recenze - MARS: TERAFORMACE

04.03.2018

Už více než padesát let posíláme k rudé planetě sondy, které zjišťují, jestli jsou na ní podmínky k životu. Autoři deskovky MARS: TERAFORMACE jsou už o pár století dále a umožní vám vytvořit si na Marsu život vlastní, podobný tomu na Zemi. Takže marťani budou nakonec pocházet ze Země... jo, na tom vlastně něco bude.

Pojďme se rovnou podívat do krabice, nenajdete v ní žádný insert, což je překvapivé, protože odhadem tak 70% zabere vzduch. Karty i žetony by si určitě zasloužily nějaké praktické uložiště. Ale možná má ten volný prostor sloužit pro různá rozšíření, které MINDOK postupně vydává. Nejvíce vás asi překvapí karty a to hlavně opravdu velkým množstvím, zaujmou ale taky ilustracemi/fotkami, ty jsou totiž, jak to jen napsat... zvláštní. Na některých kartách najdete více či méně kýčovité ilustrace, na jiných zase fotky, které vypadají, jako by pocházely z nějaké fotobanky. Stejně jako design všech ostatních komponent, je to dáno tím, že autoři jsou prostě fanoušci astronautiky, kteří na své zálibě postavili hru.

Herní deska zobrazuje povrch Marsu pokrytý hexovými políčky, tady je hned jasné, že se bude stavět, budovat a hlavně teraformovat :) Okraje herního plánu vyplňuje hned několik počítadel, ve spodní části pak naleznete znaky pro jednotlivé tituly a soutěže, které budete moct vyvolávat. Celé je to zase kýčovité a působí to na mě jako herní automat někde v baru, kdyby to začalo blikat a hrát, asi hodím dvacku. Tenhle pocit ještě umocňují různobarevné plastové kostičky, sloužící k označování vašich území a produkcí na deskách hráče. Zbývající kostičky, které jsou zlaté, stříbrné a bronzové, slouží jako zdroje i místní měna (pro všechny euroskeptiky, vypadá to, že Euro se v klidu dožije roku 2315 a výše :)

Mohlo by se z předchozích odstavců zdát, že se mi hra jednoduše nelíbí, to se ale mění ve chvíli, když jsem dokončil přípravu na první hru a viděl ji celou rozloženou. Tady to začíná dávat smysl, vše má svoje místo, je to přehledné, každý ukazatel na herním plánu je dostatečně velký a máte tak neustále přehled, jak blízko jste vytouženému úspěchu. Jen pozor, aby vám během rozehrané partie někdo nekopl do stolu, všechny ty plastové kostičky v tu chvíli opouštějí svou původní polohu. Jak možná víte z našeho staršího článku, rádi hrajeme hry v hospodě, teraformovat Mars bych si tam ale asi netroufl, šance že vám nějaký štamgast vrazí do stolu a celou hru restartuje je velká. To by asi stačilo ke grafickému designu a zpracování, v dalším odstavci se podíváme, jak se to hraje.

Hraje se to skvěle. Pokud se nechcete zdržovat čtením, klidně hned zajděte do nejbližšího obchodu s deskovkama a kupte si Teraformaci. Ostatní pokračujeme :) Na začátku rozložíte herní mapu, připravíte si desku hráče, zvolíte kdo začne... ale hlavně si vezmete deset karet, ze kterých si hned nějaké zakoupíte. Karet je tu pořádná hromada, kromě projektů jsou tady karty korporací, které přinášejí jedinečná vylepšení, které vás pak provázejí celou hrou. Každá karta má svou vlastní ilustraci, ke kterým jsem se vyjádřil výše a hlavně obsahuje akci, nebo efekt. Pomocí akcí můžete rozvíjet své impérium, sbírat potřebné suroviny, zlepšovat si jejich produkci, ale některé karty vám umožní i uškodit soupeřům. No a pak si na sebe můžete vsadit a vyhrát některou ze soutěží, popřípadě získat některý titul.

Výše jsem zmiňoval rozšíření, jedno je součástí tohoto vydání. Další dvě už Mindok vydal. "Hellas & Elysium" přináší nový oboustranný plán s odvrácenou stranou Marsu, kde najdete buďto velké planiny nebo obří kráter. Další rozšíření přináší kromě bonusové herní desky taky krkolomný a trochu vtipný název "Mars: Teraformace - Venuše" :) A konečně, chystá se třetí rozšíření "Předehra", které bude obsahovat nové karty. Dále si můžete na různých eshopech koupit speciální desky z plexiskla, do kterých vložíte papírovou desku hráče, a jednotlivé kostičky pak vkládáte do políček, která zamezí nechtěnému vychýlení, zrovna u téhle hry docela praktické.

Na Marsu pomocí akcí budujete vodní plochu, zeleň a hlavně města, vše ve vzájemné symbióze. Města se budete snažit obklopit zelení a držet se blízko zásob vody. Plán se postupně zaplňuje hexovými dílky a před očima vám tak vzniká Mars takový, jak by si ho autoři hry za stovky let představovali. Občas si pomůžete asteroidem, nebo atomovkou ke zvýšení teploty, však to znáte. Krom teploty si budete hlídat stav kyslíku v atmosféře a zavodnění částí k tomu určených. Každý z těchto hlavních ukazatelů nakonec doběhne ke svému vrcholu a hra tím končí. Podle toho, jak jste se při teraformaci činili a jestli se vám podařilo získat některý z titulů, skončíte jako vítěz, nebo prostě jako jedna z mnoha korporací, která se podílela na zútulnění Marsu pro další generace lidské rasy.

Pokud mám po dohrání nějaké deskovky chuť jí hned rozehrát znovu, je to dobré znamení. U Marsu se přesně tohle děje. Navíc si ji skvěle zahrajete i ve dvou, kdy se tahy poměrně rychle střídají a eliminuje se čekání (ale i jede dumavý hráč vám může dát hodně prostoru k úvahám o vesmíru :) Téma osídlování nové planety je atraktivní, takže asi nebude problém s náborem nových spoluhráčů. Za design a provedení dávám hře tři z pěti, co se týče hratelnosti a zábavnosti, tam je to s přehledem plný počet. Takže pro pořádek:

Díky

P.