recenze - ARCHA NOVA

14.04.2024

Během recenzování bychom se měli vyvarovat nějakých nesmyslných předsudků, ale i tak si musím povzdechnout - ach jo, další "zvířátková" hra. Není divu, že nám v době vydání unikla, protože podobné téma jsme si vyzkoušeli už v takové hromadě deskovek, že bychom do jejich krabic mohli skákat ze třetího patra. Proč se tedy vracet ke hře Archa Nova? - Počkat, cože!? Čtvrtá nejlepší hra v žebříčku Boardgamegeek!? Možná, že jsme se trochu unáhlili a musíme si na tuhle velkou zelenou krabici posvítit. Podejte mi baterku.

Zrovna grafický design krabice ale není něco, co by mě na téhle hře na první pohled uchvátilo. Lepší je to s obsahem. Krabice je pěkně těžká, plná herních desek, karet a taky kartonových žetonů, které si budete muset vyloupat a roztřídit do dvou plastových insertů, které pak během hraní poslouží jako pořadače. Nechybí ani sady dřevěných figurek ve čtyřech různých barvách, což je i maximální počet hráčů. Začnu asi designem karet, těch je tady totiž více než dvě stě padesát, velkou část z nich pak tvoří takzvané zoologické karty. Ty obsahují kromě standardní grafiky, textů a ikonek i fotografie zvířat, což nejspíš pro spoustu hráčů nebude tím největším highlightem Archa Novy.

Některé z fotografií vypadají pěkně, jiné ale, jak to napsat, nedisponují tou nejlepší kvalitou a "zdobí" je jakýsi filtr. Samozřejmě si při této příležitosti vzpomenu na Mars Teraformaci, oproti němu jsou ale fotografie v Archa Nova podstatně jednotnější a především fotky zvířat nepůsobí jako nesourodé snímky z fotobanky. Celkově navíc hra rozložená na stole nevypadá vůbec zle, právě naopak, herní plán i listy hráčů jsou pěkně přehledné. A věřte mi, že i když si ze začátku můžete připadat zahlceni všemi ikonkami a popisky, všechno vám bude rychle dávat smysl.

I když Archa Nova míří na opravdu široký okruh hráčů, rozhodně se nejedná o nějakou vstupní hru. Už při prvním čtení pravidel vám bude jasné, jak komplexní titul máte před sebou. Při tom vaším jediným úkolem v každém tahu je zahrání jedné z pěti karet akcí, které se nachází vyložené pod stupnicí (1-5) na spodní straně vašeho listu hráče (plánu ZOO). Podobně, jako například v poslední deskoherní Civilizaci. Samotné hraní akcí je opravdu jednoznačné a jednoduché - Akcí Zvířata můžete zahrát a vyložit do své sady kartu zvířete (nebo zvířat) z ruky, akce Karty vám umožní dobrat si karty z nabídky nebo dobíracího balíčku, díky Stavbě postavíte nový výběh do své ZOO. Asociace slouží k vyslání pracovníka na desku asociací a nakonec jsou tady Sponzoři, jejichž karty budete vykládat podobně jako zvířata do prostoru před sebou. Nic víc na tom opravdu není, tedy kromě docela velké porce pravidel, kterými se jednotlivé akce řídí.

Už jste to možná sami odhadli, ale to jak silná vaše akce bude, kolik zvířat budete moci vyložit, nebo jak velký výběh postavit, záleží na pozici karty akce na stupnici (1-5). Zahraná karta se pak vždy vrací na pozici 1. Každá z karet akcí má navíc ještě stranu II., na které jsou silnější varianty jednotlivých akcí, ale vylepšení karty si budete muset vybojovat během partie. Tedy abych to upřesnil, žádný souboj v téhle mírumilovné hře hledat nemůžete, každý si staví jak se tak říká na svém písečku. Je tady ale několik možností jak soupeři zatopit, například skrze žetony jedu a škrcení, které nabízí některé karty zvířat. To je ale spíše minoritní záležitost a v pravidlech je vám přímo nabídnuta možnost vlastnosti těchto žetonů neřešit, protože hlavní devizou Archy je především radost z budování ZOO, umisťování zvířat a třeba také podporování chráněných projektů. Takže spíše než o souboj se v Arše jedná o závod. Velmi zábavný závod, v podstatě od prvních tahů nám hra opravdu sedla a to jsem si první partii zahrál ve dvou a včetně pravidel jsme u hry strávili nějaké čtyři hodiny hraní v pohodovém tempu. Na konci jsme pak nelitovali ani jedné minuty. Už tady bych mohl napsat jednoznačné doporučení, ale pojďme se k němu postupně dopracovat.

