recenze - TURING MACHINE

10.03.2024

Milí čtenáři, říká vám něco modelování algoritmů v teorii vyčíslitelnosti? Nebojte, nám taky ne. Ale možná si vzpomenete na jméno Alan Turing. Tento slavný matematik se stal jednou z nejvýznamnějších osobností, které stály u zrodu informatiky. Bohužel, géniové to v životě nemají jednoduché a Turingův tragický osud je toho příkladem. Dnešní recenzi tedy nezačínáme zvesela, ale já doufám, že nám hra Turing Machine zlepší náladu.

Většinou začínám zpracováním, ale když už jsme u té nálady, Turing Machine rozhodně není žádná veselá, nebo snad pohodová hra, i když by to tak podle hravého provedení víka krabice mohlo vypadat. Vidíte, Scorpion Masqué se nebojí experimentovat a při tom jak je to jednoduché. Stačí pár otvorů a vaše deskovka je hned zapamatovatelnější. Pod víkem vás pak čeká sada komponent rozdělených v jednoduchém papírovém insertu. Karty kritérií, výsledkové karty, děrné štítky spolu s pořadačem, který si budete muset sestavit, a taky předtištěný blok s poznámkovými listy. Co se týče grafického designu, nemůžete samozřejmě očekávat žádné detailní ilustrace. Turing Machine má totiž působit spíše minimalistickým strojovým dojmem, i když u počítačů, které využívaly děrné štítky, bychom slovo minimalistický asi nepoužili. Přes to se ale rozhodně nejedná o ošklivou hru, všechno k sobě pěkně ladí a během partie oceníte spíše jasnou ikonografii a popisy jednotlivých karet kritérií.

Po přečtení sešitu s pravidly mě napadá jediné, a to že Turing Machine není desková hra. Hned vysvětlím proč. Vaším úkolem je vybrat si jedno z dvaceti zadání v pravidlech, nebo dalších několika milionů ve webové aplikaci. Aplikace navíc nabízí i denní výzvy a především pohodlné ověřování korektnosti výsledků. Dále budete muset na stůl rozložit desku verifikátoru, příslušné karty kritérií a výsledků. Jejich počet je závislý na obtížnosti zvoleného zadání. Pak je tady ještě sada děrných štítků s číslicemi 1-5, které jste si předem roztřídili do praktického pořadače. Příprava partie a dohledávání konkrétních karet patří k těm nejméně zábavám aspektům hry, respektive je to docela otrava, kterou bych vždycky raději přeskočil. Každý hráč si následně vezme poznámkový list a také zástěnu, to abyste neviděli, jak si kdo počíná během svého dešifrování. Zvolíte si trojciferný kód, který obsahuje číslice od jedné do pěti a pokud zvolíte kompetitivní variantu, v každé kole se vy a vaši soupeři můžete Turingova stroje (verifikátorů) zeptat až na tři různé dotazy ohledně vámi zvolené číselné kombinace.

Postupně si tak vyselektujete, která tři čísla by se měla nacházet na jednotlivých pozicích. V poznámkovém listu si krok za krokem zaznamenáváte, která čísla pro danou pozici nepřipadají v úvahu a kterým byste se měli dále věnovat. To, jak rychle se jednotlivým hráčům povede najít správnou kombinaci tří čísel samozřejmě závisí i na zvolené obtížnosti. U jednoduchých kombinací můžete být během tří kol hotovi, ale u vyšších stupňů obtížnosti se pořádně zapotíte. Vítězem je samozřejmě ten, kdo správnou kombinaci najde nejdříve. A co dál? Vyberete si další zadání a můžete si své deduktivní schopnosti porovnat znovu. Tahle varianta nás bohužel nakonec bavila nejméně, protože rychlejší "hráči" neustále čekají na ty pomalejší a radost z vítězství se rovnala úspěchu v matematické olympiádě. Pro někoho možná důvod k oslavě. Zažil jsem ale několik deskoherních večerů, kde Turing Machine v kompetitivním módu vůbec neuspěl. Záleží, jestli vás to hlasité "MÁM, MÁM, MÁM!" namotivuje k dalšímu snažení, nebo vás spíše otráví. Kouzlo téhle děrované krabice je totiž podle mě úplně jinde.

Tu největší zábavu jsem si paradoxně užil sám, během sólového luštění šifer a především v kooperativním režimu s dalšími hráči. Ok, pořád se podle mě nejedná o deskovku a lituju všechny hráče, kteří si snad Turing Machine pořídili jako párty hru, protože takovou oslavu narozenin bych si klidně nechal ujít. Tohle je prostě rébus, který si rád zahraju s kolegy z práce, kdy nás po celém dni bolí ruce z rubání uhlí (ok, mám pár kolegů závislých na Minecraftu) a můžeme se intelektuálně vybít společným dešifrováním. Nebo na chatě s rodinou, kde se po chvíli přidává nejdříve jen přihlížející švagr, aby nám dal neocenitelné rady. Přesně tady jsem si Turing Machine užil nejvíce. Teď to nemyslím vůbec zle a důkazem bude mé vysoké hodnocení na konci recenze, ale podle mě se spíše než o hru jedná o perfektní náročnou teambuildingovou aktivitu, která ale na druhou stranu nemá na trhu moc konkurence.

Posaďte k sobě holky z účetního a partu z managementu, nebo třeba pár republikánů a demokratů, sledujte jak se jim daří a podle jejich snažení si pak zvolte nového amerického prezidenta. Třeba. Kooperativní varianta je prostě tím nejlepším, co Turing Machine nabízí. Perfektně vystupňovaná obtížnost, vhodná nejen pro pochopení principů, ale i první partie. Škoda jen, že se autoři nepokusili vymyslet nějakou "kampaň", která by vás pomalu provedla od prvních krůčků až k náročnějším režimům, jako je Výzva s dvěma kartami kritérií u každého verifikátoru, nebo Noční můra, kde jsme už vůbec nevěděli, která bije, takže ji ani nebudu popisovat. Takhle si prostě musíte vystačit s jednotlivými zadáními a nakombinovat si je sami. A hlavně, vůbec se mě neptejte, jak tahle kombinace děrných štítků, karet kritérií a výsledkových karet funguje, protože to pro mě zůstává stejnou záhadou jako velký třesk nebo žehlení.

Tahle zaběhlá parta jménem Scorpion Masqué nám to prostě nechce dělat jednoduché a Turing Machine se díky tomu dá jen těžko srovnávat s klasickými deskovkami, ale i párty a kvízovými hrami. Tohle je kategorie sama o sobě, soubor číselných rébusů, které si podle mě nejvíce užijete v klidu a s čistou hlavou (Head & Shoulders není součástí balení). Tady zkrátka nemůžu vynášet nějaká jednoznačná doporučení. Matfyzáci asi budou mít jiný názor, ale já jsem jen prostý kluk z Ostravy. I tak jsem si společné dešifrování užíval a myslím, že si tuhle děrovanou krabici nechám ve své sbírce právě proto, jak velkou výzvu dokážou jednotlivá zadání nabídnout.