recenze - STRATEGO: MARŠÁL A ŠPIÓN

07.11.2019

Nekonečná bitva mezi červenokabátníky a modrokabátníky je zpátky v novém... kabátě. Co vám může tahle edice nabídnout oproti její starší sestře, se dozvíte v článku.

Distributor Dino vydal již v roce 2007 hru s názvem Maršál a špión vycházející ze stejnojmenné hry z edice PaN z osmdesátých let. Pamětníci si jistě vzpomenou na papírové složené jednotky. Recenzi na verzi z roku 2007 jsme již psali zde, kde se dozvíte i něco o historii téhle klasiky a hlavně, jak se to celé vůbec hraje.
Proto už nebudu popisovat hratelnost a rovnou se pustím do srovnávání.

Nejnovější edice nese název Stratego, což je i původní název v originále. Ovšem pro jistotu a klidné spaní má hra také podtitul Maršál a špión. Tím rozhodně nenechají české hráče na vážkách. První rozdíly uvidíte na krabici, která zobrazuje podobnou tématiku Napoleonských válek, ale již ve vážnějším stylu. A hned poté v ceně, kdy při pohledu na její částku 899 korun zase zvážní zájemci.

Uvnitř najdeme hezky zpracovaný návod, který vysvětluje pravidla hry pomocí jakéhosi jednoduchého příběhu. Herní deska, respektive bojiště, zobrazuje vesničku a okolí v šachovnici, bez které se žádná varianta Stratega neobejde. Navíc zde najdeme pěknou, i když nepodstatnou, záclonu pro skryté seřazení jednotek před bojem. Nejdůležitější jsou samozřejmě samotné jednotky. Čtyřicet červených a čtyřicet modrých plastových "věžiček" jsou prakticky poskládané do insertu a jejich vytahování a schovávání je malou radostí.

Jednou z podstat hry jsou skryté a utajené jednotky. Proto není nic pitomějšího, než když si nosem omylem sfouknete svého špióna, který se snaží nenápadně dostat k maršálovi, přímo před zraky soupeře. Tohle by se u plastových věžiček stávat nemělo, pokud nemáte nos jak Kahau nosatý.

Ve hře je dvanáct druhů jednotek od výbušnin, přes průzkumníka, kapitána nebo maršála, až po vlajku. Zatímco výbušnina má vyobrazení bomby a vlajka zase vlajky, ostatní jednotky jsou vyobrazeny jako hlavy, jen s odlišnými klobouky. Ikony jednotek jsou navíc moc detailní, a tím hůře rozeznatelné. Navíc potisk na věžičkách je méně kvalitní než na papíře. Pro starší hráče může být rozeznávání jednotek trochu frustrující. Další nepochopitelnou chybou je absence názvů jednotek na herní desce. Prakticky to znamená, že pokud si nepamatujete z hlavy všech dvanáct druhů jednotek, budete ukazovat prstem na ikonu tady toho vojáka s vysokým kloboukem :/

Rozdíly v pravidlech jsem už zmiňoval v předchozím článku na edici z roku 2007, ale je jich dost a poměrně zásadních, že je raději ještě zopakuju. Kromě toho, že je šachovnice jinak uspořádaná a počet jednotlivých druhů jednotek je odlišný, jsou rozdíly v pravidlech oproti Maršálovi a špiónovi následující:
- pohyb diagonálně není povolen,
- při střetu jednotek dochází k odhalení obou těchto jednotek,
- nemůže nastat patová situace.
Pro mě osobně jsou milejší a herně zábavnější upravená pravidla než originální pravidla Stratega. Ovšem není nic proti ničemu aplikovat jedny nebo druhá pravidla podle chuti.

Stratego: Maršál a špión je rozhodně designově kvalitnější edicí, kterou bohužel dost kazí nepřehlednost v jednotkách. Edice 2007 je zase graficky jednodušší a ikony symboličtější a přehlednější. Pokud už uvažujete o dárcích na Vánoce, Maršál a špión je skvělou volbou jak pro prarodiče (doporučil bych starší edici), tak i pro menší děti rozvíjející svou mozkovou kapacitu (novou edici). Já sice nejsem ani v jedné skupině, zato mám tři verze a stále čekám na tu dokonalou, která snad vyjde příště .)

Dík