recenze - ECHOES: PRSTEN

14.12.2023

V našich recenzích jsme se už podívali na nejrůznější typy her. Nechyběly samozřejmě ani únikovky a všelijaké deduktivní hry, ke kterým autoři často přistupují dost originálním způsobem a nebojí se ani používání aplikací. Dnes tady ale máme něco hodně nezvyklého, a to je audio hra. Série echoes už obsahuje osm malých krabiček a my se dnes koukneme na už čtvrtou lokalizovanou, která nese název Prsten.

Jeden Prsten vládne všem… Ne, tak o tento Prsten se v případě dnes recenzované hry nejedná. V malé krabičce najdete sadu šesti destiček s označením kapitol a osmnáct karet s předměty. Každá z destiček a karet pak obsahuje obrázek nějakého předmětu, nebo něčeho co souvisí s příběhem. Ilustrace jsou detailní a to i díky tomu, že některé indicie budete moci při bližším ohledání najít právě na obrázcích. Kromě těchto obrázků, budete k hraní potřebovat aplikaci. Tu najdete jak na App Store, tak Google Play a stejně jako v případě aplikace k Vlkodlakům (také od Ravensburger), i echoes musím pochválit. U her, které již vyšly v češtině, nechybí kompletní lokalizace, včetně dabingu, který je pro hraní zásadní.

Krátký návod vám prozradí, jakým způsobem máte hru rozložit na stůl, což je naprosto triviální. Jsou tady dvě možné obtížnosti, ale já vám hned doporučím začít tou vyšší s názvem Zkušení vyšetřovatelé. Destičky a karty rozložíte na stůl, tak abyste měli vše neustále na očích. Spustíte aplikaci a můžete si poslechnout úvod do příběhu. Celá aplikace pak funguje ve dvou režimech. V tom prvním načítáte obrázky z karet a destiček, posloucháte úryvky z celého děje a v tom druhém si pak můžete ověřit, jestli jste z jedné destičky a tří karet korektně složili kapitolu, a to i ve správné posloupnosti. Velkým finále je pak úspěšné poskládání všech šesti kapitol a tím i vytvoření celého příběhu. My jsme hráli ve dvou, na krabici se píše, že je hra určena pro jednoho až čtyři hráče, ale nevím, proč by vás nemohlo být třeba šest.

První věc, která mě překvapila, je způsob, jakým je příběh odvyprávěn. Stejný a občas i trochu větší důraz, je totiž kladen na různé zvuky a ruchy, než na dialogy. Pomocí sluchu se tedy snažíte vybavit, co přesně se v dané scéně děje a kde se vlastně nacházíte. Tohle se podle mě autorům povedlo, my jsme při hraní použili bluetooth reprák, aby byl zážitek ještě silnější a musím uznat, že zvuková stránka hry musela dát autorům opravdu hodně práce. Hra je navíc zasazena do více časových období, ale to už se možná pohybuju na úrovni spoileru a z příběhu bych vám opravdu nerad něco prozradil. Tohle je prostě velmi specifická záležitost, která má k deskovkám poměrně daleko a i proto například na konci článku nenajdete naše klasické číselné hodnocení.

Prsten představuje obtížnost 2/5, takže by se mělo jednat o poměrně jednoduchý "případ" a nám se možná i díky tomu podařilo celý příběh poskládat jen s jedinou menší chybou. Na konci pak máte možnost poslechnout si všechny kapitoly pěkně pohromadě. Tady vynikne práce dabérů, ale taky scénáristů. Těm se podle mě povedlo poskládat příběh, který mě sice neposadil na pr..l, ale pro potřeby podobné hry slouží skvěle. Celou dobu jsem si hraní užíval, bavilo mě poslouchat zvukové stopy a soustředit se na jednotlivé detaily. Měli jsme radost z každé úspěšně složené kapitoly, tady prostě nemám co vytknout a echoes mi naservíroval přesně to, co jsem očekával. A znovuhratelnost? Tram-ta-da-dá! Ta tady bohužel není.

Jednorázový herní zážitek na jednu až dvě hodiny, podle toho, jak se vám bude dařit. A co pak? Zapíšete si své skóre a echoes můžete vyhod.. Ne, samozřejmě ho můžete někomu darovat. Hra se ale naštěstí nachází v té nejnižší cenové hladině a pořídíte ji za něco málo přes dvě stovky. To mi přijde vzhledem k hernímu zážitku jako férová nabídka, třeba v porovnání s karetními Únikovkami od Albi.