recenze - OPRÁSKI SČESKÍ HISTORJE

31.05.2018

Opráski a jejich hlavní postava Zmikund jsou fenomén sociálních sítíf. Některé stripy psané vtipně komolenou češtinou mě doslova shodí ze židle, u jiných se jen ušklíbnu. Už dříve jsem ochutnal pivo se Zmikundovskou tématikou a teď se mi dostala na stůl i karetní hra. Svrchně kvašená dvacítka byla sice výborná, ale k takto licencované hře mám vždycky trochu nedůvěru. Tak se podíváme, co najdeme v té malé červené krabičce.

Praktické balení úplně vyzívá vzít hru někam do hospody nebo třeba na výlet. Kromě návodu jsou tady dva balíky kartiček, červené jsou karty postav, černé karty událostí. Pak je tady ještě papírový žeton prvního hráče a nakonec čtyři přehledové karty a to je taky maximální počet hráčů. Historických postav najdete ve hře celkem 28, všechny ve třech kopiích. Každá má svou stylovou ilustraci okořeněnou o vesměs povedenou hlášku v bublině, ta se většinou vtipně doplňuje se schopností karty. Humor známý z internetových a knižních Oprásků tedy zůstal, a to i na kartách událostí, kde si opravdu projdete velký kus dějin naší země :) Jak už jsem zmínil, zůstala zachována i zkomolená čeština, naštěstí až na pravidla, která jsou přehledně sepsaná na jedné ačtyřce. Takže naučit se hru je otázkou deseti minut, jak dlouho ale bude trvat zábava?

Už jsem to nakousl, Opráski jsou podle mě opravdu hra do hospody k pivu a tyčinkám. Tedy možná je to zábava i pro rodiny s dětmi 7+, kdy rodiče vysvětlují během hraní dějiny, ale na to mi chybí testovací dítě :)

Na začátku si každý lízne pět karet postav a určí se první hráč. Všichni hráči si tajně vyberou, kdo z historických osobností bude základem jeho skupiny. Takže se proti sobě v úvodu může postavit třeba "R.ZABÚRA" a "KALER IV." :) Hráči se pak snaží postupným vykládáním karet shromažďovat jejich sílu. Ale aby to nebylo tak jednoduché, skoro každá karta má zároveň nějakou schopnost, která může vašim soupeřům, ale i vám, zavařit.

Karty tedy musíte hrát s rozvahou a zároveň sledovat postavy vašich soupeřů. Počáteční nedůvěra ve mně opadla, když jsem začal zjišťovat, že tahle hra fakt funguje. Postavy si navzájem pomáhají, a nebo právě naopak škodí, jako červení "Kimonizti" a modří "Spičovatelé". Karty se vlivem schopností přesouvají a mění majitele, nebo nenávratně mizí na odhazovacím balíčku. Musíte taky včas zvážit, jestli není aktuální kolo ztraceno a nechat si raději karty do toho dalšího. Tým který má dohromady nejvíce bodů síly vyhrává kartu události, která sama o sobě upravuje pravidlo herního kola. A celou hru pak vyhraje první majitel tří karet událostí. Hlavně spoluhráči, kteří mají v rukách karty poprvé, se občas nesoustředí na hru a prohlížejí si obrázky, ehmm tedy opráski.

Opakovaný vtip už není vtipem, a tak je jasné, že hlášky na kartách se vám časem okoukají. Což se ale naštěstí tak rychle nestane se samotnou hrou. Byl jsem až překvapený, jak dobře tuhle karetku přijali absolutní nehráči, tak i zkušení deskovkáři, se kterými jsem ji hrál. Pro fanoušky Oprasků, kteří mají celou sbírku knih a hltají každý nový příspěvek na fejsu je to povinnost, pro ostatní je to na zvážení. Podobně malých karetních her je na českém trhu spousta, pro mě jsou největším konkurentem čeští Hobiti, kteří se taky vydali cestou humoru. Opraski sčeskí historje se snaží zaujmout především jednoduchostí a grafickým zpracováním a myslím, že se jim to daří.