téma - DISNEY LORCANA

18.04.2024

Sběratelské karetní hry, to je segment, ve kterém se jen velmi těžko odhaduje, jakou životnost mu hráči dopřejí. Já už jsem za svůj život viděl tolik "técégéček", které se vyrojily na základě nějakého aktuálního trendu a následně prostě odpadly do zapomnění. Musím férově uznat, že to ne vždy byla chyba her samotných, ale pokud chcete hráče donutit nakupovat boostery a balíky z nových edic, nejspíše při vás musí stát samotný Richard Garfield. Ani jemu se ale nepodařilo s každou sběratelskou karetkou uspět, tak jak by si představoval a opět to nebylo způsobenu kvalitou hry. Aktuálně tady máme dalšího velkého hráče, a to Ravensburger, který se snaží prorazit s Lorcanou, konkrétně její už třetí kapitolou.

Všechny předpoklady hrají Lorcaně doslova "do karet". Téma kultovních disneyovských pohádek, jednoduchá pravidla a nakonec to hlavní, hned dva mí kolegové, třicátníci, tátové od dětí, kteří už hře stačili propadnout. No řekněte sami, může to být ještě růžovější? Sám jsem se nechal uchlácholit krásnými ilustracemi ze všech těch notoricky známých animáků. Lorcana zkrátka přišla na trh jako opravdu těžký kalibr, kterému se aktuálně dá jen těžko utéct. Asi každý influencer, kterého sledujete už dostal svou krabici s pořádným nášupem karet a veškerého příslušenství, stejně jako náš skromný blogísek. Pokusme se ale odprostit od nějaké marketingové masírky a raději se podívejme na to, co nás na Deskologu zajímá nejvíce. Jaké to vlastně je?

Základem jsou dva balíky karet, které postavíte proti sobě, ano modří už vědí, Lorcana je čistá dvojkovka. Na úvod můžete použít třeba některý z předpřipravených starter decků, ve kterých je 60 karet připravených k hraní. S takovým balíkem například na nějakém turnaji moc parády neuděláte, o tom vám ale více poví můj kamarád Martin Pelíšek, který Lorcanou v posledních měsících doslova žije. Předávám slovo do Šenova.


Pamatuji si, že když jsem se poprvé dozvěděl o nové sběratelské karetní hře (TCG), jako dlouholetý fanoušek a hráč jiné hry stejného druhu jsem nemohl nic jiného než zajásat. Věděl jsem ale, že to Ravensburger jakožto vydavatel bude mít dost obtížné. Nejen díky faktu, že mnoho jiných TCG se už pokoušelo prosadit, ale díky různým důvodům se jim to zkrátka nepovedlo do takové míry, aby hra získala na popularitě. Na trhu tak aktuálně zůstávají dvě nejvýznamnější hry, Pokémon TCG a Magic: The Gathering. 

První zmínky a oznámení se začaly objevovat už v roce 2022, kdy autoři zveřejnili obrázek s názvem hry a výrazným písmenem "O", zobrazujícím planetu, známou jako "Great Illuminary". Tato planeta je centrem světa, příhodně nazvaného Lorcana. Vaše představivost vám jako klíč otevírá dveře tohoto magického místa a prostupujete osvětlenou stezkou do místnosti plné pulzující energie zvané atrium. Nejste však sami, i ostatní mají klíč. Před vámi se rozprostírá nepopsaná kniha a proud myšlenek, všudypřítomných Disney příběhů.

K oficiálnímu vydání a oznámení titulu Disney Lorcana, pod taktovkou společnosti Ravensburger, jsme si však ještě museli nějaký ten pátek počkat. Pak ale přišlo datum 18.8.2023 a dveře do světa se otevřely i nám, obyčejným lidem. Tento den měli první možnost prodeje specializované herny a obchody. Bohužel jen v některých zemích. Mezi běžné obchodníky v těchto státech se Lorcana dostala až o 14 dní později, 1.9.2023. Trh ale nebyl připraven na takovou vlnu zájmu a první kapitola, pojmenovaná jednoduše The FIrst Chapter, se velmi rychle vyprodala a nebýt předobjednávek, asi bych z prvního tisku nic neměl.

