recenze - ZAKLÍNAČ: STARÝ SVĚT

05.11.2023

Vůz, stojící přes cestu, kterou zcela zablokoval, nemůže zcestovalého zaklínače jako jsi ty, jakkoliv vyvést z míry. Stejně tak tě nepřekvapí vedle stojící muž, který hlasitě naříká nad svým osudem. Ale kůň, který se nachází na střeše hostince u cesty, už dokáže zaskočit i tebe. Kůň? Na střeše?!
"Pomoz mi ho, prosím, dostat ze střechy! Nemám ponětí, jak se tam vůbec dostal..."

A: Nabídni muži pomoc.

B: Tohle už je příliš i na zaklínače. Je čas jít dál.

Než si vyberu jednu z předešlých možností, uvedu vás nejprve do světa Zaklínače. Moment, je vůbec potřeba představovat dnes již světoznámou značku? Fantasy povídky polského autora Andrzeje Sapkowského? Nic? Veleúspěšné video hry CD Projektu? Nic? Netflixová seriálová podoba s charismatickým Henry Cavillem? Stále nic? Nekecejte. Vyhnout se tomuto brandu, je jako snaha, vyhnout se kapkám deště cestou z hospody, když jste nasáklí jako houba. Dlouhé vlasy bílého vlka sahají do všech sfér moderní kultury, a to včetně deskových her. První nápady na deskovku ožily již několik let zpět hrou Zaklínač: Dobrodružná hra pod taktovkou Fantasy Flight games. Po téměř deseti letech vychází nová hra s podtitulem Starý svět a my vám dnes přinášíme čerstvé a začarované postřehy.

V této deskové hře nemusíte být Geraltem z Rivie, abyste se stali hrdinou, nebo to alespoň zkusili. Ve skutečnosti se jim ani stát nemůžete. Na výběr máte totiž pouze generované postavy z pěti různých zaklínačských škol. Takže žádný Geralt, Ciri, Yennefer nebo Marigold.. na ty zapomeňte! Po výběru školy (se svou specifickou specializací), si vezmete přiřazený startovní balíček karet, s nimž se můžete rovnou vrhnout do dobrodružství plného lovení příšer, získávání trofejí, bitek mezi zaklínači, kostkového pokeru a důležitých rozhodnutí na svých toulkách.

Když už je řeč o rozhodnutích, vybírám si možnost A: Nabídnu muži pomoc.

A: Seskočíš ze svého koně a uvidíš, jak se z úkrytu mezi stromy u cesty vynoří šest těžce ozbrojených banditů. Musíš uznat, že lupiči jsou v poslední době stále vynalézavější. Po krátkém střetu se přesvědčíš, že pokračovat v boji nemá smysl, a tak sáhneš do svých sedlových brašen a nabídneš mírové řešení.

Hoď kostkou.

Bratři zaklínači nejsou moc dobří kámoši, takže nečekejte žádnou kooperačku, spíše naopak. Starý svět je čistě kompetitivní věc, ve které jde o slávu a čest vaší školy. Vaším úkolem je nasbírat čtyři trofeje z useknutých údů příšer nebo od jiných zaklínačů. Upss.. a to není jediná výzva. Musíte je, samozřejmě, stihnout získat jako první. Cíl je jasný, jak facka od Strigy. Není čas, ztrácet čas zbytečným tlacháním. Je potřeba, pořádně kopnout do vrtule, tedy do koně. Na mapě kontinentu se nachází nejznámější města jako Novigrod, Cintra, Wyzima či proslulé sídlo školy vlků - Kaer Morhen. Jednoduše řečeno, čeká vás spousta cestování. Naštěstí je toto elegantně vyřešeno. Na kartách (ve svém balíčku) máte vždy jeden ze třech druhů lokací. Stačí odhodit kartu se stejnou lokací, jako má cílové město a jste tam. Takhle si cestujete přes spojené cesty sem a tam, jako nějaký malý hobit. Jak jistě tušíte, cestování není hlavní náplní hry.

Jednou z hlavních náplní hry je průzkum, respektive karty událostí. Což jsou defacto příběhové karty obsahující krátký úvodní text popisující nastalou situaci a dvě různé možnosti. Výsledek může být buď okamžitý nebo až po splnění nějakého úkolu. Nebojte, nejde o žádné šílené hádanky, se kterými byste si lámali hlavu. Spíše se rozhodujete pocitově - srdíčkem. Z drtivé většiny jsou výsledky pozitivní nebo neutrální. Něco ztratíte, a něco jiného za to získáte. Nemusíte se bát, že byste si vybrali úplný poser. Karet průzkumu je ve hře něco přes sedmdesát a už při druhé hře se nám karty opakovaly. To se holt při matce náhodě může, samozřejmě, stát. A ano, kdyby si hráč pamatoval všechny karty i jejich výsledky možností, může mít ve hře výhodu. Každopádně si myslím, že toto většinu z nás reálně vůbec trápit nemusí.

