recenze - SABOTÉR: ZTRACENÉ DOLY

01.03.2020

Jedna věc, která mě na karetním Sabotérovi vždycky štve, jsou ta imaginární pole mapy. Není to jediná hra, která něco podobného obsahuje, ale zrovna tady mě to vždycky mrzelo. Proč prostě autoři neudělají verzi s herním plánem, kde budu podzemní cesty místo karet skládat pomocí kartonových žetonů? To by se určitě chytlo!

No, hned po rozbalení krabice zjišťuju, že karty s cestami tady zůstaly, ale přibyla právě zmiňovaná herní deska. Yes! Kromě toho je tady spousta kartonových žetonů a plastové podstavce pro vaše trpaslíky. Trpaslcíi totiž tentokrát poputují jako dva týmy. Nebo třeba 1,75 týmu v případě, že se zúčastní sabotéři... Je to složitější. Každopádně krabice ani její obsah nevypadají vůbec špatně, právě naopak. I když, klidně bych si dokázal představit plastové figurky trpaslíků ve dvou různých barvách, to by ale o pár stovek posunulo cenu hry a bohužel tím horším směrem. :)

Pravidla jsou jednoduchá, samozřejmě vám pomůže, pokud znáte původního karetního Sabotéra. Opět tady máte karty cest, akční karty, karty dolů a v neposlední řadě role, které jsou překvapivě také na kartách. Hráči se rozdělí do dvou týmů a každý zároveň tajně dostane jednu z rolí, kromě klasických trpaslíků, kteří jsou věrni svému týmu, tady najdete sobce a sabotéry. Každý hráč pak ještě obdrží malou a velkou kartonovou podobiznu svého trpaslíka, tu velkou položí před sebe a ta malá, vložená v plastovém stojánku, bude sloužit k pohybu po mapě.

Hra na stole vypadá opravdu pěkně a není to jen díky herní desce, ale i ilustracím na kartách a žetonech. Na to, že se jedná o odlehčenou deskovku, vhodnou na párty hraní, nebo pro rodiny, autoři si dali s grafickým provedením záležet. Stejně jako u původního Sabotéra, i tady platí, že čím více hráčů u je stolu, tím větší zábava vás čeká. Kvůli rozdělení do dvou týmů je ideální sudý počet trpaslíků, tedy 6 nebo 8.

Ve svém tahu můžete zahrát některou kartu z ruky, nebo si až dvě karty vyměnit. Následně se s trpaslíkem můžete posunout pomocí cest až o tři pole. Zahráním karet buďto rozšíříte síť cest, nebo cesty zablokujete pomocí překážek, a když budete mít štěstí, můžete překážku odstranit pomocí vhodné akční karty. Dále tady najdete blesky, které dokáží zbortit postavené cesty, pasti, kterými oberete soupeře o karty v ruce, a nebo trolla, který cestu blokuje jedno kolo. Cílem je navštívit co nejvíce dolů a nasbírat tak poklad pro svůj tým. Bohužel Sabotér a Sobecký trpaslík to vidí jinak...

I přes novinky v herních mechanizmech zůstává Sabotér - Ztracené doly jednoduchou a přístupnou deskovkou. Navíc se mi v téhle podobě hraje mnohem lépe. Pochybuju, že se někdy vrátím k původní malé krabičce, ve které se sice skrývá skoro stejná hra, ale která bohužel ve skutečnosti na stole o moc méně místa nezabere. Jestli už původního Sabotéra včetně rozšíření vlastníte, baví vás a absence herní desky vám nedělá problém, asi bych si být vámi udělal radost úplně jinou hrou. Pokud chcete vyzkoušet hru se zrádcem, která není náročná a máte dostatečný počet kamarádů, můžu Ztracené doly s klidným svědomím doporučit.

Od Ztracených dolů jsem čekal spíš drobné kosmetické úpravy původního Sabotéra. Nakonec jsem mile překvapen nejen pěkným zpracováním.

Hodnocení hratelnosti 4/5