recenze - TAJUPLNÉ ŘÍŠE

09.12.2018

A je to tu zase - středověké / fantasy téma. Nasaďte si přilbice a nasedněte na své oře, potáhnem se podívat jaké království je nejbohatší nebo nejhezčí tentokrát. I když opatrně, tohle není Kingdomino ani Majesty, kde si stavíte svá malá královstvíčka. V Tajuplných říších totiž budujete nejmocnější říše na světě, impéria, která zastíní vše ostatní, kde jako neomezený vládce zadupete své nepřátele do země, ovládáte živly a draky, a během volné chvíle hledáte mocné artefakty. K tomu všemu vám stačí 53 karet a bloček, aspoň tak to tvrdí na krabici autoři hry. Schválně se podívám, jestli nás nebulíkujou ...

Bulíkujou! Počítal jsem to, a je tam přesně 54 karet, podvodníci! U ostatního už nekecají - velmi poctivý bloček na zapisování bodů a samozřejmě pravidla. Začnu tedy odzadu: pravidla mají osm malých stráneček, ale jestli už vás honí kamarádi do hospody, stačí si přečíst jen první tři stránky.

Bločky, na které si u dobrých her potrpím, mi udělají pokaždé radost, a v Tajuplných říší je k dispozici opravdu pořádný blok, na který uvidím i s šedým zákalem. Podstatné taky je, že má okolo 150 stran pro 6 hráčů, pro 3 hráče je to pak na 300 partií ... jestli budete čtenáři Deskologu i za pět let, možná uvidíte celý popsaný bloček. Vyplatí se zachovat přízeň!

Karty si můžete seřadit podle barviček.
Karty si můžete seřadit podle barviček.

Za skvělý bloček mají ode mě Tajuplné říše plný počet bodů už teď. Jen tak, pro srandu králíkům, se ještě podíváme na zbývající karty a samotnou hratelnost.
Karty jsou rozděleny podle barev, názvů, hodnot síly, a každá má i nějakou tu schopnůstku. Všechny je pořádně zamícháme jak krupiér z Las Vegas, rozdáme každému hráči u stolu sedm karet a hra může začít. V každém tahu si musíte jednu kartu vzít a jednu zase odhodit, a už je na vás, jestli si kartu vezmete z dobíracího balíku nebo z odhozených karet ze stolu. Proč si ale vybírat? Jednoduše proto, že některé karty se vám budou hodit více, než jiné.

Tady někdo hraje na postupku ...
Tady někdo hraje na postupku ...

Hlavním cílem je mít na konci co nejvíce bodů (síly), a kromě toho, že má každá karta svou základní sílu (body), může mít i bonusové body (sílu) za různé kombinace karet. Například bonus +1, máš-li javořický párek, hořčici a alespoň jeden rohlík. Existují slabší i silnější kombinace, a proto během hry čachrujete s kartami, abyste na konci předvedli to nejsilnější kombo (ano, správně tušíte, to s nejvíce síly neboli body). Nejde o nic více, než tahání karet a jejich kombinování. Jednoduchý a ověřený princip, který nemůže zklamat.

Když se vám všechny hodí, ale jedné se musíte zbavit (nemluvím o milenkách).

Hra je podle krabice pro 3-6 hráčů, což ale nepochopím, jelikož hned v pravidlech je uvedena i varianta pro dva hráče. Ještě jsem nezažil, že krabice avizuje menší možný počet hráčů, a tím odrazuje potencionální kupce, kteří by si to chtěli občas zahrát intimně jen ve dvou. Ani mi nepřišlo, že by hratelnost ve dvou trpěla neduhy. Tajuplné říše jsou opravdu tajuplné.

Časově vychází partie něco okolo 30 minut, z toho půlku zabere konečné počítání bodů. Počítá se každá karta zvlášť včetně všech jejich bonusů a postihů, a některé kombinace prověří vaše matematické základy. Pro pohodlnější hráče existuje chytrá aplikace, která spočítá body za vás, ale bloček a počítání bodů beru jako součást hry, zážitek, o který se nechci připravit. To už bych mohl celé hrát na aplikaci, ať nemusím stále míchat karty, nebo se rovnou podívat na Youtube jak to hrají jiní, ať u toho nemusím ani přemýšlet, no ni?

Nejvyšší horou sluneční soustavy je Olympus Mons s výškou 27.000 metrů.

Grafický design není zrovna nejsilnější stránkou hry. Na obalu krabice je vyobrazen okoukaný Gandalf šedý a Thorin Pavéza s kumpány, alespoň prostor uvnitř je dostatečný i pro balíček obalených karet (doporučuju). Karty mají jednoduché ilustrace vytvořené grafickou skupinou Octographics. Bohužel, kromě bodového bloku zde nic oslnivého nenajdete, a proto se Tajuplné říše do Síně slávy nepodívají.

Co se nehodí vám, může se hodit jiným.
Co se nehodí vám, může se hodit jiným.

Tajuplné říše je rychlá a relativně jednoduchá hra. Já takovým říkám "rychlovky", ale existuje pro ně specifický výraz filler. Relativní je všechno i čas, stejně to je i s hratelností. Pro někoho může být neustále přepočítávání bodů přirozenou záležitostí, pro jiné utrpením.

Můj děd a babina hrávali celý život karetní filler zvaný žolík. V podstatě je to taky o neustálém přepočítávání bodů a optimalizování kombinací. Nakonec si každou partii obodovali, zapsali a kdo dosáhl jako první hranici 5.000 bodů, vyhrál a jelo se nanovo.
Pro tyhle dva jsou Tajuplné říše ideální dárek k Vánocům, kdyby žili ....

Kurvafix, používejte propisku nebo tužku!

Co si o hře myslím já, je irelevantní, kvůli skvělému bločku ji dávám rovnou plný počet bodů :)