recenze - OSTROV POKLADŮ

19.10.2023

Taky byste někdy rádi získali mapu, která by vás dostala přímo ke starobylému pokladu? Takový poklad by vás a vaše potomky zajistil na celý život, takže bychom tady měli novou generaci zlaté mládeže. Bezstarostných pohodářů, kteří k osmnáctinám dostanou nějakou pěknou jachtičku zakotvenou u Chorvatského pobřeží. Ok, to přeháním. Na Lipně. V dnešní recenzi se podíváme na to, jak za takovým bohatstvím putovali karibští piráti a jaké překážky jim stály v cestě.

Ostrov pokladů vám ale nedá nic zadarmo a poklad si budete muset zasloužit. V téhle pěkně ilustrované krabici totiž dostanete hned několik velmi zajímavých komponent, díky kterým si budete moct tu bájnou truhlici najít. No, jen sami řekněte, kdy jste naposledy v krabici s deskovkou našli kružítko, pravítko, nebo hledací šablony? Povedené ilustrace Vincenta Dutraita pak můžete obdivovat především na velkých zástěnách, kde portréty jednotlivých postav skvěle vyniknou. Svým zpravováním mě mile překvapily i ostatní "běžnější" komponenty, jako výrazné dřevěné ukazatele pořadí hráčů, karty, respektive velké žetony tipů a především velký oboustranný herní plán. Ten představuje mapu v sytých barvách, nebo naopak spíše barevně skromnějším, ale velmi stylovém podání. Tím zásadním je ale povrch plánu, který umožňuje zakreslování pomocí fixu a samozřejmě i pohodlné smazání všech těch čar a kruhů, které na mapě během partie vzniknou.

Každý z hráčů v roli piráta dostane fix a figurku piráta ve své barvě, kterou hned může umístit na definované místo na herním plánu. Kromě toho si za zástěnu umístíte minimapu a poznámkovou kartu. Obojí je připravené na zapisování a zakreslování pomocí fixy. Podobná sada komponent čeká i na Dlouhého Johna Silvera, který si na své minimapě tajně označí místo, kam ukryl poklad. A už je vám možná jasné co bude následovat. Hráči v roli pirátů se pomocí nápověd Johna Silvera snaží nalézt ukrytý poklad, ne však kooperativně, ale každý sám za sebe. Pokud jim to bude trvat příliš dlouho, dostane možnost vykopat poklad i samotný John Silver. Nápovědy k hledání pokladu jsou prezentovány skrze tipy na místa, které piráti obdrží v úvodu partie, ale především pak kartami tipů, které Dlouhý John Silver musí poskytovat v průběhu hry.

Takový tip pak může ukazovat na směr nebo vzdálenost, ve které se poklad nachází, ale, a to je zásadní, nemusí být vždy pravdivý. O tom zase rozhodují žetony informací, které John Silver přikládá k vyloženým tipům. Pirát hledající poklad má pak ve svém tahu jednu nebo dvě akce, které spočívají v tom, že může jít pěšky kratší vzdálenost tři míle a následně provést hledání pomocí menší kruhové šablony. Při delším cestování na hřbetu koně, což je druhá z možností, pak přijde o možnost následného hledání. A co když se chcete rozhlédnout opravdu pořádně? Jako další možnou akci pak může zvolit rozsáhlé hledání, ke kterému využije výrazně větší kruhovou šablonu. Kromě toho má každý z pirátů k dispozici kartu postavy, na které je uvedena další sada speciálních akcí, které se navíc u jednotlivých postav částečně liší.

Díky těmto speciálním, ale většinou jednorázovým, akcím pak můžete například ověřovat pravdivost jednotlivých tipů a nebo se tryskem okamžitě přesunout na libovolné místo na mapě. Hráči se tedy dostávají na tah postupně jeden po druhém v důsledku přesouvání žetonů pořadí na polích kalendáře, přesouvají se, prohledávají větší či menší území a ve svých minimapách si vyznačují místa, kde by se s největší pravděpodobností poklad neměl vyskytovat. Myslím, že to by k popisu pravidel a hratelnosti mělo stačit a trochu se teď rozpovídám o tom, jak nás v naší skromné redakci Ostrov pokladů bavil. V první řadě bych chtěl podotknout, že se jedná o deskovku designovanou především pro čtyři až pět hráčů, kdy se hráči zhostí tří nebo čtyř pirátů. Ve třech hráčích už si každý z pirátů bere dvě figurky, což funguje bez větších problémů, ale celou dobu jsem cítil, že by se měl přeci jen každý zaměřit na jednu figurku a té věnovat sto procent (nebo jednotek, chcete-li:)) pozornosti.

Herní zážitek se samozřejmě zásadně liší v případě kdy hrajete za jednoho z pirátů, nebo Dlouhého Johna Silvera. Mě osobně více bavilo poklad schovat, a pak ostatním nabízet tipy, snažit se je zmást a hlavně sledovat jejich pokusy o hledání. Řekl bych, že je v téhle roli potřeba nejen sledovat, co který z hráčů ví a tuší, ale zároveň si dávat pozor na oči, nesledovat až příliš místo s pokladem a zachovat si pokerovou tvář i v případě, že se piráti začnou pohybovat nebezpečně blízko pokladu. Mohlo by se zdát, že se jedná o nějakého vypravěče, nebo pána jeskyně, ale není to tak, protože také bojujete o vítězství, což vás motivuje provádět své tahy takticky. Zároveň jste to ale vy, kdo udržuje partii napínavou a zábavnou.

Z druhé strany si v roli piráta udržujete přehled o všech nápovědách, ve své minimapě si vymezujete a ideálně zužujete pozice, kde by nemohl/mohl být poklad zakopán. Zároveň sledujete ostatní piráty, kteří disponují svými osobními nápovědami. Snažíte se odhadnout, kterým místům se vyhýbají a kam naopak své kroky směřují. Během partie dochází k vtipným situacím, kdy vaši soupeři prohledávají místa, o kterých jste si stoprocentně jisti, že na nich najdou maximálně šišky ze stromu, nebo hejno ryb. A právě v takovém případě musíte uznale pokynout, že i vás tato oblast zaujala. Ostrov pokladů je pro mě totiž především velmi chytrá party hra, u které se všichni neustále zvedají od stolu a svým pohledem skenují všechna prohledaná a dostupná místa.

Starý Ben vás provede při studiu pravidel, ale mladý Petr vám teď sdělí svůj verdikt. Musím se přiznat, že jsem měl ze všeho toho zakreslování, používání pravítek a kružítka docela strach. Naštěstí se moje obavy ani v nejmenším nepotvrdily a Ostrov pokladů je zábavná hra, kterou si nejvíce užijete ve čtyřech a pěti hráčích na sobotní herní seanci. Třeba stylově s lahví rumu. Těžko ji můžu srovnávat například s hrami se skrytým pohybem, kterých je už na českém trhu požehnaně, protože tady je zážitek i celkový pocit z hraní dosti odlišný. Jsem rád, že si Albi tuhle hru i několik let po její premiéře vybralo na lokalizaci.