recenze - TZOLK'IN MAYSKÝ KALENDÁŘ

28.04.2019

V roce 2012 měl nastat definitivní konec světa. Mayský kalendář po třinácti několikasetletých cyklech totiž skončil. Jak to nakonec dopadlo asi všichni tušíme ... jede se směle dál!
Konce světa se zřejmě nebáli borci z CGE, když vydali ve stejném roce hru s tématickým názvem Tzolk'in: Mayský kalendář. Dost hysterie, pojďme se blíže podívat na to velké kolco.  

Snědé tváře měly svůj kalendář dosti vymakaný. Jestli se tvůrci deskovky nechali inspirovat mayskou precizností zjistíme hned po otevření krabice.
Větší i menší plastová ozubená kola mayského kalendáře jsou dominantou hry. Ta jsou zasazená do herního plánu a navzájem napojena. Otáčením hlavního kola tedy otáčíte ostatními pěti menšími koly. Hodináři budou rochnit blahem.

Dále tu najdeme klasické dřevěné kostky surovin, destičky budov, nějaké ty žetony a nakonec nejde přehlédnout povedené křišťálové lebky, což jsou zdroje teologie. Autoři jsou zřejmě fanoušci Harrison Forda v klobouku s bičem v ruce. Kvalita všech komponent je stejně solidní, jak jsme u CGE zvyklí.

Pestrost téhle hře nechybí.
Pestrost téhle hře nechybí.

Našprtání pravidel a příprava hry je adekvátní k podobným větším euro hrám. Ovšem celkový pohled na mayskou civilizaci je prostě "božský". Když už mluvíme o mayské civilizaci, je nutné zmínit i jejich základní kameny - dělníky. Dělníci budou pod vašim velením těžit suroviny, produkovat kukuřici, stavět budovy, vyvíjet technologie, uctívat bohy a taky hodně žrát.

Všechny vyjmenované činnosti jsou akce a dělníci jsou workeři k umísťování na tyto akce. Worker placement jak vyšitý, ale to by nebyl CGE, aby v tom nebylo trochu "originálno" :)   

Království křišťálových lebek.
Království křišťálových lebek.

V Tzolk'inovi se neumisťují dělníci přímo na konkrétní akce, ale na zuby kol směřující na tyto akce. Navíc se akce provádějí, ne klasicky po umístění dělníka, ale až při jejich odebrání. Rozdíl je v tom, že pokud je dělník ponechám na kole, je stále posouván ve směru hodin na další a další akce.

Na konci každého kola, teď nemyslím ozubeného, ale toho herního, se otočí hlavním Tzolk'inem o jeden zub, a tím se všichni dělníci na mapě posunou na jiné akce. Skvěle vymyšlené? Taky si myslím. Pointa je v tom, že pokud chci například postavit monument, musím počkat tři kola, až se tam můj dělník dobelhá. Jednoduše řečeno - plánovat všechny akce několik kol dopředu.  

Roztoč to bejby!
Roztoč to bejby!

Až se Tzolk'in otočí celý o 360°, nastává konec. Naštěstí né konec světa, ale jen konec hry. Poté už se pokračuje tradičně, jak bývá v euro hrách zvykem, spočítají se vítězné body a hráč s nejvyšším počtem bodů dostane sušenku. V tomhle případě získáváte body za všechny zdroje a postavené monumenty.

Jaký opravdu je mayský kalendář pod ozubenými koly? Hodně těžký. Nemyslím těžký na pochopení, ale rozhodně obtížný na zahrání. Všechny ty možnosti, způsoby jak získat body a plánování tři, čtyři tahy dopředu je velká výzva. Při hala-bala hraní získáte 30-40 bodů, zatímco, když roztočíte své mozkové ozubené kolečka, lze získat i okolo 100 bodů. 

Dokonalé jak Orloj.
Dokonalé jak Orloj.

Mayský kalendář je starý tisíce let a Tzolk'in je tu skoro stejně dlouho. Za tu dobu se stal prověřenou deskovkou v první padesátce top her. Skvělá mechanika kol, komplexnost, genialita, povedený design a mnoho dalšího z ní dělá unikátní a kvalitní hru. Alfa-omegou je správné a dokonalé načasování, které není nejjednodušší. Proto bych nejspíš nedoporučil Tzolk'ina jako vstupní hru do světa euro her, potažmo deskovek. Ale proč vám to povídám, stejně ji beztak už máte všichni doma ...

Ještě malý dodatek na konec. Podle poslední korekce skutečný konec cyklu mayského kalendáře připadá na 14. prosince 2116. Někdo udělal chybu ve výpočtu. Tak snad to tentokrát opravdu vyjde. 


Yarek, the párek

Hodnocení designu: 4/5

Hodnocení hratelnosti: 4/5


Odebírat a komentovat nás můžete na našem facebooku