recenze - ZBODUJ MĚSTO

21.01.2024

Už to budou pomalu čtyři roky, co jsem se v naší recenzi rozplýval nad malou karetkou Zbodni salát. Tahle hra nabízela naprosto jednoduchou variaci na "set collection", mou oblíbenou herní mechaniku. Chválil jsem tenkrát, jak se autorům podařilo celou hru postavit pouze na balíku oboustranných karet a jak rychle se vám Zbodni salát dostane pod kůži.

Dnes tady máme o něco větší krabičku, ve které kromě hromady karet nechybí ani plastový insert a především sada kartonových bodovacích žetonů. Graficky vám Město určitě hned připomene už zmiňovaný salát a to především zdrojovou (rubovou) stranou karet. Karty jsou totiž opět oboustranné a na lícové straně pak najdete minimalistickou ilustraci budovy, nebo nějakého prvku městské architektury. Zpracování hry si zaslouží pochvalu, lesklé karty i kvalitní žetony něco vydrží, balení je stále dost kompaktní na to, abyste si hru mohli brát na cesty a zahrát si ji třeba ve vaší oblíbené čajovně.

Pokud má tedy čajovna dostatečně velký stůl, na který si pohodlně vyložíte šestnáct karet do veřejné nabídky, připravíte zásobu žetonů a ještě vám zbyde místo pro nasbírané sady karet jednotlivých hráčů. Sbírání sad je totiž hlavní náplní hry. Na začátku partie dostane každý u stolu jednu kartu inspirace, která slouží jako jakýsi žolík, o přehledovou kartu se pak budete muset podělit. Před vámi je nabídka 4x4 vyložených karet, ze kterých během svého tahu dobíráte dvě sousedící. Karty navíc mohou být otočeny buď stranou se zdrojem, nebo s budovou.

Zdroje si můžete dobírat libovolně a přidávat je do svých sad, k postavení budovy ale budete potřebovat právě zdroje, které utratíte a následně odložíte na odhazovací hromádku. Budovy pak mimo jiné přinášejí permanentní zdroje a tady si už mnozí z vás určitě vzpomněli na starý dobrý Splendor. Zboduj město je podle mě právě někde na půl cesty mezi starším bratříčkem Zbodni salát a například i zmiňovaným Splendorem. Dobíráte karty, zdroje utrácíte za budovy, což vám pak přináší permanentní zdroje, vítězné body a nebo třeba možnost vybrat si jeden z bodovacích žetonů.

Hned se pustím do pro mě největší slabiny celé hry a to je způsob, jakým se doplňují karty do nabídky. Místo vámi dobraných dvou karet vykládáte dvě nové a to tak, že namísto původní budovy vyložíte zdroj a naopak. Už při čtení pravidel mi bylo jasné, že tohle není to nejlepší designerské rozhodnutí. Po dobrání karet totiž provedete klidně i několik dalších drobných kroků, během kterých můžete na původní rozložení zapomenout. Autoři na to očividně během testování narazili a vymysleli řešení v podobě žetonů, kterými můžete prázdná místa označit. Co si budeme, tohle je dost krkolomné a jsem zvědav, jestli se v budoucnu dočkáme další hry z téhle "série", která přijde s ladnějším řešením.

Jinak jsem si ale hraní moc užíval, a to především ve dvou. Tahy jsou rychlé a hratelnost díky tomu velmi dynamická. Většinou máte na výběr z jedné až dvou nejlepších možností a čím více budete mít odehráno, tím rychleji budete schopni jednoduše analyzovat, které karty se vám v danou chvíli hodí nejvíce. Jasně, ve srovnání se Splendorem tady chybí celkové začištění herních mechanismů, ale Zboduj město je prostě o něco komplexnější hra. Ve čtyřech hráčích může být partie poměrně úmorná kvůli čekání na tah a taky velkému počtu karet v dobíracím balíčku a tím pádem až zbytečně dlouhé herní době. Záleží samozřejmě na tom, jestli se všichni u stolu do hry dostatečně ponořili a delší herní dobu zvládnou, já bych ale Zboduj město doporučoval především pro 2-3 hráče, kdy se nabídka karet tak razantně neobměňuje a vy tak máte lepší možnost plánovat dopředu.

To je tedy mé dnešní résumé, pokud se u stolu setkáte ve dvou, nebo ve třech, můžu vám Zboduj město doporučit jako jednodušší rodinou hru. Neřekl bych ale, že se jedná o filler, který představoval právě jeho předchůdce Zbodni salát. Tohle je komplexnější hra, které sluší především jednoduchá sada pravidel a velmi přehledný, minimalistický grafický design.