recenze - PŘÍPADY SHERLOCKA HOLMESE

05.03.2020

Je to teprve podruhé, co se na našem blogu nevěnujeme deskové ani karetní hře, ale knize. I když se vlastně jedná o skoro 150stránkový soubor kvízů a hádanek, podobných těm z únikových her, které v poslední době tak letí. To je asi i hlavní důvod, proč se tahle publikace dočkala českého vydání, kterého se neujal nikdo menší než Albi.

Kniha je v pevné vazbě, má pěkně ilustrované desky, v knihovničce se bude vyjímat. Ale knihy jsou od toho, aby se četly, v tomto případě hrály. Autor knihy, Francouz Pierre Berloquin, je celoživotní nadšenec do všemožných rébusů, nerozluštitelných šifer a hádanek. V češtině jste si už od něj mohli přečíst publikaci Skryté kódy a velkolepé projekty, která se zabývá historií kódů a šifer a nechybí jí ani praktické ukázky. Případy Sherlocka Holmese jsou právě na takovýchto praktických ukázkách všelijakých kvízů a šifer založeny.

Jednotlivé kvízy samostatně fungují a zásluhou autora jsou i dost různorodé. Každá ze šesti kapitol je založena na známém příběhu Londýnského detektiva a je uvedena mapou, na které se vyskytují různá místa a předměty. Pokud vyluštíte kvíz, můžete se podívat do rámečku vespod stránky a na základě indicie najít na mapě místo, které vás číslovkou odkáže na další rébus. Funguje to vlastně podobně jako většina únikovek, jen místo tahání karet otáčíte stránky.

Návaznost jednotlivých hádanek je podřízena příběhu, což dává smysl, co mi ale žádnou logiku nedávalo, je postup při vyřešení/nevyřešení hádanek. Na konci knihy jsou sice vypsány všechny správné výsledky, abyste si je mohli ověřit, během prvních hádanek bylo ale jedno, jestli jsem došel ke správnému řešení, i tak jsem prostě mohl pokračovat dál. Ne proto, že bych podváděl, ale prostě z důvodu, že bych o své případné chybě ani nevěděl. To se naštěstí hned po startu změnilo a bez vyřešení hádanky nebylo možné ve většině případů pokračovat dále. I tak mi některé texty v rámečku s nápovědou přišly poněkud nejednoznačné. Možná to bylo vlivem překladu, který mi ale jinak přišel velmi zdařilý a je mi jasné, že lokalizace některých hádanek a příběhových textů musela dát pěkně zabrat.

Pokud je vám, stejně jako mně, líto do knihy čmárat, budete si některé kvízy a křížovky muset překreslit na papír. Znovu-hratelnost je, stejně jako u únikovek, nulová, je tedy dobré knihu neponičit a poslat ji dál, třeba jako dárek. Některé hádanky mi daly docela zabrat a musím říct, že za tu cenu jich tu není vůbec málo. Škoda jen toho "Sherlockovského" tématu, které mě naprosto míjí.

Pokud milujete rébusy, šifry, všemožné hádanky, máte aktuálně možnost kromě klasických únikovek vyzkoušet knihu. Zážitek je velmi ovlivněn tím, jestli vás bere téma "případů Sherlocka Holmese". Osobně bych dal přednost nějakému scifi, nebo hororu, tak uvidíme, jestli se nějaké podobné publikace v blízké době dočkáme.