recenze - PUERTO RICO

03.04.2018

Když se podívám na své deskoherní začátky, mezi hrami, které jsem vždycky chtěl vyzkoušet, byly hlavně ty, které ovládaly žebříček boardgamegeek. Mezi nejlepší se dostala i eurovka Puerto Rico. Tahle hra už u nás nebyla k sehnání, a tak mě moc potěšili v Albi, když se rozhodli vydat tenhle klenot v re-designované verzi. O tom, jestli se na hratelnosti podepsal zub času, se pokusím sepsat pár řádků.

Krabice nové verze je o dost barevnější než ta klasická, to je bohužel jediný rozdíl, který můžu napsat, protože jsem starou verzi nehrál. Pod víkem najdete klasicky návod, herní desky a kartony plné žetonů na vyloupání. Karton je na první pohled tenčí, než bývá zvykem, ale při hře jsem to nevnímal. Hlavní překvápko mě čekalo pod deskama a to perfektní plastový insert. Papírové žetony, destičky budov, papírové lodě a spousta dřevěných dílků, to vše má svoje místo. Dávám velký palec nahoru a je velká škoda, že tohle není standard.

Celkový grafický design je jednotný a po rozložení hry na stůl vás čeká od pohledu klasická eurohra. Vypadá celkem pěkně, krabice je trošku kýčovitá, písmo na kartách budov by mohlo být větší, na trofej za design to nebude, spíš si cením toho, že je vše přehledné. Místo herního plánu tady máte desku s budovami, které čekají až je pomocí stavitele přesunete na svou hráčskou desku. Sešit s pravidly je tenký a na několika stránkách jsou přehledně sepsané všechny role a postupy. Pokud máte zkušenosti s hrami jako Agricola, nebo Kuba, budete rychle v obraze. Na to, jaké hra přináší strategické možnosti, je poměrně jednoduchá na pochopení a vysvětlení, v pravidlech jsou navíc příklady a tak je radost se Puerto Rico učit. Hru máme našprtanou, komponenty jsou rozloženy na stole, všichni jsou usazeni, jdu si dát večeři.

Tak jsem zpět a můžeme se podívat, jak se to hraje a proč je tahle deskovka stále tak vysoko v žebříčku nejlepších her. Hráč, který začíná kolo, je Guvernér a poznáte ho podle modré destičky, kterou na konci kola předá dalšímu hráči nalevo. Každé kolo se skládá z tahů jednotlivých hráčů, kdy si každý vezme jednu z postav a vykoná její akci... a pak tu samou akci udělají všichni ostatní. Aby z toho měl hráč na tahu nějakou výhodu, obsahuje karta postavy ještě takzvané privilegium, které je určeno jen pro něj. Každá postava provádí jinou akci, starosta vám naverbuje nové kolonisty, plantážník vám umožní získat nové políčka pro těžbu surovin a například kapitán nalodí vaše suroviny a odešle je rovnou do starého světa.

Pomocí budov si můžete vylepšovat akce jednotlivých rolí , takže například jako majitel tržnice budete výhodněji prodávat své zboží nebo pomocí univerzity automaticky přidáte jednoho kolonistu (otroka?) na vaši novou budovu. Dále budete budovy potřebovat k úpravě jednotlivých surovin, cukr bez cukrovaru nebo tabák bez sušírny jsou vám k ničemu. Celý koloběh pěstování, skladování, prodeje a nalodění surovin se mi rychle dostal pod kůži a hra mě vždycky baví až do posledního kola. Možností máte vždycky spoustu, vzít si nějakou akci, jen proto abych ji nenechal soupeři? Prodat suroviny, nebo je raději poslat lodí a získat tak nejcennější vítězné body? Rozhodování je tady hodně a vítěze nejspíš nebudete znát do posledního tahu, vítězné body si totiž každý hráč nechává skryté.

V dnešní době je nabídka her opravdu velká, vyplatí se tedy sáhnout po deskovce z roku 2002? Mám ve sbírce několik podobných her, ale Puerto Rico si zahraju asi nejraději. Jednoduše ho vysvětlím novým hráčům a každý většinou vymýšlí vlastní strategii už při první hře. Za mě tedy palec nahoru.