recenze - UBONGO 3D FAMILY

12.12.2019

Kdo si jako malý rád stavěl, ať už cokoli - tedy asi každý - ten by rozhodně měl své dovednosti oprášit a poměřit své síly v nové hře Ubongo 3D Family, kterou u nás vydává Albi. Stejně jako její předchůdci, zejména Ubongo 3D, je to pořádná výzva a pokud jste již měli tu čest, dobře víte, že třetí rozměr dává zcela nový rozměr také Ubongu.

Bedýnka je to pořádná, místo by se v ní dalo uspořit, ale kolos jako Ubongo 3D už to není a nesežere vám tudíž půlku knihovničky. Najdeme v ní osm druhů kostek ve čtyřech různých barvách, všechny již s praktickými uzavíratelnými sáčky, přesýpací hodiny, klasickou šestistěnnou kostku, váček s drahokamy, hrací karty a jednoduchá jednostránková pravidla v češtině a slovenštině. Pravidla se naučíte během pár minut, zajímat vás bude hlavně bodování na konci. Nebudu ale předbíhat, nejdříve je potřeba zauvažovat, jak moc si věříte a podle toho si vybrat devět karet ve zvolené obtížnosti.

Právě více obtížností je onou novinkou garantující přízvisko "Family", kdy zelenou, nejlehčí variantu, si zahrají děti a všichni ti, jenž zatím nemají dostatečný skill či sebevědomí a červenou pak zase největší tetrisoví mistři. Karty jsou takto podle náročnosti rozděleny celkem do čtyř kategorií. Pokud se tedy rozhodnete pro jednoduchou variantu, budete skládat pouze ze tří kostek jednoduššího tvaru a jednoduššího podkresu na kartě, kdežto v červené si budete lámat hlavu s nejnemožnějšími tvary a kombinacemi, které zdánlivě vůbec na podklad nepasují. Předlohu musíte zaplnit hned ve dvou vrstvách a to tak, aby nic nepřečnívalo, ani nechybělo, což je v neúprosném časovém limitu často důvod k naštvanému rozbití celé nepovedené stavby. Já to dělat nebudu! Ale s dalším kolem už zase utírám studený pot soustředění ze zamračeného čela.

I zde je cílem hry nashromáždit co největší bohatství. A jak je u Ubonga zvykem, je to drahé kamení. Jako milovnice třpytivých kamínků bych uvítala spíše něco jako blyštivé a cinkající kostičky zdrojů ve hře Mars: Teraformace, musím se ale smířit s plasťáky s nepěknými hranami... Hráč, který složí své kostky nejrychleji (a v časovém limitu), dostane modrý safír, který má samozřejmě vyšší hodnotu než žlutý jantar pro druhého hráče. Tady ovšem vstupuje do hry náhoda, neboť oba tito hráči ještě loví drahokamy v černém váčku a jelikož jsou v zásobě i červené kameny, rubíny, s vyšší bodovou hodnotou než je safír pro prvního hráče, ostatním stačí mít trošku štěstí.. Šanci mají zkrátka všichni, neboť i každý další hráč, který zvládne úkol splnit v časovém limitu, získává náhodný kámen z pytlíku a může tudíž ještě získat hromádku rubínů a pořadím zamíchat.

A protože po chvíli hraní vám dojde, že nejkomplikovanější tvar kostky musíte umístit v devíti z deseti případů do té nejnesmyslnější pozice, můžete se časem vypracovat. Samozřejmě bez prostorové představivosti asi budete potřebovat přesýpací hodiny otáčet víckrát - což není dle pravidel dovoleno. Smíte si kolo prodloužit jen o jedno otočení, pokud nikdo svou úlohu nesplní v daném limitu. Pak vás zkrátka žádné bohatství nečeká, drahokamy jdou do společné zásoby a body nezískává nikdo.

Pravidla jednoduchá, úkol náročný tak akorát pro kteréhokoli člena rodiny, který oplývá prostorovou představivostí (v opačném případě i zelená úroveň může být nad vaše síly), hra skvěle odsýpá, na konci vás čeká bohatství a vyplavení velkého množství dopaminu za každou složenou červenou úlohu.. Když to všechno vezmete dohromady a dáte pod víko krabice s opicí pod zvučným titulem Ubongo, dostanete skvělou hru pro celou rodinu. A jelikož je úkolů celkem 671, kvalitně strávených herních večerů máte zaručených opravdu mnoho.

Petra