recenze - ZACHRAŇTE PŘÍŠERKY!

03.05.2020

Všechny ty dny, kdy je člověk zavřený doma s dětmi. Už jste viděli většinu nových i klasických pohádek, 15x zahráli Loony Quest a 50x Dobble... Je čas vytáhnout eso z rukávu. Takovým pomyslným esem by mohla být třeba nová rodinná hra Zachraňte příšerky.

Ilustrace na krabici naznačuje, že by se mohlo jednat o čistě dětskou hru, ale já se nenechám oklamat. Stylizace sice svou barevností a roztomilostí působí trošku infantilně, každopádně potom, co vyloupete všechny dílky z několika kartonů, které se skrývají pod víkem, oceníte perfektní jednolitost celé hry. Všechny komponenty k sobě pěkně pasují a hra rozložená na stole vypadá skvěle. Je fajn, že se celé hry ujal jeden ilustrátor, který jí dal tak charakteristický vzhled. Jen pro zajímavost, Jana Kilianová je ilustrátorka, která se nedávno podepsala například pod komiksovou adaptaci "Hustej nářez", podle neméně slavné knižní série Františka Kotlety.

Jak jsme si už řekli, hra rozložená na stole vypadá moc pěkně a zároveň jsme už zjistili, že se na ni díky grafickému designu chytnou i malí špunti, kteří se běžně herním seancím vyhýbají. Pravidla mají jen pár stránek a velkou část z nich zabírají i praktické příklady, takže není problém se hru v rychlosti naučit a následně vysvětlit malým i velkým hráčům. Už v tuhle chvíli je jasné, že tohle bude velký skok od Dobble i Loony Questu.

Každý z hráčů si zvolí příšerku, kterou bude ve hře opečovávat a každá taková příšerka s sebou přináší šest destiček, z nichž se skládají a postupně vylepšují tři části jejího těla. K tomu přiberete kartonovou figurku, kterou vložíte do plastového podstavce a postavíte na herní plán uprostřed stolu. Tenhle kousek plastu mi připadá celkem zbytečný a hra by se bez něj klidně obešla, jinak ale posílám palec nahoru za to, jak se autorům podařilo v podstatě celou hru vyrobit z kartonu a vůbec to neovlivnilo její atraktivitu.

Celá hratelnost je založená na dobírání obdélníkových dílků. Těch je tady šest druhů, některé vám umožní "upravit" část příšerky, jiné vám do zásoby přidají diamant no a pak jsou tady takové, kterými vašemu "mazlíčkovi" vylepšujete prostředí. Můžete stavět prolézačku na hřišti, popřípadě nakoupit nové luxusní pelíšky, protože která příšerka by nechtěla mít sedm pelíšků... Asi aby je mohla celý týden střídat. Pokaždé když si vezmete dílek, posunete se na herním plánu (stupnici pořadí) dopředu o tolik oblastí, kolik byla cena daného dílku. No a následuje hráč, který je na stupnici poslední, což můžete být klidně zase vy. Tahle mechanika se mi moc líbí a to hlavně proto, že nutí dětské hráče strategicky uvažovat.

Je jen málo her, které si může zahrát celá rodina a budou se u ní stejně dobře bavit děti i dospělí. V krabici jsou i pravidla pro zjednodušenou verzi, ale žádné zjednodušení není potřeba, na kartách nejsou texty a tak si v pohodě zahrají i děti od pěti let, jen toho finálního počítání bodů se bude muset ujmout někdo zkušenější. Líbí se mi, jak se děti při opakovaném hraní učí nové strategie a už při samotné přípravě diskutují, jak by se mohla celá partie odvíjet. Zachraňte příšerky! Jsme si slušně užívali i pouze s dospěláky, ale jak už jste asi pochopili, tahle hra není nijak originální a pochopitelně jde naproti dětským hráčům, takže pokud nemáte žádné syny, dcery, vnoučata, synovce, nebo neteře, raději sáhněte po něčem jiném.

Hra Zachraňte příšerky! nepřináší do světa deskovek žádné zásadní novinky, ale skládá dohromady mechaniky, které umožňují vyrovnané partie dětí a dospělých. A to se jen tak nevidí.