recenze - TRUHLAŘÍCI S.R.O.

16.03.2023

Není to ještě tak dávno, co jsme se v recenzi podívali na hru Messina 1347, která si od nás odnesla velmi vysoké hodnocení a v podstatě samou chválu za propojení tématu a herních mechanizmů. Spolupráce mezi Fox in the Box a Delicious Games nadále pokračuje a tak se na český trh dostala další hra z produkce Vladimíra Suchého, která dostala český název Truhlaříci s.r.o..

A už při pohledu na krabici můžete vidět hned druhý průsečík se hrou Messina 1347, a tím jsou ilustrace Michala Peichla. Velmi detailní a promyšlený art se nese celou hrou a opět se tedy dočkáváme neokoukaného deskoherního tématu. V krabici naleznete opravdu velkou porci obsahu, kartonové komponenty si budete muset vyloupat a desku s nabídkou akcí dokonce složit. Díky tomu vám vznikne praktický kotouč okružní pily na čtvercovém podkladu, který bude sloužit jako nabídka akcí, i tak bych ho ale neoznačil za středobod hry. Tím jsou pro mě hráčské desky, představující čtyři různé truhlářské dílny. Každá karta pomocníka a objednávky, všechny desky, počítadla i pořádná hromada dřevěných kostek, to všechno k sobě vizuálně perfektně ladí a jediný problém mám s opravdu malými obdélníkovými žetony nářadí. Ty mohly být o několik málo milimetrů větší, jejich zásoba nepůsobí moc vábně, vzhledem k velmi pěkně zpracovanému a výraznému zbytku hry.

Hodnotit deskoherní art a zpracování je vždycky ošemetné a velmi se odvíjí od osobního vkusu. Já jsem například velký fanoušek Garphill Games, Mihajla Dimitrievskiho a jejich deskoherní produkce, ale myslím, že Delicious Games jim svými hrami mohou směle konkurovat. Pro mě osobně jsou Truhlaříci jedna z nejhezčích euroher na trhu a už se těším, až vám začnu popisovat, jak se to celé hraje.

Ještě před tím se ale v rychlosti podíváme na pravidla. Stejně jako v případě Messiny, i tady musím pochválit jejich strukturu, která napomáhá nejen během samotného učení a pochopení hry, ale i při dohledávání v průběhu první partie. I když toho dohledávání tady bylo nakonec až překvapivě málo. Na první přečtení se totiž může zdát, že vás hra doslova zasype různými mechanikami, postupy, ikonkami a drobnými pravidly, ale vše je opět chytře tematicky podloženo a perfektně to do sebe zapadá.

Už během přípravy si každý z hráčů najme jednoho pomocníka a získá objednávku, do které se může ihned pustit. Vaše květináče zatím zejí prázdnotou, takže v nich nemá co vyrůst, naštěstí ale disponujete základní sadou dřeva, které v Truhlařících představují kostky tří různých barev. Je tedy načase zvolit jednu z dostupných destiček akcí, které se nacházejí na desce s okružní pilou.

Dobírání destiček akcí tady má jasně definovaná pravidla a kromě možnosti zahrát danou akci, můžete získat i některé z odměn, které se neustále mění v závislosti na pozici dílku a aktuálnímu natočení pily. Můžete tedy například nakoupit dřevo z veřejného skladu a přemístit ho do svého soukromého skladu, v tomto případě zároveň následuje jediný případ, kdy se kostkami hází, a to při doplňování dřeva do veřejného skladu. Kostky totiž ve hře primárně nepředstavují element náhody, ale slouží především k vyobrazení hodnot dřeva. Kromě nákupu dřeva můžete využít akci pro jeho prodej, výběr (najmutí) pomocníka, výběr objednávky, vylepšení dílny, nákup materiálu, nebo třeba zasazení stromku do připraveného květináče. Kromě toho máte možnost zahrát dostupné volné akce, jako je například řezání a lepení dřeva.

Baví mě jak vylepšování dílny, najímaní nových pomocníků, tak i obezřetné vybírání zakázek. Budu mít dost lepidla, abych kostky poslepoval? Nebo se mi podaří včas vypěstovat úplně nové? Protože jestli ne, může utrpět moje pověst spolehlivého truhlaříka. Ve fázi příjmu zase zužitkuju svůj posun na počítadlech oříšků (vítězné body) a borůvek (platidlo), takže nesmím zapomínat ani na ně. Těch herních prvků, které si musíte hlídat, je tady opravdu hodně a do toho se ještě pokoušíte uzmout některou z veřejných zakázek, které mnohdy na konci hry dokážou opravdu výrazně zahýbat vítěznými body. Nesmím zapomenout na už jednou zmiňované nářadí, jehož sběr a uskladnění představuje další logickou hříčku. Jasně, můžete se rozhodnout některou z částí upozadit a nebo i úplně ignorovat, hra vás rozhodně nevede za ruku a naopak vám nabízí poměrně velkou volnost ve vašem rozhodování. Když se pak na konci hry bude váš žeton krčit někde vzadu na počítadle vítězných bodů, je to jen vaše chyba. :)

Na téma lesních truhlářských dílen je kladen opravdu velký důraz a netýká se to jen ilustrací na kartách pomocníků a úkolů, které se pěkně doplňují s jejich schopnostmi a požadavky. Když si pak vyberete akci zasazení stromu a použití dřeva z vašeho osobního skladu vám v tomto případě nebude dávat smysl, autoři to v pravidlech vysvětlí jako "malou trochu lesní magie". Vtipné a zároveň důvtipné řešení. Navíc to potvrzuje, jak moc si tahle deskovka zakládá na kombinaci tématu a herních postupů. Z na první pohled těžko přístupné hry se i díky tomu rychle stává naprosto jasná a vlastně i poměrně přístupná záležitost. Podobně jsem to vnímal i u několikrát zmiňované Messiny, kterou také táhlo dobře zvolené a chytře naroubované téma.

Opět to jde ruku v ruce se stylovými a detailními ilustracemi. Čert vem, že jeden truhlařík vypadá jak Johnny Rotten a jiný se podobá elfí verzi Katy Perry. Oni i jejich výrobky jsou to, co mě bude ke hře znovu a znovu táhnout. Na druhou stranu plně chápu, že se platba pomocí borůvek a plnění "oříškových objednávek" nemusí zavděčit každému.

Ve chvíli, kdy se mi nějaká hra takovýmto způsobem trefí do vkusu, je pro mě důležité ji opravdu pořádně zahrát, abych si mohl být jistý svým doporučením. Jediným negativem pro mě nakonec zůstává delší herní doba ve větším množství hráčů. S dalšími spoluhráči navíc nezískáte žádné zpestření hratelnosti a spíše se zhorší vaše možnosti plánování a samozřejmě délka čekání na tah. Ve dvou jsou pro mě Truhlaříci naprosto ideální a tu hodinu a půl jim vždy rád věnuji. Nebo alespoň do té doby, než Vladimír Suchý přijde s dalším originálním eurem, které Truhlaříky přebije, podobně jako se to u nás v redakci aktuálně stalo Messině. Bohužel, je to tak, pokrok nezastavíš a výběr nových deskovek je tak pestrý, že dovoluje zapadnout i opravdu skvělým hrám.

Po předchozích zkušenostech už jsem čekal, že se mi Truhlaříci s.r.o. trefí do vkusu a žádné zklamání se nekonalo. Vyzdvihnout musím především velmi povedené využití kostek, nevšední téma a chytlavou hratelnost. Spojit to všechno dohromady je pak opravdová výzva pro ty nejlepší deskoherní designery. Naštěstí jich pár máme i u nás v Česku.