recenze - NEW YORK 1901

28.11.2019

Je to asi rok, co jsme se na výstavbu města podívali ve hře Quadropolis. Dneska tady máme další rodinnou deskovku z prostředí betonu, bagrů a jeřábů, jenom ty parcely jsou jaksi povědomější a ty jeřáby poněkud vyšší.

Pěkná barevná krabice musí v hračkářstvích upoutat snad každou maminku, která hledá pěkný dárek pro manžela nebo synátora. Pod víkem se schovávají česká pravidla, velká herní deska a pod nimi stylový insert. Tentokrát nás nečeká žádné vyloupávání, protože všechny kartonové dílky jsou už, společně s figurkami, rozděleny a nasáčkovány v praktických přihrádkách. Kromě nich tady najdete balíčky větších a menších karet, i ty mají v insertu své místo. Perfektní.

Příprava hry, a s ní i celá pravidla, jsou přehledně sepsána, v sešitu najdete názorné ukázky, které vám ulehčí se v New Yorku zorientovat, ale i tak jsem tady našel pár nejednoznačností, které mě donutily při prvním hraní listovat. Na stůl rozložíte herní plán, každý hráč dostane přidělenou jednu z postav a podle ní si na čtvercovou mapu města položí svou úvodní budovu. Vedle herní mapy vyložíte čtyři karty pozemků z budoucího trhu a k nim ještě bonusové karty, které budete vyhodnocovat na konci hry. Každý hráč disponuje vlastní sadou mrakodrapů s různými půdorysy a hlavně rozdílnou bodovou hodnotou. Počítejte s tím, že si tahle hra ukousne pěkný kus vašeho stolu, ale je se na co dívat. Komponenty hrají barvami a herní deska, která zatím zeje prázdnotou, je opravdu stylová.

Každý hráč na tahu má dvě možnosti. Buď si může vybrat jednu z parcel z aktuální nabídky a postavit budovu, a nebo už hotovou budovu/budovy zbořit a postavit místo ní jinou, která bude mít vyšší úroveň. Takové úrovně jsou tady tři (bronzová, stříbrná, zlatá) a vždycky můžete upgradovat jen na tu lepší. "Ruiny" starých mrakodrapů vrátíte zpátky do krabice a pamatovat si je bude už jen historie. Během hry máte možnost použít tři jednorázové akce, které vám umožní postavit dvě budovy namísto jedné, koupit si dvě parcely a nebo nabídku parcel zamíchat do spod balíčku a vyložit čtyři nové karty.

Celý vtip je v tom, že musíte vhodně promyslet, kdy se zbavíte svých starých budov a dáte na jejich pozemcích prostor novým, větším a modernějším. Cesta zpět neexistuje, downgradování není v New Yorku povoleno, protože pokrok nezastavíte. A hlavně, neustále musíte pozorovat své soupeře, protože když je necháte, aby si zabrali ulici, kde budou rozvíjet své realitní impérium, možná se v pozdější fázi hry podivíte, jak vám bodově utečou.

Kombinace logického a taktického řešení výstavby je asi hlavní devizou téhle deskovky. Vše je potřeba plánovat dopředu a špatná rozhodnutí vás můžou mrzet po zbytek hry. Pokud si necháte vyfouknout lukrativní pozemek ve vašem sousedství, přijdete o možnost postavit jednu z vašich obřích budov, popřípadě některý ze čtyř pověstných mrakodrapů ze společné zásoby. Co už tak zábavné není, je čekání na tah spoluhráčů během pokročilé fáze při hře ve čtyřech. V takovou chvíli si sice můžete připravovat svůj další postup, ale šance, že vám plány jeden ze tří spoluhráčů překazí, než se dostanete na tah, je velká. A pokud si budete škodit všichni navzájem, což budete, musíte své plány pravidelně přehodnocovat a to už nějaký čas zabere. Pořád se ale bavíme o rodinné hře, která má náročností blízko například k nedávno recenzovanému Ticket to Ride.

New York 1901 není SimCity v deskoherní podobě, očekávejte spíš rodinnou logicko-strategickou zábavu, kterou si užijete i s dětmi. Zároveň pěkně vypadá a dobře funguje jako vstupní hra pro nové hráče.