recenze - MONUMENTY VĚKŮ

28.12.2023

Divy světa postavené lidmi představují monumentální inženýrské a architektonické triumfy, nádherně odhalující lidskou inovaci a mistrovství. Tyto konstrukce nejen oslavují lidskou kreativitu, technický pokrok a schopnost vytvářet nezapomenutelné symboly kultury a společenství, ale přinášejí také jedinečné zážitky.

A teď pojďme přesunout tyto stavební úspěchy do deskové hry "Monumenty věků". Po otevření krabice vás jistě okouzlí herní materiál, který rozhodně není žádným plastovým odlitkem. V žádném případě. Dominanty hry jsou barvitě provedené dřevěné miniatury, reprezentující nejen světoznámé Divy světa jako pyramidy nebo koloseum, ale i méně obvyklé, avšak stejně působivé stavby jako Machu Picchu, římský most nebo trojského koně. Autoři se opravdu ponořili i do bájných vod, a výsledný výběr monumentů je tak skvěle rozmanitý.Každý z nich láká svou vlastní barevností a velikostí, přičemž dřevěné miniatury si zamilujete ještě dříve, než stihnete rozbalit všechen herní materiál.

Očekával jsem tuto stavební hru s napětím, nikoli jen kvůli vizuálnímu dojmu dřevěných miniatur, ale také kvůli hernímu stylu, který připomíná mé oblíbené MyCity. Tetrisoidní styl, jak rád říkám, mi velmi vyhovuje, a nemohu skrýt, že jsem měl vysoká očekávání. Musím říct, že mé nadšení nebylo zklamáno. Desky hráčů představují jednoduchou mapu území s jezerem či řekou uprostřed a předtištěnými čtvercovými poli, připravenými pro uspořádání stavebních dílků. Tato struktura mi připomíná MyCity, a mé oči se rozzářily o několik lumenů více. Deska má dokonce dvě strany A a B pro větší variabilitu a několik políček s tzv. přírodními zdroji, které představují body na konci hry, pokud splníte příslušné podmínky.

Kromě zmíněných dřevěných monumentech budete stavět "obyčejné" budovy, které jsou kartónové dílky různých tetrisových tvarech a velikostí. Je potřeba je setřídit podle tvarů, takže prvotní příprava, respektive úklid hry je maličkým neduhem hry :) Pravidla pro umísťování stavebních dílků jsou klíčovým prvkem hry. Budovy musí být propojeny cestami, cesty s jinými cestami nebo věžemi, a monumenty musí splňovat specifické podmínky umístění. Například musí sousedit s cestou a konkrétním druhem budovy třeba knihovnou. Každý tah hráče je zdánlivě jednoduchý - zakoupit cestu, budovu nebo věž a umístit ji na desku podle pravidel. Ale je to opravdu tak jednoduché? Samozřejmě že ne, kde by pak byla nějaka zábava? Hráči mají k dispozici sedm mincí na nákupy na začátku svého tahu. Každá budova má různou cenu, a tak je třeba pečlivě plánovat a strategicky utrácet mince. Nákup monumentu může stát všechny dostupné peníze, což přináší rozměr strategie a plánování. Tím chci říct, že vás může stát jeden monument jednu minci nebo i všech sedm.

To ještě umocňuje možnost dluhů a tím si na jeden tah zvětšit vaši pokladnici o dvě mince.Přičemž nesplacení dluhu vás na konci hry zatíží mínusovými body. Jak jsem již zmiňoval, některé monumenty mají podmínky, které můžou být aj součást vody. Třeba takový most musí být položen přes políčka s vodou. Proto je potřeba dopředu počítat s volnými políčky. A to nemluvím o obrovském Zikkuratu, které zaplní prostor o devět políček. Do toho počítejte s poli se zdroji, za které dostanete vítězné body pokud sousedí aspoň s jedním vašim dílkem, nebo s městskou čtvrtí, což je budova, která není obklopena volným políčkem, a budete mít docela dobrou představu jakým strategickým myšlením musíte disponovat při rozširování všeho velkoměsta.

Kromě monumentů, městských čtvrtí a přírodních zdrojů získáváte body za stupnice vašeho města, reprezentované populací, potravinami, technologiemi a keramikou. Postupujete po těchto stupnicích díky zakoupeným a postaveným budovám. Ale pozor, body získáte jen za vaši nejnižší stupnici. Zde hraje rovnoměrnost (neplést s rovnoprávností) prim. A to je asi tak celý princip hry dámy a pánové. Monumenty věků se nesnaží zamotat hráče v překombinované složitosti, což dokazují i pravidla na čtyři stránky. Ano, pouhé čtyři stránky. Další stránka vám vysvětlí pokročilou variantu a solo hru. Poslední dvě stránky vám letmo nastíní trochu historie jednotlivých monumentů, jichž je přes dvacet. Hra obvykle končí po deseti kolech, kdy se sčítají již zmíněné body. Někteří hráči budou překvapeni, minimálně po první hře, zjištěním, že i když jsou monumenty nádhernou dominantou na hráčských deskách, jejich bodovací potenciál není zásadní. Často získáte stejně nebo dokonce více bodů za městské čtvrti nebo zdroje. Hru lze vyhrát i pouze s pěti monumenty.

Monumenty věků pravidlově nabízí velmi jednoduchou hru a tím pádem je velmi přístupná hráčské veřejnosti. Ta, podle mého názoru, ocení krásné a roztomilé barevné monumenty, které se tyčí nad kartonovými budovami na herní mapě. Svým tetrisoidním stylem získává oblíbenost i díky hratelnosti, a to i u mě. Vítězné body jsou rozděleny do několika kategorií s rovnocenným významem, aby hra byla strategicky zajímavější. Co se týče interakce mezi hráči, ta se omezuje na vykupování budov/monumentů nebo dokonce cest. Role žetonu prvního hráče, který je k dostání za peníze, má tak o to klíčovější význam. Hra mi nejvíce vyhovuje ve dvou hráčích, kdy se střetává krátká herní doba, menší kazi-plánování od soupeřů, a přitom stejná dávka strategie. Celkově to není nic revolučního nebo originálního, ale to vůbec neznamená, že by tato hra nemohla pravidelně zdobit herní stůl, jako přítelkyně ve spodním prádle. Jednoduchá, rychlá, atraktivní a tetrisová hra.

Buy it! Do it now!