recenze - ODYSEA: SPOLEČNĚ K DEVÁTÉ PLANETĚ

05.07.2020

Není to tak dávno, kdy bylo za devátou planetu považováno Pluto. Časy a názory astronomické obce se ale mění, a tak si tu novou "Planet Nine" budeme muset najít sami. A kdo jiný by se na takový úkol hodil více než hráči deskových her! Třeba NASA? :)

Když vám prozradím, že se v malé krabičce nachází padesát scénářů, asi si poklepete na čelo. Vždyť to je půlka Gloomhavenu. Věřte, že sešit s pravidly jich opravdu půl stovky obsahuje, ale o tom až dále. Kromě toho tady najdete dva balíky karet a kartonové žetony k vyloupání. Krabička sice vypadá poutavě a zaujme každého fanouška sci-fi, ilustrace na kartách a celkové grafické pojetí hry mě ale až tak neoslovilo. Při bližším průzkumu musím uznat, že jsou jednotlivé kresby povedené, ale při hře jsem je nevnímal a pokud si nebudete číst průvodní text k misím, můžete na sci-fi/kosmonautickou atmosféru úplně zapomenout.

Pravidla jsou sepsána opravdu přehledně, a tak vám už po prvním přečtení bude jasné, která bije. Základní mechanizmus hry je totiž naprosto banální. První balíček obsahuje karty ve čtyřech barvách s hodnotou 1-9 plus rakety s hodnotou 1-4, v sadě malých kartiček pak najdete to samé, kromě čtyř raket. Větší balíček karet se rovnoměrně rozdělí mezi hráče. Počet malých karet úkolů pro danou misi a někdy i celý setting ovlivňují už zmiňované mise. Ty se nacházejí v lodním deníku a pokud ho teď v krabici marně hledáte, věřte, že stačí pravidla hry otočit na zadní stranu. Kuk! Zamotal jsem vám hlavu? Tak počkejte, jak vám ji zamotá tahle hra. :)

Ve svém tahu pak hráči postupně vykládají karty z ruky. Začne kapitán, jeho karta rozhodne, která barva se hraje a všichni ostatní musí vyložit kartu příslušné barvy. Pokud tuto barvu nemají, mohou vyložit jinou barvu libovolné hodnoty, nebo raketu. Vítězí hráč, který zahrál nejvyšší kartu v kapitánem zvolené barvě, popřípadě vyložil raketu, která funguje jako trumf a bere si všechny zahrané karty k sobě. Vyhrál totiž takzvaný štych. Jednoduché že? Jenže jsem zapomněl zmínit, že tahle hra je kooperativní. Na začátku první mise si vytáhnete jednu malou kartu z balíčku úkolů a tu dostane kapitán. A právě on musí během štychu vyhrát vyobrazenou kartu, aby byla vaše společná mise úspěšná.

V dalších misích začne přituhovat, karet úkolů přibude, budete je muset plnit v různém pořadí, a nebo dostanete nějaký originální úkol. Během misí je zakázáno mezi sebou komunikovat, až na možnost označit jednu z vašich karet a napovědět spoluhráčům, s čím mohou z vaší strany počítat. To se ale zase může změnit zadáním mise. Mise, mise, mise, to je alfa i omega téhle karety. Autorům se skvěle povedlo vzít jednoduchý mechanizmus a na jeho základech vystavět chytlavou kooperativní hru. Jen tedy musím přiznat, že si před každým hraním naplánuju, že během večera splníme dvacet misí, ale nakonec se nám stěží podaří polovina. Důvodem je obtížnost a nutnost si udržovat jednu sehranou herní skupinu, ale samozřejmě není problém rozehrát více kampaní. Jednu s kolegy z práce, další s rodinou a pro ty nejšťastnější i třetí s milenkami.

Učící křivka je skvěle vyřešena postupným zvyšováním obtížnosti. V úvodu se naučíte základy, jak spoluhráčům přihrát karty, které potřebují, jakým způsobem fungují jednotlivé žetony úkolů a radiové komunikace a především si postupně navyknete neporušovat pravidla a mlčet. :) Pokročilé mise jsou opravdu výzva a na rozdíl o jiných většiny kooperativních her tady opravdu každý hraje sám za sebe, takže když ostatním svým chybným tahem celý úkol pokazíte, celá zodpovědnost spadne na vás. Neustále tedy musíte sledovat dění na stole, snažit si zapamatovat všechny zahrané karty a zároveň se pokoušet předvídat, co zamýšlejí vaši spoluhráči. Pokud se sejde čtyřčlenná parta vnímavých lidí, je to skvělá zábava.

Zpracováním ne moc přitažlivá hra, která ale nabízí obrovské množství zábavy. Za tři stovky dostanete kompaktní, chytlavou, dlouhou a zároveň znovuhratelnou karetku. Pomalu si shánějte čtyřčlennou partu na léto!