recenze - CATAN: BIG BOX

23.09.2018

Osadníky z Katanu už jsme si zrecenzovali dříve a to ve velké kolaboraci s Hrou o trůny. Tahle licencovaná hra nás tehdy překvapila. Pak ale v obchodech najdeme nespočet dalších krabic a krabiček s Catanem, obyčejný člověk už se v tom nemůže vyznat. Nebylo by tedy jednodušší si prostě pořídit BIG BOX? Tak jednoduché to bohužel není.

BIG BOX je opravdu velké balení. Kromě základní hry Osadníci z Katanu v něm najdete několik rozšíření. To hlavní lákadlo bude velký herní plán, je oboustranný a obsahuje mapu Německa a Mallorcy. Tyhle předpřipravené scénáře tedy neskládáte pomocí hexů jako v původních Osadnících a to já vnímám jako velkou výhodu. Další důležitou součástí téhle krabice je rozšíření pro pět-šest hráčů, které využijete hlavně na mapě Německa, ta je opravdu BIG a v menším počtu hráčů není kompletní. Nakonec v krabici najdete komponenty pro dva scénáře Pomocníci a Nejlepší přátelé.

V obří bedně si všechno úhledně roztřídíte do velkého plastového insertu, každý typ komponentu tady má svoje místo. Na první pohled vás samozřejmě zaujmou figurky památek, které pak při hře zkrášlí mapu Německa. Ostatní komponenty jsou standardní. Najdete tady tak tradiční hexy pro stavbu map, nebo plastové podavače karet surovin. Český a slovenský návod pak doplňuje malý almanach pravidel, který je ideální na dohledávání nejasností.

Klasické osadníky úplně vynechávám a rovnou se koukneme na mapu Mallorcy. Uprostřed herní desky najdeme turisty hojně vyhledávaný ostrov a po krajích pak stručné popisky významných měst. Ikonky měst také tvoří křižovatky, na kterých můžete stavět vaše vesnice/města. Další novinkou na této mapě jsou speciální body, které se vyskytují na vybraných křižovatkách a červeně označená políčka cest, která přinášejí výhody při obchodování. Mallorca je pro mě určitě nejpoužívanější a nejoblíbenější část BIG BOXu. V hratelnosti se toho moc nemění, ale předpřipravená mapa vhodná pro 3-4 hráče je prostě praktická a navíc na stole dobře vypadá.

A skvěle vypadá i mapa Německa posetá památkami (dominantami). Ty postupně stavíte na křižovatky, které jsou k tomu určené. Dominanty jsou sice neutrální, ale i tak dostanete za jejich postavení pár odměn. Tuhle mapu doporučuji v pěti nebo šesti hráčích, což je problém, protože v tomhle počtu mě už hra nebaví. Nemám rád zdlouhavé čekaní na každý tah, a to i přes to, že výnosy surovin jsou společné. Pokud se Německo rozhodnete hrát ve třech, budete se pohybovat jen na jedné polovině mapy, a to není vůbec ono. Zůstanu věrný Mallorce... ecstasy and motion, oh oh oh

Scénář Pomocníci přidává sadu karet, jejichž akce můžete používat ve svém, nebo protihráčově tahu a hra tak dostává nové strategické možnosti. Více se mi ale zalíbil scénář Nejlepší přátelé, pomocí žetonů přízně tady můžete provést další akci, například zdarma postavit silnici, nebo si dobrat kartu libovolné suroviny. Tyhle dvě malé rozšíření se hodí k původní hře, s Německem a Mallorcou bych je už nekombinoval.

Hlavní výhodu BIG BOXu tedy vidím ve zpracování. Mapy v kombinaci s novými komponenty vypadají skvěle. Víko krabice by možná místo výčtu obsahu zasloužilo nějakou BIG ilustraci, ale uvnitř mám, díky insertu, vše perfektně srovnáno a je tam i místečko na případné další rozšíření. Ale...

Osadníci nejsou hra, kterou bych pravidelně vytahoval. Popravdě jsem nikdy nebyl jejich fanoušek. Stavění nových cest mě nijak nehřeje u srdce a přemisťování zloděje mě nechává úplně chladným. Ale tohle je rodinná deskovka, takže už se těším, až jednou zasednu s dýmkou a vnoučaty, děcka začoudím kouřem a ukážu jim jaké hry se hrávaly za mého mládí. Dnes tedy, z úcty k tradicím, hodnocení hratelnosti vynechám.