recenze - RUSKÉ ŽELEZNICE

05.05.2019

Ruské železnice, neboli Rosijskie Koleje, jak je uvedeno na krabici, u nás vyšly už před pár lety, ale i tak jsou ještě bez problémů k sehnání. Jedním z autorů téhle hry je Leonhard Orgler, od kterého už jsme dříve recenzovali skvělou deskovku 18CZ. Tyhle hry spolu sice mají společné jen téma železnic, ale i tak mám velká očekávání. Dost už bylo klišoidních úvodů, jdeme se podívat pod víko.

Krabice je pocitově dost těžká a po rozbalení zjistíte proč. Komponentů je tu pořádná hromada. Nechybí samozřejmě český návod, balík dřevěných komponent (kolejnice a workeři), menší balík kartiček, herní desky a spousta žetonů na vyloupání. Hra u nás vyšla v česko-polské verzi, což nevidím jako problém, jen mě trochu zamrzelo, že polské přehledové karty byly pěkně oddělené, ale ty české jsem si musel ještě oddělit z jedné A4. Naštěstí mám řezačku a všem Ostravským nabízím zapůjčení. Ostravským holkám.

Všechny komponenty jsou zpracovány perfektně. Herní desky mají moc pěkné ilustrace se spoustou drobných detailů. To samé platí o žetonech i kartách. Po vyloupání kartonů si můžete vše zabalit do přiložených sáčků a v krabici nechybí ani praktický insert. Zatím tedy spokojenost, velká spokojenost.

Pravidla sice nepatří mezi ty banální, ale ve dvacetistránkovém návodu jsou opravdu přehledně sepsána. Měl jsem strach, protože právě v případě 18CZ bylo studování pravidel dost náročné, v Železnicích je ale vše popsáno přehledně a už po prvním přečtení jsem měl jasno, jak bude hra probíhat. Trochu náročnější pro mě bylo vysvětlování jednotlivých mechanik a způsobu bodování spoluhráčům, ale naštěstí mám chytré a vnímavé kamarády. Některé.

Pravidla už umím, tak můžu rozložit hru na stůl. Tady teprve vynikne ta krásná grafika všech komponent a precizní zpracování dřevěných figurek kolejí. Na první pohled se může někomu zdát hra "obyčejná", ale já si celou dobu všímám těch drobných detailů, které pro mě vytváří dokonalý celek.

Dost už o designu, podíváme se, jak se to hraje.

Ruské železnice jsou vlastně klasický worker placement. Pomocí dělníků tady stavíte železnici, vylepšujete ji a zajišťujete, aby po ní mělo co jezdit. Tratě jsou tady celkem tři, z čehož ta první je slavná Transsibiřská magistrála. Kromě samotné železnice je potřeba rozvíjet i průmysl a k tomu budete potřebovat továrny, které najdete na rubu žetonů lokomotiv. Dělníky ve svém tahu pokládáte na jednotlivá pole a vykonáváte příslušné akce. Musíte se rozhodnout, jestli vylepšíte vaše zastaralé kolejiště nebo si raději pořídíte silnější mašinky. Ono je sice skvělé mít krásnou dlouhou a vylepšenou železnici, ta je vám ale k ničemu, když se ta slabounká lokomotiva nedostane ani do poloviny. A co takhle se na chvíli na rozvíjení trati vykašlat a raději jít cestou průmyslového rozmachu, vždyť za něj na konci kola dostanete tolik bodů...

Možností, jakou strategii zvolit, je spousta a žádná není zaručenou cestou k vítězství. Budete muset odehrát pár her, abyste zjistili, jak se můžete zdokonalit a co nejvíc optimalizovat své tahy. Na všech tratích najdete záchytná místa, která vám přinesou buďto vylepšení a nebo jednoduše vítězné body. V každém kole si můžete za zlaťák najmout inženýra, který vám poté umožní provádět soukromou akci a na konci hry se za sbírku takových inženýrů můžete dočkat další hromady bodíků. Pomocí dělníků si navíc můžete obsadit i lepší pořadí pro další kolo, aby vám ti nenechavci před vámi zase nezabrali ty nejlepší akce. Na konci každého kola nastává fáze bodování, to znamená, že ze svého úspěšného postupu budete mít pravidelný výnos.

Cest k vítězství je opravdu spousta a ideální je po očku sledovat vaše soupeře, aby vám něco podstatného neuniklo.

Ještě se na chvíli vrátím k tomu designu. Je to právě skvělé a jednoznačné provedení všech ikonek a popisů akcí, které dotváří skvělý pocit z hratelnosti. Stejně jako jsou pravidla chytře rozdělena do kapitol, je i na herním plánu a deskách hráčů vše přehledně rozděleno a označeno. Každý tah a každé rozhodování, kterou akci provést... Málokdy se vidí, aby samotné zpracování hráčům tak moc pomohlo ke skvělému zážitku ze hry. To je můj osobní názor a jak už jsem psal, třeba vám železnice budou připadat jen "obyčejné". Ale nevěřím tomu.

O Ruských železnicích by se toho dalo napsat ještě hodně, já už to ale potřebuju nějak zakončit.

Opravdový skvost mezi eurohrami. Krásná, komplexní, přehledná a zábavná deskovka.