Naštěstí vydavatel oznámil reprint první sady, takže i u nás v ČR jsme se k ní mohli dostat. Avšak první tisk bude vždy hodnotnějším artiklem než tisk druhý. Měl bych však i pro reprint jednu výtku směrem k vydavateli. A to, že ne vše, co bylo vydáno, bylo k dispozici i u nás. Pokud tohle čte někdo z Ravensburgeru, potěšila by mě možnost dostat se k Trove boxu i Gift setu první a druhé kapitoly, nejen ze sběratelského hlediska. Děkuji.

Už jsem zmínil druhou sadu, ta měla oficiální vydání pro speciálky 17.11.2023 a pro ostatní 1.12.2023. Nese název Rise of the Floodborn. I zde došlo k reprintu, protože jsou známy jak tisky z roku 2023, tak i 2024, ale oproti první kapitole je dotisku stále dostatek. První kapitola je už v mnoha obchodech vyprodaná a ceny letí vzhůru. Uvidíme, zda vydavatel ještě sáhne po dotisku třetím, alespoň pro The First Chapter.

No a nyní se dostáváme k únoru 2024. 23.2 vyšla hra oficiálně i v ČR. Na stole tak máme třetí kapitolu, pojmenovanou Into the Inklands a začal se psát příběh nejen organizovaného hraní v našich končinách, ale i zkouška, zda hra bude mít úspěch mezi fanoušky. V tomto bodě se začíná psát i můj příběh, nejen hráče, ale zároveň prodejce a podporovatele.

Musím říct, že jsem potěšen komunitou, která se kolem hry vytvořila a stále vytváří. Ať už jste hráč, prodejce, nebo sběratel, vždy najdete lidi, kteří s vámi budou sdílet to nadšení. Nesmím opomenout ani na turnajové hraní. Vydavatel ho postavil na zajímavém konceptu bloků (sezón). Blok trvá 12 týdnů a je rozdělen na 3 kola (4 týdny), zároveň je přístupný všem věkovým kategoriím. Můžete si zajít do herny, zahrát si se startovním nebo profesionálně postaveným balíčkem a vždy dostanete alespoň jeden bod do aktuální sezóny, i v případě, že prohrajete. Celkem za týden můžete získat 10 bodů. Ve výsledku je pak pro každého připravena nějaká cena na konci každého kola. Navíc, nejen z jednotlivých her získáváte body. Těch cest je více.

Pokud bychom se bavili o sběratelském konceptu, i v tomto ohledu má Lorcana co nabídnout. Ve hře se totiž objevují speciální promo karty. Několik jich můžete získat z organizovaného hraní, několik otevřít v doplňkových balíčcích. Zvláště ty jsou mezi sběrateli velmi ceněné. Jen tak pro zajímavost, nejdražší karta z první edice se k dnešnímu dni pohybuje kolem 25000 Kč.

Jak už jsem zmínil, moje hráčská vášeň je stále plná energie. Aktivně se účastním turnajů a i v komunitě jsem velmi aktivním přispěvatelem. Letos mě čekají snad tři evropské turnaje. Velkou výhodou pro hráče je i možnost online hraní. Takže po večerech se věnuji rodině, nebo kartám :).

Jenže čas běží a já už nemám tolik prostoru na hraní, kolik bych potřeboval. A abych svoje nadšení pro sběratelské karetní hry neztratil, neváhal jsem ani vteřinu a svůj koníček přenesl i někam dál, kde jsem zároveň sám sebou a můžu se věnovat tomu, co mě baví.

S příchodem třetí sady jsem spustil internetový obchod zaměřený právě na Lorcanu. Fanoušci zde najdou hlavně kusové karty, protože bez nich by to zkrátka nešlo, ale i jiné produkty - např. startovní balíčky, které nabízí spoustu zábavy hlavně pro nováčky, kteří se chtějí s hrou seznámit.

Tak se klidně někdy zastavte na relikvie.cz 😊 

Díky.

Martin


Budu moc rád, když Martina podpoříte a v případě, že si budete chtít pořídit nějakou konkrétní kartu, která vám chybí v balíku, kouknete na Relikvie. Byl to totiž on, kdo mě s hrou seznámil a raději ani nebudu počítat, kolik piv jsme při těch našich hraních vypili, už jen proto, že Martin nepije. :) Já jsem si zatím vystačil s několika starter packy, které aktuálně točíme během Lorcaních seancí. Podle mě to je ten nejlepší způsob, jakým můžete s hraním Lorcany začít. Dva startovací balíky při troše hledání pořídíte za nějakých sedm stovek a v každém balení na vás čeká i jeden booster, který může obsahovat vzácné a hlavně cenné karty. Ale taky nemusí. A přesně tenhle aspekt mě nechává chladným, nakupování a rozbalování boosterů může být napínavé, ale bohužel i návykové.

