recenze - ZASNI SE!

14.07.2019

Není to tak dávno, co se Yarek ve své recenzi podíval na hru Když sním. No, když na to teď koukám, je to více než půl roku. Ten čas ale běží... Já mám dneska možnost napsat pár odstavců o další "snové" hře. Opět ji u nás vydal Blackfire a opět je vhodná především na párty, i když těch příležitostí k hraní téhle karetky je více, ale o tom až dále.

Krabička je graficky na vysoké úrovni, asi jako u většiny her ze stáje CMON. Počeštěný název na víko taky pěkně zapadl, takže tady nemám co vytknout. Po otevření krabice na mě vykouknou pravidla, přesýpací hodiny a tři balíčky karet. A jak to tak bývá, krabička by klidně mohla mít třetinu velikosti, což bych určitě uvítal, ale žijeme v konzumním světě, kde prodává velikost a ne skladnost.

Jednotlivé karty představují části snu a musím říct, že ilustrace jsou povedené a drží se společného grafického stylu. Nenajdeme tady překombinované obrázky jako v jiných asociačních hrách Mysterium, Múza, Když sním), ale naopak jednoduché a přehledné kresby, které je možné jasně identifikovat. Graficky se tedy hra velmi povedla, což je zrovna v tomto žánru podstatné. Zatím velká spokojenost.

Balíčky karet se nakonec zamíchají do jednoho velkého a tři bodovací karty se oddělí. Pravidla jsou ízy jak dva špízy, takže hra začíná za 3, 2, 1. Každý z hráčů dostane do ruky tři karty, ty zbývající zůstanou zamíchané ležet v balíčku na stole. Kdokoliv z hráčů vybere jednu ze tří karet, vyloží ji a řekne svoji část snu spojenou s touto kartou, po něm následuje libovolný další hráč, naváže na tento sen a položí svou kartu na tu předchozí. Všichni hráči se snaží doplnit karty do snu a během toho jim čas odpočítávají přesýpací hodiny. Tohle je jediná část pravidel, kterou vždycky prozradím novým hráčům. Mám totiž rád moment překvapení, když pak balíček otočím a musíme dávat dohromady námi vytvořený sen od samého počátku.

Tohle je pro mě nejzábavnější část hry, sen je hotový a hráči, jeden po druhém, tentokrát nevytvářejí, ale vzpomínají, jak to snění začalo. Hráč na tahu má v podstatě tři možnosti: buď ví, co se na kartě nachází (to je za dva body), nebo mu dobře poradí spoluhráči (to je za jeden bod) a nebo se netrefí (to je za minus dva body). Úspěchy a neúspěchy si označíte tak, že odhalené karty odložíte na tři bodovací karty. Nakonec sečtete body a je vymalováno. Právě druhá část hry je tak originální, že Zasni se! aktuálně nosím na každou akci a nutím lidi ze svého okolí se mnou tuhle karetku hrát. Rád totiž zjišťuju, že většina mých přátel a kolegů má jak dobrou paměť, tak fantazii. A jak už jsem psal v úvodu, Zasni se! není jen párty hra, ale funguje skvěle i ve dvou u piva, což máme na Deskologu rádi. Za mě tedy oba palce nahoru a jsem moc rád, že se stále objevují takto originální hry.

Zase jste si to zkrátili až sem a čtete jen poslední odstavec? :) Pro tentokrát vám to odpustím a pokusím se ten předchozí text nějak sumarizovat. Udělám to po vzoru serveru Heureka:

100%   *****

+ pěkná