recenze - 7 DIVŮ SVĚTA: DUEL - AGORA

24.01.2021

Desková hra, která dostane hned dvě lokalizovaná rozšíření, to musí být opravdu něco extra. 7 Divů světa: Duel rozhodně patří mezi ty nejlepší dvojkovky na trhu a tak není divu, že jsme se nedávno dočkali už druhé expanze.

Vlastně bych se ani nedivil, kdyby byl někdo po otevření krabičky, v ceně okolo 500 Kč, mírně řečeno, zklamaný. Přeci jen se za podobné peníze dá sehnat plnohodnotná hra. Každopádně, stejně jako v případě Panteonu, je všechno uloženo v praktickém plastovém insertu, díky kterému je příprava i úklid hry jedna radost. A rovnou zodpovím i často kladený dotaz. Ano, karty se tam vejdou i s (padnoucími) obaly. Kromě nových karet senátorů v krabici naleznete herní desku senátu, zlaté a stříbrné kostičky vlivu a úplně novou sadu karet spiknutí.

Pravidla jsou přehledně sepsána, není problém si je nastudovat za 10 minut a stejně jednoduchá je i příprava hry. Už během čtení pravidel je mi jasné, že tohle rozšíření jde úplně jiným směrem než Panteon. Ve svém tahu máte nyní možnost, s pomocí karet senátorů (politiků a spiklenců), zvyšovat váš vliv v jednotlivých komorách senátu a připravovat spiknutí, které většinou dost výrazně poškodí vašeho soupeře. No jo, politika je hnus a je dobře, že se jí většina lidí věnuje jen u piva... A nebo nově v Agoře. :) Samotný "souboj vlivů" v senátu je sice až absurdně jednoduchý, ale přináší zajímavé permanentní výhody v podobě dekretů. Tohle je podle mě nejzásadnější část expanze, která z ní dělá "must have" produkt pro všechny majitele (a především hráče) původních 7 Divů světa: Duel.

Nesmím zapomenout na spiknutí, které nejdříve získáte skrze kartu spiklence následně zosnujete pomocí další karty z veřejné nabídky. Až poté můžete na začátku vašeho tahu spustit samotné spiknutí. Jak vidíte, cesta spiklence je trnitá a během prvních partií Agory se moje pozornost upínala spíše k vlivu v jednotlivých komorách senátu. Pokud by se vám nedej bože podařilo ovládnout celý senát, naprosto zostudíte svého soupeře a stáváte se okamžitým vítězem partie. Autoři ale počítají i s tím, že se dostanete k finálnímu sčítání bodů a tak vás v krabici čeká i skórovací bloček, který bere v potaz i rozšíření Panteon.

Umisťování kostiček vlivu se během dvou prvních partií stalo doslova součástí 7 Divů světa: Duel a celkově teď na hru pohlížím, jako na Agoru. Ano, "zahrajeme si Agoru?". Kombinaci původní hry s oběma expanzemi jsem vyzkoušel, ale tady už hra bohužel ztrácí svou pověstnou ladnost. Bohužel pro Panteon. Asi se budu opakovat, ale Duel je pro mě ideální hra k čaji po nedělním obědě a Agora mi tenhle pocit naštěstí vůbec nenabourala. Jen to bude chtít víc čaje a přemýšlení.

Naprosto optimální rozšíření, všeho nového je tady tak akorát. Více strategie, více možností jak vyhrát a co jsem v celé recenzi nezmínil, hra s novou deskou senátu vypadá skvěle. Agoru ke každému duelu doporučuje devět z deseti politiků, ten desátý upřednostňuje flákanec.