Mě mnohem víc zajímá samotné hraní, kdy si vy i soupeř na začátku partie líznete po sedmi kartách z dobíracích balíků a můžete začít. Jednu z karet na ruce můžete v každém tahu použít jako "manu", v Lorcaně se těmto kartám říká ink a neslouží k ničemu jinému, než jako platidlo pro vyložení karet z ruky. Cena za vyložení je uvedena v levém horním rohu a samozřejmě tady platí přímá úměra, že čím nákladnější, tím silnější karta. V tomhle se Lorcana neliší od Magicku, nebo blizzardího Hearthstone. Vykládat můžete postavy, předměty, akce, písně a od nejnovější třetí edice také lokace. Kromě toho, kterou kartu "obětujete" a zahrajete ji lícem dolů coby ink, čeká vás rozhodnutí, které z už vyložených karet budou provádět takzvaný quest a sbírat body lore a které zaútočí na karty vašeho soupeře. V případě zmiňovaného lore vyhrává partii hráč, který jich jako první nasbírá dvacet.

Většina postav (charakterů) má kromě hodnoty síly a obrany (vůle) i nějakou schopnost. Jednotlivé schopnosti jsou na kartách popsané, ale stejně jako v případě Magicku a dalších karetních her je důležité si názvosloví co nejrychleji zapamatovat. Tohle vám samozřejmě pomůže i během hraní s dětmi. Nebudu vám vysvětlovat celá pravidla, ta najdete v každém balení starter decku, pojďme se raději podívat právě na hraní s ratolestmi. Popravdě si nejsem jistý, jestli jsou dnešní desetiletí hráči odvázáni z Disney animáků. Jasně, Odvážnou Vaianu a Ledové království určitě dobře znají, ale celkově podle mě Lorcanu ocení spíš děti devadesátek. Tohle ale zároveň není žádné dogma, ale moje vlastní zkušenost a sami budete dobře vědět, jaké téma vaši ratolest zaujme. U nás je to jednoznačně Pokémon a i díky tomu se mi Lorcanu ani na několikátý pokus nepodařilo prosadit. Částečně za to mohla samozřejmě i chybějící česká lokalizace.

Asi by mě nenapadlo, že si ve své oblíbené hospodě rozložím neoprenovou podložku s Vaianou a pustíme se s Yarkem do hraní Disney karetky. A vidíte, nakonec jsme to my, skoro čtyřicátníci, kteří všechny ty krásné ilustrace a třeba i motivy písniček oceníme. Především ve chvíli, kdy se s vašimi balíky seznamujete, je zahrání každé karty takovým skoro malým rituálem. Karty v předpřipravených balících se samozřejmě navzájem doplňují, máme tady například dvojice či větší skupiny postav, které spolu tematicky spolupracují, a tak se je na stůl snažíte dostat společně. Pro soupeře pak takovéto kombo představuje jasný cíl, na který se musí při svých útocích zaměřit. To samé platí pro karty lokací, které vám často přidávají potřebné body lore v každém tahu. Těch věcí, které tady fungují dobře a hlavně tematicky není vůbec málo, pojďme to ale pomalu uzavřít.

Lorcana má podle mě slušně našlápnuto a už jsem moc zvědavý, co přinese čtvrtá edice. Cílovka je tady jasná a nemá cenu si hru pořizovat, pokud nejste fanoušci animáků od Disney. Já sám hru teprve objevuju a srovnávat ji s klasickými deskovkami a karetkami, o kterých na Deskologu běžně píšeme, asi nemá cenu. V segmentu TCG si ale Lorcana nevede špatně a já se nestačím divit, kolik hráčů z mého okolí aktuálně navštěvuje turnaje. Snad jim to vydrží, protože jestli sběratelské karetní hry něco potřebují, je to pevné fanouškovské jádro, které hru podrží v dobrém i ve zlém.

Petr


Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku