recenze - EL GRANDE

04.02.2024

Se staršími hrami, které se v poslední době dočkaly českého vydání, buď jako dotisk, nebo ve své lokalizované premiéře, se doslova roztrhl pytel. Je tady ještě zkrátka pár kultovních titulů, které si českou verzi zaslouží i přes své zasloužilé stáří. Podobně je tomu i u dnes recenzovaného El Grande, které světlo světa spatřilo, a teď se milí čtenáři raději posaďte, v roce 1995. Aktuální verze má především notně modernizovanou grafiku, přeci jen některé standardy se za těch osmadvacet let posunuly.

Už samotná krabice působí poměrně moderním dojmem a s tou původní má kromě názvu hry jen pramálo společného. Pod víkem najdete velký herní plán, představující přehlednou a jednoduchou mapu Španělska patnáctého století. Pro každého z až pěti hráčů je tady připravena sada silových karet a dřevěných figurek grandů a caballeros. To by si zasloužilo nějaký praktický insert, že? Není potřeba, všechny komponenty si roztřídíte do šesti krabiček, což skvěle napomáhá přípravě nové partie, respektive ji to eliminuje na rozdání krabiček jednotlivým hráčům. Co se týče grafického a materiálního zpracování, nemám hře co vytknout. Vše je orientováno na přehlednost a i přes to na kartách nechybí stylové ilustrace. Pochválit musím i kartonovou figurku věže, kterou si budete muset před první partií poskládat. Kromě toho, že pěkně zapadá na herním plánu, má i praktické využití.

Jak už jsem zmiňoval, na to, že se nejedná o žádnou malou hru, příprava partie je dílem okamžiku. Kromě vašich vlastních komponent si vedle herního plánu vyložíte společnou nabídku akčních karet a dle tažených karet regionů nejprve na herní plán umístíte figurku krále a následně i jednoho granda a dva caballeros každého hráče. Počáteční rozložení je hotové a už nezbývá nic jiného, než zvolit prvního hráče a pustit se do vykládání karet. Každý z hráčů disponuje sadou silových karet s hodnotou 1-13 a počínaje prvním hráčem, jeden po druhém jednu z karet zahraje. Vtip je v tom, že zahraná čísla se nemohou opakovat, výše hodnoty vaší karty totiž rozhoduje o pořadí, v jakém budete hrát akční karty z předpřipravené nabídky.

Pomocí akčních karet přesouváte figurky caballeros, mimořádně vyhodnocujete vybrané regiony, přesouváte figurku krále a také umisťujete určitý počet caballeros ze svého dvora do regionů. Pro každé kolo přichází nová sada akčních karet, s tím, že některé se opakují a karta "číslo 5" z názvem Vaše veličenstvo je tady pouze jedna, pokud nepoužijete variantu Nové regentství. Tohle je prostě naprosto čistý a pravidlově velmi jednoduchý area control, který za ty roky inspiroval nejednoho deskoherního designera. Není divu, že se hra ve své době dočkala ocenění Spiel des Jahres, mimochodem, bylo to jen rok po kultovním Catanu, to je docela zajímavé, protože mezi těmito dvěma hrami vidím doslova propastný rozdíl v novátorství.

Zpátky ale na herní plán, během kola tedy přesouváte, nasazujete a odstraňujete figurky z mapy tak, abyste po třech kolech mohli začít vyhodnocovat. Body dle očekávání získáte za převahu v jednotlivých regionech a zároveň se konečně podíváme na tu tajemnou věž. Do té jste totiž vhazovali své caballeros průběžně a můžete jen doufat, že máte dobrou paměť, nejen na to kolik se v jejich útrobách nachází vašich figurek, ale i těch patřících soupeřům. Tajně si na svém kotouči zvolíte, který region vaši caballeros z věže obsadí, zvednete bránu a tram-ta-da-dá, jsou tady vítané posily.

Hra je už na první pohled nadesignovaná pro pět hráčů a to je i můj doporučený počet. Tady prostě platí jednoduchá rovnice, čím méně tím hůře. Partie ve dvou, s neutrálním hráčem, to je vyloženě něco, čemu se už budu vyhýbat. Herní doba mi pak přijde tak akorát, vzhledem k opravdu velmi slušnému zážitku, který El Grande nabízí, jsem neměl čas se nudit. Znovuhratelnosti pak napomáhají herní varianty jako třeba Změna poměru sil, představující karty modifikátorů, ale především alternativní akční karty. Obsahu je tady požehnaně a právě díky jednoduchým a jasným pravidlům je velmi snadné se ke hře s odstupem vracet.

Tři roky před Naganem, šest let před premiérou filmového Pána prstenů, no prostě v dřevních dobách, kdy nejspíše někteří z našich čtenářů ani nebyli na světě. Až tam sahá historie El Grande, ale kdybych to nevěděl, vůbec bych si to netipnul. Tahle hra totiž působí spíše jako evoluce žánru area control, než jako jeden z jeho oceňovaných průkopníků. Dnes tedy sáhnu po vysokém hodnocení a to bez ohledu na jakoukoli nostalgii po starých časech.