recenze - PORT ROYAL: DOBRODRUŽSTVÍ ZAČÍNÁ 18+

17.10.2019

Máte doma masážní stroj na nohy, který nikdy nepoužijete, činky, které nikdy nezvednete, a deskovky, které nikdy nezahrajete? Já bohužel ano. Z kategorie deskovek mám hned několik takových titulů a rozšíření k Port Royal je jednou z nich. Proč ho v polici Kallax čeká tak nepříznivý osud, se dozvíte v dnešní "recenzi".

Ve sbírce deskovek mám hry, které mě bavily, jako když mám na toaletě zácpu a mobil jsem si nechal v nabíječce. A vím, že už je nechci nikdy vidět na stole. Pak jsou to takové, ke kterým jsem se ještě nedostal kvůli složitosti a časové náročnosti, a v poslední řadě hry, které mě otrávily už svými pravidly. Hádejte, jaký případ bude rozšíření k Port Royal. Ne, zácpa to není. Jsou to právě ta pravidla. Dobrodružství sice začíná, ale hned záhy taky končí.

Nový rumík likérky Stock Plzeň-Božkov, zvaný "Republica Exclusive", byl představen českému trhu v loni v únoru. Podle likérky je rum oslavou prvorepublikových hodnot, jako jsou noblesa, elegance, poctivost a hrdost. Opravdový důvod je pravděpodobně prozaičtější. Za čtyři roky skončí Česku výjimka Evropské unie ochucovat rumy esencí, která dodává tu "tradiční českou chuť." Podle odborníků obsahuje aroma rakovinotvornou látku, která ale za posledních 150 let ještě nikoho nezabila. Božkov (mimo jiné) má pár let na to, aby přeučila své věrné zákazníky na změnu. Jestli se stane Republica stejnou národní klasikou jako Božkov, ukáže čas, ovšem cestu k Deskologu si našla velmi rychle. Nebo to bylo spíše naopak, Deskolog si našel cestu k Republice :)

Rozšíření s názvem Dobrodružství začíná obsahuje 120 karet a nějaké barevné kostičky pro čtyři hráče. Karty jsou rozdělené na osobnosti, události, knihy, počítadla, přehledové a nové hrací karty. Rozšíření je koncipováno jako příběh o pěti kapitolách dělících se na měsíce. Lze je hrát kooperativně, v soutěžícím režimu i v sólo variantě. Už při tomto výčtu se vám zatočí hlava, že si musíte nalít sklenici, abyste se více soustředili. Je mi totiž jasné, že autor původní hry Alexander Pfister (Ostrov Skye, Great Western Trail), se buď zbláznil, nebo byl onehdá večír ve velmi dobré náladě.

Při čtení pravidel jsem měl pocit smradlavých ponožek. Ponožek z 12hodinové směny z práce, které jsem měl ještě na nohou. Každopádně pravidla jsou fakt, fakt špatná. I deník psychicky narušeného analfabeta bude proti těmto příšerně napsaným pravidlům veledílo. Naprosto zmatečná jak pravidla, tak i příprava, i jednotlivé karty a jejich očíslování. Překombinované a přeplácané nové mechaniky vás otráví stejně jako mé ponožky. Podle autora se prý "nemusíme obávat, že absolvováním všech pěti kapitol ztratí hra svoje kouzlo". No ty krávo. Kouzlo se vytratilo hned u první stránky pravidel, jako když máte chuť si přečíst finskou knížku, ale finsky neumíte (to se mi stává pořád).

I přes utrpení jsem se naučil celá pravidla a připravil karty na stůl (myšleno bar). Na vysvětlování Petrovi už jsem ale sílu neměl. K samotnému hraní jsme se tedy nedostali a herní večer se změnil na diskusi o vesmíru a Jitce Čvančarové u sklenky rumu. Několika sklenkách. Za stejné peníze si raději koupím Republicu v akci, než znovu číst tato pravidla. Naprosto zbytečné rozšíření ke geniální a jednoduché hře Port Royal, která sama o sobě už nepotřebuje žádné další překombinované přídavky. A kterou mám hodně rád a již jsem na ni psal recenzi zde, stejně jako na jiné rozšíření tady. V tomto případě jsou pravidla lépe zpracovaná a lehce uchopitelná, ale žádná sláva to taky není.

Drink up me hearties yoho!

Yarek, třtinový párek