recenze - ROBIN HOOD A JEHO DOBRODRUŽSTVÍ

30.11.2023

Vydavatelství Albi se toho opravdu nebojí a letos se rozhodlo vydat hned několik velmi originálních deskovek. Vzpomeňme třeba na nedávno recenzovaný Ostrov pokladů, který připomíná starobylý kartografický set a k hraní využijete například pravítko a kružítko. Robin Hood se, co se týče originálního zpracování, také nedrží zkrátka.

Například taková kniha s příběhy. Na té by nic tak výjimečného nebylo, kdyby se nám ji ale autoři nerozhodli naservírovat v pevné vazbě. Ok, nečekejte žádný zázrak a klasickou beletrii byste asi na podobně tenkém papíře neocenili, ale v balení s deskovkou je to určitě velmi milé překvapení. A není to jen zajímavá knížka, kterou se Robin Hood vymyká běžné produkci. Herní plán, který se skládá z osmi dílů, vás určitě na první pohled zaujme očíslovanými políčky, kterými je doslova posetý. Samozřejmě tady dobře sedí přirovnání k adventnímu kalendáři a hned mě napadá, že bych měl už rychle nakupovat vánoční dárky. :)

Zpátky ale k Robinovi. On i jeho parťáci jsou ve hře vyobrazeni pomocí dřevěných figurek a to vždy v pěti provedeních - jedna dlouhá v rychlém pohybu, dvě figurky střední a dvě statické. Musím především ocenit velmi kompaktní zpracování, vše potřebné máte na herním plánu a nepotřebujete žádné desky hráčů. Z ostatních dřevěných komponent vytvoříte zásobu, kterou zatím nebudu podrobněji popisovat, protože před první partií stejně jednotlivé komponenty nemusíte, nebo ještě lépe řečeno nemáte znát. Celkově se mi ale zpracování moc líbí. Velký herní plán nám doma zabral podstatnou část stolu a graficky vypadá opravdu parádně, s velkým důrazem na všelijaké drobné detaily. Možná vás napadá, že políčka dostanou během partie pěkně zabrat. Tady dost záleží na tom, jak obratně si budete počínat při jejich "vyloupávání", u nás Robin Hood po dohrání kampaně nevypadá jako nová hra, ale podařilo se nám nezpůsobit žádné fatální škody. Drobné oděrky políček se zkrátka na velkém herním plánu ztratí.

Máme tady pěknou deskovku, o které ale nic nevíme a ještě chvíli vědět nebudeme, protože Robina Hooda se naučíte postupně, přímo během prvních scénářů. To, co jsem u nedávno recenzovaného Assassin's Creed kritizoval, tady funguje na jedničku. S hvězdičkou. Ono, holedbat se tím, že si před začátkem partie máte přečíst jednu stručnou dvoustránku a můžete se pustit do hraní, se nakonec ne vždy osvědčí v praxi. A v čem je ten fígl? V knize postupně listujete, příběhové texty střídají nová pravidla, která se musíte naučit a to v naprosto ideálních dávkách, které vás nezahltí a hlavně neunudí. Všechno je stručné, jasné a vy si tak užíváte první tahy a zároveň se učíte pravidla.

Soubojový systém, pohyb, průzkum i používání předmětů je tak banální, že to může některé ortodoxní deskohráče urážet. O tom, kdo je zrovna na tahu, rozhodují náhodně tažené barevné žetony z plátěného sáčku a kromě hráčů se ke slovu dostávají nepřátelé v podobě červeného a následně i fialového žetonu. Tady se hned můžu pustit do mé asi největší výtky a tou je administrativní část, která především v pokročilé fázi hry nastává během fáze nepřátel. Například taková aktivace a deaktivace stráží může být docela napínavá, ale zábavná je asi jako věšení prádla. Přitom o něco náročnější příprava nového scénáře mě vlastně pokaždé docela bavila.

Ve svém tahu se samozřejmě můžete pohybovat po mapě. K tomu vám poslouží sada figurek vámi zvolené postavy a konkrétně způsob, jakým se budete pohybovat, se jako jednu z mála věcí naučíte před začátkem partie na už zmiňované dvoustránce, nebo, jak ji nazývá český překlad - "startovním plánku". Tohle je vážně intuitivní a plynulý vstup do hry a my si díky tomu nerušeně užíváme chytlavý zbojnický příběh. A už zase se budu muset opakovat, ale od prvních tahů si všichni u stolu pochvalují, že se do hry můžeme neuvěřitelně rychle ponořit, nedohledáváme žádná sporná pravidla a sledujeme jakým způsobem se autorům podařilo zúročit specifický herní plán. Mezi očíslovanými poli jsou totiž taková, která mají v rohu vyobrazený otazník, takovéto políčko je pak možné prozkoumat. Nejprve si v knize příběhů naleznete číselný odkaz a následně vás čeká rozhovor, nebo nějaká jiná interakce, při které většinou dostanete na výběr, jakým způsobem zareagujete, nebo na co se zeptáte.

Z mého popisu by tahle deskovka mohla připomínat jakýsi mix mezi Panstvím hrůzy a Cestou nesetou, ale Robin Hood má podle mě mnohem blíže k různým únikovým a detektivním hrám, nebo jakémusi deskohernímu gamebooku. A to ode mě berte jako jednoznačnou pochvalu, protože takto velká příběhová hra, kterou si může zahrát celá rodina, mi na našem trhu docela chyběla. Přesně takhle si Robina Hooda užijete nejvíce. Navzájem si předčítáte úryvky z knihy příběhů, které vám pomáhají posouvat se dále a hledat ta správná místa k prozkoumání. Občas samozřejmě narazíte i na slepou uličku, nebo se ke svému cíli budete muset probojovat silou. Tady vidím jasnou inspiraci u klasických adventur, nebo gamebooků. I přes to množství různých možností, které během scénáře máte k dispozici, se nám příběh až na pár námi zaviněných chyb nerozsypal a je až s podivem, jak intuitivní Robin Hood dokáže být. Nemusíte se bát ani absence výzvy a napětí, dopředu vás totiž posouvá neúprosně ubíhající čas znázorněný figurkami přesýpacích hodin a nejednou se nám scénář podařilo vyřešit doslova na poslední chvíli. A platí tady i jednoduchá rovnice, že čím dále v kampani jste, tím jsou scénáře náročnější.

Najděte si parťáka, nebo rovnou tři a můžete si spolu užít opravdu pěkně vystavěný příběh v kulisách krásně ilustrovaného a zároveň interaktivního herního plánu. Jakmile odehrajete všechny scénáře, už nemá cenu se ke hře vracet, jedině snad s nějakým opravdu velkým časovým odstupem. I tak si troufnu říct, že je Robin Hood dobrou investicí a ideální volbou na letošní vánoční svátky. Zároveň jsem zvědavý, jestli se takto odvážným zpracováním herního plánu nechají inspirovat další vývojáři, nebo na něj v budoucnu budeme vzpomínat jako na "slepou větev" deskoherních dějin. Tak či tak, tohle se opravdu povedlo.