recenze - FALLOUT

08.01.2018

"War. War never changes." Těmito památnými větami začíná kultovní RPG série Fallout. Její post-nukleární, dokonalá atmosféra si našla spousty fanoušků po celém světě. Včetně mě. Proto ohlášení deskové hry podle Fallouta, konkrétně podle 4. dílu, ve mě vzbudilo nadšené emoce.

Je velmi málo her, na které bych se takhle těšil. Proto jsem na nic nečekal a okamžitě si před-objednal jeden kousek z oficiálního store Bethsedy, kterou deskovou hru vydává. Mezitím ohlásil český distributor Blackfire překlad v lokalizované verzi, což bylo zajímavé zjištění. Balík z Ameriky přes Nizozemsko mi přišel bez poškození v dobrém stavu. Po otevření na mě vykoukl Power Armor T-60. Na krabici uvedeno pro 1-4 hráčů, takže plán na večer byl více než jasný - naučit se pravidla a rovnou si i zahrát sólo hru.

Jako první proběhlo tradiční vylamování žetonů. Jedny ze základních komponent jsou hexagonové destičky, ze kterých skládá mapa a otáčí se jak hráči postupně prozkoumávají oblasti. Další jsou to bez debat figurky. Těch je celkem pět typů, například ghúl, supermutant nebo třeba člen Brotherhood of Steel v Power Armoru, který s gatling laserem vypadá opravdu skvěle. Dále tu máme malé kartičky s předměty, velké kartičky s úkoly, žetony schopností a hlavně žetony peněz, nebo-li zátky, které s vroubkovaným okrajem vypadají taktéž dobře. Nakonec nejdůležitější hráčův HUB, panel, kde si zvyšujete EXPy nebo-li zkušenosti, doplňujete dovednosti, přidáváte vlastnosti (zlý/hodný) a kde máte svoje aktivní předměty. Životně důležitý je i dírkovaný ukazatel radiace a života. Kolíčky pak posunujete do dírek podle aktuální hodnoty a běda vám, když se překříží.

Smyslem hry je, se toulat po světě, hledat zátky, zabíjet nepřátelé, vylepšovat svou postavu a její schopnosti, nakupovat lepší vybavení a hlavně plnit úkoly. Mezitím vším získáváte kartičky "agendy", a kdo nasbírá jako první určitý počet agend, vyhrává. Fallout desková hra není kooperativní, ale ani bojová, nelze totiž na sebe nijak útočit. Jediná interakce je obchodování mezi hráči. I když celá hra na pohled vypadá jako válečná zóna, ve skutečnosti si každý "hraje na svém písečku". Jediný způsob jak škodit je plnit úkoly dříve než soupeř. Ale to spíše děláte pro sebe než kvůli soupeři. Pokud hledáte hru, kde to můžete nandat kamarádovi, manželce nebo strejdovi, zahrajte si raději Agricolu.  

Úkoly jsou alfou a omegou celé hry. Systém je podobný gamebooku, tzn. každá karta je očíslovaná, a úkoly vás odkazují na konkrétní čísla karty podle toho jaká bude vaše reakce při jejich plnění. Příběh a dění v pustině, ať už hlavní nebo vedlejší, se tím pádem může trochu lišit každou hrou. Na každé kartě je popsaná situace, kterou by měl přečíst druhý hráč, a jejich úspěšné řešení s odměnami nebo neúspěšné s postihem. Bez plnění úkolů nelze hru vyhrát a jak se říká kdo nehraje, nevyhraje.

Jako u spousty jiných her rozhoduje o úspěšnosti výsledků kostky. Pokud ale například opravujete robota a máte dovednost inteligenci, můžete kostky znovu přehodit. Proto podle dovedností plníte raději určité typy úkolů. Tyto dovednosti zvané S.P.E.C.I.A.L. si pak zlepšujete zkušenostmi a levely. 

Textu na kartách je požehnaně, a to by mohl být i kámen úrazu pro slabší angličtináře. Čtení úkolů a jejich plnění je největší zábava hry a pokud nemáte spoluhráče s perfektní znalostí angličtiny, nedoporučuji tuto hru v originální verzi. Ne, že bych nehrál anglické hry, polovina her v mé sbírce jsou v původní verzi, ale musím uznat, že Fallout je opravdu jazykový oříšek a vyplatí se počkat na lokalizovanou verzi, kterou naštěstí chystá Blackfire ještě v letošním roce. Vy i vaši spoluhráči si ji pak můžou bez problémů užít.

Miluju sérii Fallout už od prvního dílu a jako fanoušek musím říct, že si v téhle deskovce přijdu na své. Herní zábavnost mě ale tolik nechytla a trošku pokulhává. Je správné přiznat, že českou verzi bych pravděpodobně ohodnotil o jednu hvězdu navíc, protože hra nemůže za svou jazykovou obtížnost.
Design je kvalitní, hezký, tématický a figurky parádní. Váže na nové díly Falloutů jako New Vegas, 4 nebo Fallout Shelter, od písma, přes předměty až po příběhové postavy.  V dnešní konkurenci ale ničím nevyčnívá a proto bych se zdržel plného hodnocení. Možná už jsem moc radioaktivní a vidím všechno zeleně. Půjdu se raději poohlédnout po nějakém Rad-Away.


Hodnocení hratelnosti: 3(4) /5

Hodnocení designu: 4/5


Přeju hezký post-nukleární den

Y.A.R.E.K., the párek



Komentovat a odebírat nás můžete na našem facebooku