recenze - PO STOPÁCH DARWINA

24.03.2024

Zvířátka jsou v kurzu od nepaměti, ale s Darwinem se nám nějak roztrhl pytel, ne? Za posledních pár měsíců tady máme hned dvě hry s jeho slavným jménem v názvu. My se dnes podíváme na deskovku In the Footsteps of Darwin, která dostala český název Po stopách Darwina.

Bílou krabici stejně jako kvalitní kartonové destičky zvířat a postav, které najdete pod víkem, zdobí opravdu krásné ilustrace s historickým nádechem. Kromě nich tady samozřejmě nechybí herní deska výpravy, desky hráčů alias deníky přírodovědců, různé druhy kartonových žetonů a taky dřevěná figurka lodě Beagle. Co se týče grafického zpracování, nemůžu šetřit chválou na každou jednotlivou ilustraci, ale i provedení všech herních desek. Například už zmiňované desky hráčů představují knihy (deníky) a tomu odpovídá i provedení jejich rubové strany. Na rubu desky výpravy zase najdete mapu, ke které si pak v přiloženém cestovním deníku můžete přečíst o Darwinově plavbě na lodi Beagle. Tomu říkám přístup. A když k tomu přičtu takové detaily, jako že hra neobsahuje žádné plasty a sešit pravidel není secvaknutý kovovými svorkami, ale prošitý nití, to už jsou opravdu pomyslné třešničky na dortu. Po stopách Darwina je zkrátka krásně vyprodukovaná hra, které v tomhle ohledu nemám co vytknout.

Zkušený hráč se pravidly prokouše opravdu rychle, tohle je totiž spíše rodinná deskovka, která obsahuje i pár zaběhlých mechanizmů. Právě díky tomu jsem si během čtení vzpomněl na starší kousky jako Quadropolis nebo například Kočičí klub. V Darwinovi se každý z až pěti hráčů ujme jednoho z deníků přírodovědců, který si rozloží před sebe. Uprostřed stolu pak rozložíte desku výpravy s nabídkou destiček zvířat a postav, která představuje přesně 3x3 políčka. Kromě toho je na desce výpravy zásoba žetonů kompasů, průvodců, publikací a destiček teorií, které budete taky moci získat. Hráč na tahu se chopí figurky lodě, která se může pohybovat dokola nabídky destiček. Podle toho, kde je zrovna loď zakotvena, si může hráč vybrat jednu ze tří destiček v dané řadě nebo sloupci a umístit ji na svou desku deníku. Kam můžete dané zvíře umístit je dáno ikonkou určující třídu zvířete a samozřejmě nemůžu zapomenout, že kromě zvířat jsou tady k dispozici i destičky s postavami, jako je lékař Robert Mc Cormick, nebo samotný Charles Darwin.

Sběr destiček s krásnými ilustracemi zvířat a jejich umisťování na vaši desku deníku je tou hlavní náplní hry. A i když je opravdu na co koukat, samozřejmě nejde o vytvoření co nejhezčí sady obrázků. Jednotlivé destičky obsahují také ikony, díky kterým můžete získat vyobrazený počet vítězných bodů, nebo například záznam a průzkum (kompas), jejichž kombinace vám přinesou body na konci partie. Jiné destičky zase poskytují žetony průvodců, které vám pak ve vašem tahu umožní posun lodí o pole vpřed nebo vzad. Aby to nebylo až tak jednoduché, destičky zvířat je možné na vašem deníku přírodovědce skládat i na sebe, takovéto přeložení sice zakryje spodní dílek i jeho výhody, ale zase vám přinese úzkou destičku teorie, což je další možnost jak získat vítězné body. Myslím, že se mi podařilo vám popsat tak 90% pravidel, takže pryč od toho a honem rychle k hodnocení.

Asi tím největším plusem Darwina je opravdu pohodová hratelnost. Figurka lodi postupně obeplouvá nabídku na desce výpravy, hráči si dobírají destičky a i když se i tady může dostavit nějaká menší paralýza, většinou se to nestává, a tak i partie ve čtyřech probíhá v opravdu rychlém tempu. Tady hned shledávám další pozitivum a to je počet hráčů, ve čtyřech sice máte trochu méně prostoru k plánování, protože se loď posouvá rychleji kupředu, ale jinak se herní zážitek moc neliší. Já jsem asi ale Darwina nejvíce užíval jako dvojkovku a klidně jsem jí věnoval celý herní večer. Při přípravě každé další partie vyberete nové dílky zvířat a postav a hned tady máte úplně novou výzvu. Svou strategii samozřejmě budete muset přizpůsobit dostupným destičkám zvířat a teoriím, jinak se kýžených vítězných bodů nedočkáte.

Co se týče nějakých mínusů, bude to trochu obtížnější. Darwina samozřejmě limituje to, co většinu aktuálně vydávaných her, nepřináší totiž žádnou vyloženou inovaci. Zejména když vysvětluju pravidla novým hráčům, uvědomuju si, jak je tahle hra "standardní" a je to něco, co se v našich recenzích objevuje čím dál častěji. Stejně jsou nakonec během partie všichni u stolu spokojeni a celou dobu řešíme, jak se tahle deskovka povedla, nejen po produkční stránce. Není tady nic, co by mi vyloženě vadilo, kazilo mi to pohodovou herní flow a toho si v poslední době u her cením nejvíce. Pohodová hratelnost tady naštěstí není na úkor herní hloubky. Právě naopak, čeká vás spousta rozhodování a hledání nejlepšího řešení.

Autorům se zkrátka povedlo nepřekombinovat herní mechaniky a vytvořit vizuálně krásnou a chytlavou rodinnou deskovku. K tomu si přičtěte skvěle zužitkované téma, podpořené sešitem obsahující Cestovní deník a zajímavosti. Podle mě se jedná o nejlepší hru, kterou u nás Dino za poslední roky vydalo a myslím, že můžou být na nový přírůstek ve svém portfoliu právem pyšni.