recenze - LOONY QUEST

08.07.2018

Rodinné a dětské hry, to je kategorie, do které moc často nezabrousíme. Jestli si některá hra vhodná pro rodiny s dětmi zaslouží článek, je to Loony Quest. Hru navíc koupíte doslova za pár korun, protože se jí na českém trhu asi moc nedaří. Přitom barevná krabice musí rodiče přímo vybízet ke koupi.

Zmiňovaná krabice je v Loony Quest navíc hlavní součást hry, a budete ji využívat po celou dobu hraní. Pod víkem se nachází pěkně sepsaný návod, sada scénářů, fixů, a průhledných folií. Kromě toho jsou ve hře ještě kartonové žetony a výrobce nezapomněl ani na malé hadříky, kterými budete moci mazat popsané folie. Ale než si napíšeme, jak se to celé hraje, ještě se vrátím k té krabici. Kromě toho, že obsahuje plastový insert, do kterého celá hra zapadne, slouží jako základna pro umístění misí.

Mise se odehrávají v sedmi světech, jsou opravdu originální a obtížnost neustále stoupá. Tím se dostáváme k tomu, jak se tahle pěkně zpracovaná deskovka hraje. Pro začátek bych chtěl zdůraznit, že je hra sice určena dětem, ale klidně si ji užijete i bez nich. Ve středu stolu se připraví sada misí, každá mise je vlastně obrázek, na kterém je například jakýsi labyrint, kterým je potřeba se úspěšně prokousat. Cestou sbíráte hvězdičky za úspěšně splněné cíle a přicházíte o ně za chyby. Hvězdy jsou zároveň vítězné body, které zaznamenáváte na okraji krabice tyčinkou v barvě vaší postavy. Dále můžete narazit na nepříjemnost v podobě bomby a nebo naopak bonus v podobě blesku. A teď to hlavní, celé to "procházení" probíhá na průhledné folii, která leží před vámi a kreslíte na ní cestu fixem. V jiných misích třeba tečkami označujete nepřátele, nebo kroužkujete vybrané cíle. Objevování toho, co si na vás autoři připravili, je zábava a tak se už pokusím v textu ani na fotkách více nespoilerovat.

Folii pak jednoduše přiložíte na obrázek mise a vyhodnotíte, jak se vám dařilo. Pokud dostanete nějaký bonus, vyberete si ho náhodně v podobě žetonu. Může vám přidat například okamžité body, nebo možnost uškodit soupeřům. Na druhou stranu, když cestou posbíráte bombu, bude se jiná záludná nepříjemnost týkat vás. Kreslit levou rukou, kreslit s žetonem položeným na fixe, kreslit s nataženou rukou a nebo rovnou všechno dohromady :) Mise se samozřejmě hraje na čas, k jeho měření slouží přesýpací hodiny, které odměřují cca 30 sekund. Moc se mi líbí, jak je celá hra příjemně svižná, každý svět je originální a než se vám stačí okoukat, už hrajete další.

Osobně ale nejraději dělám "pána jeskyně", v pravidlech sice taková role není, ale hodně to hře pomáhá. Ostatní hráči prochází mise a já je postupně chystám, vyhodnocuji jejich pokusy, hlídám hodiny :) A baví mě to stejně jako klasické hraní. Hlavně pokud hrajete s dětmi, můžou se pak zaměřit na samotnou hratelnost. Důležité je jim ale vysvětlit, že zábava vězí v přemýšlení a ne opisování od soupeřů :) Pokud bych měl najít nějaký nedostatek, asi se jedná o stereotyp při opakovaném hraní. Když budete hrát často, tak vás první dva světy začnou nudit, proto je dobré dohrávat hru až do konce, třeba i na několik sezení.

Jestliže Loony Quest kupujete dětem, není co řešit. Pokud jí chcete jako párty hru pro sebe a děti nemáte, hodně záleží na tom, jestli vás zaujal herní mechanizmus, který by se dal dost dobře použít i do nějaká "dospělé" fantasy hry. To ale nemá být výtka k ilustracím, ty jsou povedené, jako celé zpracování hry. Na začátku jsem zmínil, že se hra asi moc dobře neprodává, osobně si myslím, že je to anglickým názvem na krabici, který trochu mate rodiče, že by hra nemusela být v češtině. Protože co se týče kvality, je to jasná volba.