recenze - DOBA KAMENNÁ

30.06.2019

Existuje několik parametrů, které podle mě definují dobrou hru. Asi už jste si mohli všimnout, že na Deskologu přikládáme velkou váhu zpracování a osobně bych hned na druhou pozici umístil dynamiku. Když hra odsýpá a nemáte čas se koukat do telefonu, a to i ve hře čtyř hráčů, je podle mě ideální stav. Proč to zmiňuju zrovna u Doby kamenné, o tom si můžete přečíst níže.

Krabice mě zrovna neoslnila, prostě jen další eurovka, v tomto případě už vlastně skoro klasická. Pod víkem je herní plán a spousta dřevěných komponent, ale to tentokrát nebudu dopodrobna rozebírat, jsou tady totiž dvě věci, které mě dostaly. Stylové dřevěné kostky? OK. Ale co tady dělá ten luxusní kožený kelímek? Tohle jsem vážně nečekal. Napadá mě hned několik dražších her, kde by se tématicky hodil, ale výrobci Doby kamenné jsou první, kteří se toho nebáli. Velký palec nahoru, i když mi teď jedna věc vrtá hlavou - euro a kostky?

Na stole hra zabere docela dost místa, ale je to jen dobře. Jakmile rozdělíte všechny dřevěné komponenty na příslušná pole, herní plán prokoukne a hned máte chuť začít partii. Pravidla jsou jednoduchá, pokud jste už hráli nějaký worker placement, budete hned v obraze, i když jednu zásadní odchylku, v podobě hodu kostkami, tady najdete. Koukám, že Doba kamenná ode mě zatím dostává jen chválu, takže malá rekapitulace:

• krásně ilustrovaný herní plán plný dřevěných komponent
  • luxusní kožený kalíšek
  • dřevěné kostky
  • krátká pravidla, která chápu po prvním přečtení

Zatím asi žádné zásadní negativum. Na začátku nenápadná hra se vyloupla v exotického motýla rodu super exclusivus. Yarek mi dolije pivko a můžeme pomalu začít.

Hráči se postupně střídají na tahu a na herní desku přikládají své "workery". Můžete jít na lov, těžit suroviny od dřeva až po zlato, postavit chatrč, rozmnožovat svůj kmen, vyrobit nástroj a nebo si zvolit jednu z civilizačních karet. Klasika že? Agricola jak vyšitá. Chyba lávky! To nejlepší přijde v druhé fázi, jakmile mají hráči rozděleny všechny své pinčlíky, začne vyhodnocování jednotlivých akcí. Za každého workera budete házet právě jednou kostkou, a k úspěšnému lovu, nebo těžbě budete potřebovat hodit minimální sumu. Například u dřeva je to trojka, to znamená, že jeden worker může při maximálním štěstí donést až dvě polínka, kdežto ve zlatém dole by za hozenou šestku dostal přesně jednu cihličku. Takže zlato budete chodit těžit ve dvou, ale i tak na vás může dopadnout smůla.

Tenhle kostkový systém se eurohrám dost vymyká, můžete se sice snažit dopočítávat, ale jakmile vám špatně padnou kostky, bylo všechno plánování zbytečné. Hra není omezena počtem kol, končí ve chvíli, kdy jsou postaveny všechny chýše z jedné hromádky, nebo už nezbývá dost civilizačních karet na doplnění zásoby. Takže taktizovat můžete i s ukončením partie, rychle nakoupit chýše a nebo naopak vyčkávat. Délku hry to může natáhnout, ale nevadí, Doba kamenná mě baví i po třech hodinách.

Yarek mě poprosil, abych zmínil jedno negativum a to je fáze nakrmení kmene. Je to věc, která ho v Době kamenné nejvíce rozčiluje. Poslední fáze ve které musíte vlastnit jídlo pro každého workera. Prý je to jediná věc, která ho štvala už na Agricole a kazí mu to dojem z celé hry. Dovolím si mu oponovat a zároveň mu do příštích her doporučuji, aby svůj kmen tolik nerozmnožoval, protože tolik hladových pinčlíků jsem už dlouho neviděl.

Doba kamenná je krásná a zábavná hra. A když zvážím, že ji aktuálně seženete za osm-devět stovek, nemá většina novějších her šanci. A pokud byste chtěli vědět více, tak si přečtěte celý článek a nejen poslední odstavec. :)