Druhá hlavní náplň hry je souboj! Ten rozhodně nemůže ve světě Zaklínače chybět. Místo průzkumu měst a okolí můžete bojovat s příšerami nebo jiným zaklínačem (pokud se nachází ve stejné lokaci jako vy). K boji slouží váš balíček karet, který si v průběhu hry vylepšujete a rozšiřujete. V konkrétním souboji si pak na střídačku vykládáte kombinace karet a snažíte se uštědřit co nejvíce zásahů vašemu sokovi. Karty se kombí propojováním barev a jednoduchým sečtením symbolů na nich. Bojový systém mi přijde také elegantní, zvlášť, když vaše životy představují samotné karty v balíčku. Boj není nijak zdlouhavý, přitom je lehce pochopitelný. Většinou jste rádi, když se vám podaří alespoň něco propojit. K žádným rozhodovacím paralýzám tedy nedochází. Ovšem nesmíme zapomenout na lektvary, které získáváte po cestě za trofejemi, a které vám poskytují schopnosti a bonusy při souboji. V boji s nestvůrou se chopí role jeden ze spoluhráčů, který náhodně vybere jeden ze dvou možných útoků ještě před otočením karty z balíčku nestvůry. Čím je nestvůra silnější, tím více karet v balíčku má. Simple as that.

Ať už bojujete proti škole Kočky, Medvěda či Zmije, anebo proti děsivému Běsu, za výhru získáte jednu trofej. Za potupnou porážku v souboji vás hra nijak šíleně nepotrestá. A už vůbec se nemusíte bát, že byste vypadli ze hry. Pokusů je neomezeně, takže pijte lektvary a taste meče, ať to sviští. I když o něco drahocenného přeci jen přijdete - o čas. Každý prohraný souboj vás připraví o tah, který může využít váš soupeř. Zaklínač je, odvážím se říci, jakýmsi závodem. Ne s časem, ale se soupeři. Začátek hry, je pomalejší, kdy sbíráte potřebné karty do balíčků a vylepšujete si své vlastnosti postavy. Ovšem už prvním ziskem trofeje, a to kýmkoliv ve hře, byste se měli mít na pozoru. Hra se zrychluje smrtícím tempem a získat další tři trofeje, je už spíš jen taková rychlá honitba. No, když jsem u toho tempa... to platí minimálně při hře dvou hráčů. Což je za mě ideální počet. V pěti lidech je to téměř nehratelné a vůbec nechápu, proč autoři takovou nesmyslnou možnost vůbec nabízí. Doma to nezkoušejte!

Zaklínač: Starý svět mě v konečném důsledku mile překvapil. Očekával jsem překombinovanou, složitější hru na XX hodin, a přitom opak byl pravdou. Akcí na mapě je jen pár, takže se opakují a fáze kola jdou intuitivně za sebou. To, že se jedná defacto o závod jen urychluje hru, jelikož hráč neztrácí čas zbytečnými tahy. Takže je na pováženou například akce - kostkový poker, ve kterém jednou peníze získáte a po podruhé o ně zase třeba přijdete. Co byste neudělali pro zábavu... že?

Souboje odsýpají poměrně rychle a soubojový systém s podporou lektvarů funguje velmi dobře. Bohužel, mám výtku k nestvůrám, jelikož se liší pouze jednou schopností, ale využívají všechny stejné karty. Navíc jsou relativně lehké, takže pokud nebudete moc riskovat, tak téměř vždy nebudete mít problém zvítězit. Napínavější jsou spíše boje mezi hráči, ale při mé preferované hře jen ve dvou si těch bitek moc neužijete, což je škoda. Nejsem velkým fanouškem příběhových karet, jako jsou například ve Falloutu nebo Zóně, ale tady mi to krásně lícuje do hratelnosti a nikterak nezdržuje od chodu hry (opět ve dvou!).

Na konec musím zřetelně pochválit design, estetiku a ilustrace hry. Ty jsou přímo parádní. Mapa dle mého gusta, kvalita karet a figurek samozřejmostí. Možná jen ten text mohl být o trošinku větší, ale nebuďme zase hnidopiši :)

Jak jsem již psal v úvodu odstavce, příjemné překvapeni, a navíc v mé oblíbené tématice, takže se nebojím velmi vysokého hodnocení.

Tak já házím kostkou: 2, 6, 4, 5, 6, 2....   1!

Výsledek: