recenze - STAR WARS: VNĚJŠÍ OKRAJ

10.11.2019

V první stovce nejlepších deskovek žebříčku boardgamegeek najdete hned tři hry z univerza Star Wars, jedna z nich je dokonce mezi TOP 10. Hvězdné Války a deskové hry jsou propojeny dlouhá desetiletí a asi se ještě pár nových adaptací téhle megaúspěšné filmové série dočkáme. V novince Vnější okraj se se svou postavu budete snažit zapsat tučným písmem do historie, ale na hrdinské činy statečných rytířů Jedi protentokrát zapomeňte.

Standardní FFG krabice, standardní Star Wars logo, standardně stylová ilustrace na víku, pod kterým najdete dva standardní sešity pravidel. Herní deska, kterou vyloupnete z přibalených kartonů už tak standardní není, skládá se z několika částí a po jejím složení na stole vytvoříte jakýsi půlkruh, který obsahuje jedenáct planet. Dále tady najdete spoustu kartonových žetonů, velkou hromadu karet, desky pro jednotlivé postavy a samozřejmě hromadu plastových figu... tak ne, není tady ani jedna plastová figurka. Všichni hrdinové i nepřátelé jsou ve hře vyobrazeni pomocí kartonu. Takže na barvení Han Sola s blasterem v pravé ruce zapomeňte, budete si muset vystačit s papírovou podobiznou v plastovém stojánku.

Pravidla nejsou z nejjednodušších a pokud nemáte s hrami typu Pick-up and Deliver zkušenosti, bude studování obou sešitů vyžadovat trpělivost. A nebo na to můžete jít jednodušší cestou a podívat se na některý z dostupných video-návodů. Každopádně i tak počítejte s tím, že během první hry budete dost listovat. Příprava Vnějšího okraje je v manuálu pěkně popsána a hra rozložená na stole vypadá opravdu skvěle. Složená mapa ozdobená žetony hlídek a kontaktů, čtrnáct balíčků karet, dvouvrstvé desky hráčů s počítadlem proslulosti a ukazateli reputace. I kdybych se na to celé podíval z pěti metrů, hned mě napadne jediné. Star Wars.

Postupně si každý z hráčů zvolí hrdinu (nebo spíš padoucha?), ti se liší svými statistikami a na začátku i osobním cílem. Každý hvězdný parchant potřebuje loď, která mu umožní rozjet jeho nelegální činnost a hned na začátku si můžete vybrat jeden ze dvou oprýskaných korábů.

Každý tah hráče má tři kroky, takže budete plánovat, provádět akce a nakonec se střetávat.

Rychlost cestování mezi jednotlivými planetami je dána výkonem hyperpohonu vaší lodi. Cestou si navíc musíte dávat pozor za nepřátelské hlídky. A nebo si za pomoci některých akcí udělat očko u jednotlivých frakcí, zvýšit si svou reputaci a pak kolem hlídek nejen nerušeně projíždět, ale ještě jim zamávat flaškou whisky skrz čelní sklo. To mě přivádí na dvě otázky. Pije se ve Star Wars whisky? Jsou okna lodí ze skla?

Pokud se na některé z planet rozhodnete obchodovat, máte možnost si zakoupit některou z karet na šesti hromádkách. Mezi nimi najdete náklady, zakázky, vybavení, modifikace, posádku, ale můžete si taky zakoupit novou loď, která vám umožní převážet váš drahocenný náklad o něco rychleji. No a pokud se během pašování střetnete s nepřátelskou hlídkou, určitě se vám bude hodit nějaké Čtyřhlavňové laserové dělo. Abyste se s ostatními hráči jen tak nemíjeli, můžete si spolu občas něco vyměnit, není to ovlivněno žádnými pravidly, prostě jen musíte stát na jednom poli. A pokud byste snad měli chuť, není to úplně standardní, ale je tu i možnost vašemu kámošovi předvést své nové dělo a to rovnou výstřelem na jeho loď. Chce to jen tu správnou kartu. Přestřelka mezi vámi ale může nastat i ve chvíli, kdy se ten nešťastník rozhodne najmout posádku, na kterou máte shodou okolností zatykač.

Souboje jsou řešeny jednoduše pomocí kostek, kdy si útočník a obránce hodí tolika kostkami, jako je jejich síla. Sečtou se klasické a kritické zásahy a oba výsledky se porovnají. Kostkami budete házet i v případě testu některé z vlastností. Výsledek pak můžete ovlivnit vhodnou výbavou. Tady nic originálního nehledejte, protože autoři šli svou ověřenou cestou.

Na většině karet najdete i flavor text, který se ve vás snaží navodit atmosféru Star Wars a nejvíc příběhů si užijete právě ve třetí fázi vašeho tahu. Fázi střetnutí. A musím uznat, že se to hře daří, protože většina fandů si tady přijde na své. Během střetnutí s kontakty potkáte spoustu známých postav, posedíte spolu v baru, proberete možnost spolupráce a někdy se třeba nedomluvíte (Han střílel první!). Některá střetnutí vám přinesou easy money, jiná zase tajný úkol, kterým pak ve správnou chvíli zatopíte soupeři, pokud na něj tedy nezapomenete a nebudete se pak na konci prohrané partie držet za hlavu.

Co musím vnějšímu Okraji vytknout, je čekání při tahu ostatních hráčů. Máte sice možnost naplánovat váš další tah a prohlédnout si nabídku karet obchodu, ale ve čtyřech hráčích už se může dostavit nuda. A nuda přináší na stůl mobilní telefony. Jinak ale nemám moc co vytknout, to, co nám autoři slibovali, jsme dostali a i když nemůžu říct, že bych si z toho přímo sedl na prdel, je Vnější okraj jedno z největších letošních překvapení. A jak to tak u FFG bývá, můžeme v brzké době očekávat pět až deset rozšíření, druhou a třetí edici...

Pěkně zpracovaná deskovka ze světa Star Wars podle mě zaujme především fanoušky univerza, kteří nejvíce ocení jednotlivé drobné příběhy a známé postavy. Těm ostatním může nabídnout "pouze" zábavnou hratelnost a dobře fungující herní mechanizmy. Já jsem spokojen.