých vesnic a pak taky nové kovové mince a žetony embarga. Co se týče cinkajících penízků, nemůžu si na nic stěžovat, ale kartonové desky mě moc neohromily, protože byly už při rozbalení krabice tak pozohýbané, že se stihly samy vyloupat. :) Možná by to chtělo hrubší a kvalitnější karton, nebo pár sáčků silikagelu.

Ale pořád se jedná o rozšíření, takže si možná říkáte: "Tolik karet a já si Dominion: Pobřeží nemůžu zahrát samostatně?". Je to tak, z balení základní hry budete potřebovat karty peněz, bodů, kleteb a smetiště, bez kterých se při hraní neobejdete. Sady nových karet království navíc můžete kombinovat se základem a v pravidlech samozřejmě opět najdete výčet doporučených kombinací. Nic vám ale nebrání, vymyslet si vlastní a nebo zapátrat v hlubinách internetu a objednat si kostým Batmana… Ehmmm, tedy podívat se na doporučené kombinace dalších hráčů. Já jsem se nejvíce těšil právě na nové karty a jejich funkce a v tomhle ohledu nebude asi žádný fanoušek Dominionu a především pirátského prostředí nespokojen. V přiloženém sešitu pak najdete podrobný popis nových karet a pochválit musím i velmi praktický souhrn pravidel celé hry.

Novinek je v Pobřeží hned několik, kromě toho, že některé karty ve svých akcích využívají kovové mince a žetony embarga, najdete tady i nové dlouhodobé akce, které si před sebou necháte vyložené do dalšího tahu, kdy se opět podruhé aktivují, než se vydají do vašeho odhazovacího balíku. Pomocí embargo vám váš soupeř může znepříjemnit nákup některých karet a donutí vás dobrat nepříjemné karty kletby. Embargo tedy můžete jednoduše použít jako past na nenechavého soupeře, který si oblíbil hromádku karet, se kterou vám chtěl ztrpčovat zbytek partie. Samozřejmě je tady kladen velký důraz na téma moře, přístavů, námořníků a pirátů. Například zásobu kovových mincí si střádáte na kartonové destičce pirátské lodi a hned vedle na destičce ostrova zase odkládáte vaše karty za pomoci kombinované karty Ostrova. To je i další novinka, karta, která vám zároveň přinese body a dovolí vám provést akci.

Mohlo by se zdát, že tyhle novinky možná až zbytečně komplikují původní hru, která se za ty roky od vydání stala etalonem deckbuildingu, já si ale myslím, že právě rozšíření Pobřeží je pro Dominion, jak se říká, "esenciální". Ostatně, tahle expanze už je také prověřena časem a čtrnáct let po vydání si stále drží svou oblibu mezi hráči. Důkazem nám může být právě i aktuální český dotisk. Pirátské téma podle mě navíc táhne a tady jsou jím skrz na skrz protkané všechny karty. S třemi doporučenými sadami z Pobřeží si vystačíte na dlouho a osobně jsem si nejvíc užíval kombinaci zvanou Zakopaný poklad, což je rychlý závod o "naboostování" balíku pomocí karet zlaťáků.

Kromě už zmiňované kombinované karty Ostrov a dlouhodobých akcí musím vyzdvihnout především velmi originálně pojatou kartu s názvem Mapa pokladu, pokud takovéto mapy vyložíte dvě v jednom tahu, sice je budete muset odložit na smetiště, ale čeká vás velká odměna v podobě čtyř zlaťáků na vrchu dobíracího balíku. To se vám ty provincie budou nakupovat jedna radost. A ještě jednu kartu zmíním. Karta Pirátské lodě má totiž dva možné efekty. Vašeho soupeře můžete zbavit karty peněz a následně si uložit jednu kovovou minci na už zmiňovanou desku Pirátské lodi. Tou druhou funkcí pak tyto nastřádané peníze použít pro nákup. Perfektní, přesně tyhle funkce mění hru doslova k nepoznání.

Velká porce obsahu pro fanoušky Dominionu, kteří prošvihli původní české vydání Pobřeží a pravidelně se k této klasice vracejí. Ti budou mít asi jasno. Ale jsou tady i tací, pro které by tenhle dotisk mohl být novým impulzem, podobně jako pro mě. Na druhou stranu se za ty roky hry využívající deckbuilding posunuly mílovým krokem a určitě doporučuji kouknout třeba na skvělý Konec věků, nebo Břink!.

Tímto doporučením se s vámi pro dnešek rozloučím a hlavně, ať vám chodí ty nejlepší karty!