recenze - DOBA KAMENNÁ JUNIOR

11.07.2019

Zdravím všechny čtenáře a jejich děti - naše budoucí potenciální čtenáře. Na Deskologu už kalkulujeme, že pokud počet dětí průměrného čtenáře dosáhne 8-15 kousků, tedy podobně jako v době kamenné, naše čtenost se zvedne exponenciálně. Proto vás vyzýváme, vemte vaše kyje do ruky a začněte neodkladně konat!

Jak se žilo v době kamenné a co bylo potřeba obstarat pro stále se rozrůstající rodinu, jsme si pověděli v nedávné recenzi na Dobu kamennou od neandrtálce Petra. Ten nešetřil chválou a deskovku z roku 2008 ocenil téměř maximálním hodnocením. Podobný dojem ze hry má ovšem i široká veřejnost po celém světě. Po velkém úspěchu se distributoři rozhodli vydat i verzi Junior pro děti. Jak se autor popral s úspěchem svého předchůdce a jestli není celá hra jen tahák na peníze, se hned dozvíme.

Jednoho letního dne na zahradě jsem svolal radu nejmladších a Dobu kamennou Junior jsme si rovnou zahráli. Stejně jako předchůdce, i verze Junior je maximálně pro čtyři hráče, takže na babku a dědka se nedostalo.

Holky na 20 minut odložily mobily.
Holky na 20 minut odložily mobily.

To, co upoutá vaši pozornost hned po otevření krabice, jsou velké dřevěné figurky a suroviny/materiály. Myslím opravdu velké a navíc kvalitně zpracované. Ryby vypadají jako ryby, bobule mají tvar bobule, stejně je to i s hroty šípů, mamutími kly atd. Ostatní žetony a materiály jsou z velmi tvrdého a odolného kartonu. Herní deska je pak pestře malebná. Celá hra mně přišla náramně roztomilá a pěkně se mi na ni celou dobu koukalo. A to jsem třiatřicetileté dítě, takže pětileté musí být designem maximálně unešené.

Dospělý pravidla zhltne jako bobuli a většinu času může věnovat vysvětlování těm nejmenším. Hra je od pěti let, což hezky odpovídá. Ale pokud přesto dítě něco nepochopí na vašem dokonalém vysvětlování, raději ho hoďte rovnou do vody... Tedy do doby kamenné.

Takhle velké figurky nestrčíte ani do nosu (zkoušel jsem).

Herní plocha se skládá z osmi polí propojených do kruhu. Místo kelímků a kostek se ve hře používají žetony lesa, což jsou kolečka, která skrývají čísla od 1 do 6, nebo symboly surovin. Takže buď budete postupovat podle hodnoty čísel, nebo rovnou skočíte na pole s daným symbolem. Jak jistě tušíte, pokud vstoupíte na pole se surovinou, rovnou si ji i vezmete do své zásoby. Absence kostek rovněž vynechává náhodu a místo toho využijete paměť, pod jakým žetonem lesa se nachází jaký symbol / číslo.

Za nasbírané suroviny si postavíte chýše. A kdo první postaví tři chýše, stává se vítězem hry a největším neandrtálcem v rodině. Herní doba je 15-30 minut, takže se vaše dítě ani nestihne začít nudit.

Kdo chce psa bít hůl si vždycky najde.
Kdo chce psa bít hůl si vždycky najde.

Zatímco původní Doba kamenná je eurovka říznutá náhodnou, Junior je jednoduché sbírání surovin říznuté s pamatovákem. Pokud si budete dobře pamatovat všechny žetony lesa, můžete si jednoduše dojít pro jakoukoliv surovinu... Tedy jestli tam ještě nějaká je. V takovém případě slouží speciální žeton hafana jako žolík. Ale pozor, ty jsou jenom dva a můžou se krást soupeřům.

Všechno je vlastně velmi jednoduché a přímočaré s poměrně krátkou herní dobou. Plány vám může zkazit jen vaše porucha paměti nebo nedostatek surovin. Ale i ty se většinou dají vyměnit kus za kus na speciálním políčku s výměnným obchodem.

No nežilo se jim kdysi líp?
No nežilo se jim kdysi líp?

Doba kamenná Junior překvapila mě i ty nejmenší. Jednoduché svižné hře, na kterou se velmi pěkně kouká, se nedá odolat. Hru jsme otočili hned pětkrát po sobě, a tak se dostalo i na babku a dědka. Zpracování je na topové úrovni a hratelnost sráží jen přílišná jednoduchost pro dospělé, kteří pokud neudělají chybu, můžou pokaždé rozbrečet nejedno dítě :)

Jak se tak koukám na hodnocení původní hry v Petrově recenzi, bude v tomhle případě stejné, akorát v opačném pořadí. Zaslouženě, moc pěkná hra...