recenze - BATMAN: NÁVRAT TEMNÉHO RYTÍŘE

28.01.2024

Opět se vracíme do minulosti vzdálené více než pětatřicet let. V roce 1986 totiž vyšel komiks Batman: The Dark Knight Returns od slavného Franka Millera. Tahle dnes už v podstatě komiksová klasika, byla průlomová nejen co se týče přístupu k netopýřímu muži a jeho protivníkům, ale inspirovala i spoustu následujících komiksových knih i filmů na několik desetiletí. A abychom si na své přišli i my deskohráči, dnes tady máme stejnojmennou hru. Sólovou hru.

Při prvním otevírání víka krabice jsem měl opravdu silný pocit, že v rukách držím něco hodně luxusního. Sada plastových figurek, několik balíků plných karet zdobených stylovými ilustracemi, a to vše uložené v praktických insertech. Co se týče grafické stránky a zpracování, je tady zkrátka vše doladěno do posledního detailu. Jednotlivé žetony a kostky nesou jednoduché a přehledné ikony, což skvěle sedí s estetikou Millerova slavného komiksu. K tomu si připočtěte obří pravidla, respektive knihy 1-4, které ve svém velkorysém rozměru nabízejí opravdu spoustu příkladů a skoro mi začíná připadat, že Návrat temného rytíře míří spíše na méně zkušené hráče, ale to bych předbíhal.

Zkušeným hráčům už během přípravy dojde, že tady se jedná o jakousi sólovou iteraci Pandemicu a částečně třeba i Temného znamení. To by nemělo ničemu vadit, protože už jsme tady dříve měli hry World of Warcraf: Wrath of the Lich King, a nebo X-Men: Povstání mutantů, které měly rozhodně co nabídnout. Návrat Temného rytíře nabízí především navazující kampaň. Po dokončení jedné knihy vám zůstávají jak některé získané komponenty, tak i změny provedené na herní mapě. Váš úkol je jasný, zhostíte se role Batmana plus jeho spojence (spojenců) a v jednotlivých tazích pak budete čistit mapu od nepřátel, které tady představují nejen mutanti, ale i novináři a policisté. Vy tedy nejdříve vyhodnotíte novou událost a následně se pohybujete pomocí figurek Batmana a spojenců. Ten nejjednodušší pohyb Batmana probíhá mezi třemi akčními poli ve vaší lokaci, ale hýbat se můžete i na delší vzdálenosti a to až do první lokace sousedního distriktu.

Jednotlivé distrikty jsou pro dobrou orientaci odděleny barvami a zrovna přehlednost je něco, za co bych si autory dovolil pochválit. V prvních kolech se mi sice motala pole jednotlivých lokací s žetony nepřátel, které mají stejné barvy, ale všechny použité ikony se mi rychle dostaly pod kůži. Každý další tah navíc znamená nové události a nově přidané nepřátele dle stupnice GCPD, jejich počty pak ještě mohou být modifikovány pomocí efektů karet. Každé čtyři tahy přejdete ke konci kola, kde umístíte žetony nepokojů do plně obsazených lokací a následně si taky zakreslíte nové propojení (cestu) mezi dvěma lokacemi. Já jsem to možná ještě nezmínil, ale celá herní deska funguje jako tabulka, na kterou můžete zapisovat za pomocí přiloženého fixu a následně i vše pohodlně smazat.

Zpátky ale k postavám, v roli spojence se hned na začátku objeví starý známý komisař Gordon a jako hlavního bosse si budete muset podat Harvey Denta alias Two-Face. Mise je navíc velmi dobře navržena na pochopení jednotlivých mechanik a postupů. Další postavy vám nebudu spoilovat, ale myslím, že jeden pohled na insert s figurkami vám bude bohatě stačit, abyste přesně věděli, s kým dalším se během jednotlivých knih setkáte. Myslím, že výběr je dobrý a fanoušci Batmana si přijdou na své. A nechybí samozřejmě ani známá vozidla a místa, tady se totiž autoři samozřejmě drží veleslavné předlohy. Bude pak záležet jen na vás, jestli zvolíte plastové figurky, za které jste si mimochodem dost připlatili, nebo si vyberete kartonové standies s klasickými ilustracemi. Některé totiž nevypadají vůbec špatně a jsem rád, že jsou v krabici jako možná alternativa. Zatím to teda vedu docela pochvalně, že? Dost jsem se bál čistě sólového zážitku (ano je tu obsažen i VS režim pro dva hráče), ale zrovna tenhle žánr je vlastně jako dělaný pro osamělé dumání nad herním plánem. Jen já, Batman, deset mutantů, šest novinářů…

Musím se přiznat k jedné věci. I když mě hra vesměs bavila a to hlavně díky poměrně přímočaré a akční hratelnosti, které k tématu Batmana pěkně sedí, s přibývajícím časem mě začal opouštět ten zmiňovaný pocit, že mám v rukách něco luxusního. Teď opět mluvím hlavně o grafice a zpracování. Barvy na herním plánu se mi začínají slévat a i přes nové sady karet a figurky mám pocit že se pořád koukám na to samé. Nechápejte to špatně, hra je chytlavá, baví mě příprava karet, kostkové souboje, plnění cílů, a jak už jsem psal, nemám problém ani se sólem, ale možná od Návratu Temného rytíře nečekejte až tak epickou záležitost, jako nabízí třeba licencované dungeon craw deskovky. Tohle je úplně jiná liga pro úplně jinou cílovou skupinu.

Plánovat ve hře musíte nejen váš pohyb, ale i výběr karet pro každé kolo a jejich zahrání. Neustále sledujete všechny tři stupnice a snažíte se nedopadnout na úplné dno, to by znamenalo okamžitý konec mise. Kromě toho, že všechno, tak jak jsem popisoval, si vlastně můžete zahrát ve dvou, a to prostě tím způsobem, že se budete s kámošem na jednotlivých tazích domlouvat a společně plánovat, je tady obsažen i VS režim, ve kterém jeden z hráčů ovládá klasicky Batmana a jeho spojence, druhý pak nepřátele. K tomu si připočtěte sadu samostatných misí, stoupající obtížnost a pokud vás Návrat temného rytíře chytne, máte o zábavu postaráno. Stejně jako náš hrdina Batman se Supermanem, kterého si bude muset pod.. A jejej, vy jste to nevěděli, že? Víte co, raději se přesuneme k poslednímu odstavci.

Aby v dnešní době spíše mainstreamové vydavatelství přišlo s takto velkou sólovou hrou, mi ještě pořád přijde dost odvážné. Tady se ale podle mě sázka na známého komiksového hrdinu v jeho nejslavnějším příběhu vyplatila. Pokud víte, do čeho jdete, je vám blízké téma a sedí vám tenhle "pandemikovský" styl hraní, neměli byste být zklamáni.

Hodnocení hratelnosti: 3+/5