Body atraktivity vám některá zvířata dávají napřímo, jiná pak za splnění podmínek, další můžete získat například pomocí stavby altánků. Oproti tomu body ochrany získáte za podporu ochranářských projektů a dále za dosažení nejrůznějších milníků při vylepšování vašeho listu hráče, případně pomocí finančních darů, které můžete poskytovat s vylepšenou akcí Asociace. Na co vám ale budou hned dvě stupnice s body a které jsou vůbec ty vítězné? Každé z počítadel začíná na jednom okraji herního plánu a v určitou dobu se vaše dva válečky počítající body atraktivity a ochrany protnou. Tím nastane začátek konce partie. Herní kola v Arše neřešíte, protože kromě postupného provádění akcí se budete nepravidelně dostávat k vyhodnocení, neboli takzvané Přestávce. Během ní provedete nejen administrativní kroky jako doplnění žetonů na desku asociace, nebo obnovu části nabídky karet, ale především příjem, díky kterému si přijdete (nejen) na pěkných pár mincí. Tedy v závislosti na vašem předchozím snažení.

Archa Nova je jedna z mála her, ve kterých mám opravdu silný pocit, že něco funkčního buduji. A to nejen zprostředkovaně. Jasně, částečně je to způsobeno mapou ZOO, na které postupně vznikají nové výběhy pro zvířata, ale skvěle na mě fungují i vyložené sady karet. Z tohohle důvodu nakonec během hraní oceňuji i ty fotky zvířat, které ještě prohlubují radost z dobře odvedené práce. Kruh se uzavřel. Tolik možností a cest, kterými se můžete vydat, naprostá volnost nejen během budování ZOO za pomocí destiček výběhů. Co si zasejete, to sklidíte, co si pos####e… Hra vás prostě nikam netlačí a nic vám nebrání udělat chybu, která vás bude mrzet ještě několik dalších tahů. Dobře musíte zvážit i to, které karty si necháte v ruce, protože během každé Přestávky jejich počet budete muset zredukovat na tři, respektive pět v pozdější fázi.

I díky zajímavému tématu a jeho povedené implementaci do hry, pro vás nejspíš nebude problém sehnat nové spoluhráče a to klidně i z řad nováčků, kteří budou ochotni pojmout větší množství pravidel, než jsou zvyklí například z Výbušných koťátek. Takový hráč bude mít ale od začátku obrovskou nevýhodu, protože další velkou doménou Archy je objevování a osvojování si nových strategií. Tohle se dá částečně vyřešit listy hráčů s označením plán A, ty totiž nabízejí startovní bonusy a určitě je použijte i během vaší první partie. Je vidět, že autoři hru dobře otestovali a finální produkt je díky tomu opravdu pěkně vyladěný. Ale abych jen nechválil, hromadu více než dvě stě zoologických karet během jedné partie využijete jen stěží, což je vlastně zároveň výhoda, protože to přináší variabilitu pro další partie. Nicméně díky tomu může nastat situace, že se na vytoužené karty vůbec nedostane. Balík navíc doporučuju opravdu pečlivě a hned několikrát promíchat, během partie vám pak karet na dobírací hromádce bude stačit méně než polovina. Takže zvolte nějakého profesionálního míchače, byla by totiž škoda si zkazit zážitek z téhle úžasné deskovky.

Kdo byl dosavadním králem, nevím, protože si své osobní žebříčky nedělám. Nechť ale odpočívá v pokoji a na jeho místo dosazuji Archa Novu. To by ale znamenalo, že si skládám žebříček, takže beru zpět a odvolávám co jsem odvolal. Je jedno kdo je první a kdo druhý, vlastně si nepamatuju, kdy jsem byl naposledy z nějaké hry až takto nadšený. Možná je dobře, že jsem se k tomuhle masterpiece dostal až s odstupem a můžu si hru srovnat i s většinou aktuální konkurence na českém trhu. Pokud máte rádi eurohry a budování, nemůžete podle mě s Archou šlápnout vedle. Milovníkům fauny pak asi nemusím dávat žádná doporučení, protože už hru mají dávno doma.

Hodnocení designu: 3+/5