recenze - NAŠE OSADA: KUTILOVÉ

03.12.2023

Zase máme důvod si zavzpomínat na staré časy. Naši osadu jsme totiž recenzovali už v lednu roku 2021. Zima byla tenkrát ve znamení roušek, zemřel známý frýdecký zpěvák David Stypka a také skladatel Ladislav Štajdl. Na večery strávené s Naší osadou ale máme naštěstí ty nejlepší možné vzpomínky a rychle se dostala mezi naše nejoblíbenější deskovky. Vlastně mně ani nepřišlo, že by tahle hra potřebovala rozšíření, ale vidíte, neuběhly ani tři roky a máme ho tady.

Malá krabička je samozřejmě ozdobená podobnou ilustrací jako původní hra a líbí se mi, že autoři využili příležitost a když dáte víka krabic vedle sebe, kresby na sebe navazují a tvoří jeden velký obrázek. I přes menší rozměry ale nemůžu říct, že by bylo balení po okraj napěchované obsahem. Úplnou novinkou je osm a osmdesát oboustranných karet kutilů a příslušná podlouhlá deska, na kterou je během přípravy rozložíte. Karty Kutilů jsou navíc oboustranné, máme tady variantu pro standardní, nebo pokročilou herní variantu. Kromě toho na nás čeká osm nových karet úkolů a stejný počet nových budov, vše se samozřejmě vztahuje k novým kartám Kutilů. Všechny komponenty perfektně lícují s původním obsahem Naší osady a pokud hru rozložíte na stůl včetně rozšíření, působí jednotně a nic vás nebije do očí, takže, co se týče zpracování, nemám Kutilům co vytknout.

Pravidla původní hry se zásadně nemění, jen nám tady přibývá jedna "mezifáze", během které máte možnost dokupovat, nebo vylepšovat karty Kutilů. A k čemu takové karty Kutila slouží? Ve spodních rozích těchto karet najdete výřez a dvě karty vedle sebe pak pojmou právě jednoho fachmana. Jo vy už jste zapomněli, kdo že jsou to fachmani. Takto originálně kluci u BoardBros pojmenovali figurky "workerů" a já už jsem si ho za ty roky stihl přenést do většiny worker placement deskovek. Teď jsem ale trochu odbočil, zpátky ke kartám Kutilů. Když dokončíte svou běžnou akci sběr surovin, nebo stavba budovy, můžete si zakoupit, nebo vylepšit jednu z karet. Záleží i na tom, jestli už jste nějakou kartu u použitého fachmana měli a využili její výhodu a nebo fachman na svou kartu první Kutila teprve čeká. Tohle všechno je tady dostupné i v pokročilé variantě, s dalšími funkcemi karet, což v podstatě představuje jakousi třetí, nejkomplexnější variantu hry.

Karty jsou rozděleny na čtyři úrovně a zároveň do dvou různých typů těžaři a stavitelé. Ty první využíváte během sběru surovin a aktivace budov, ty druhé při stavbě nových budov. Tím hlavním přínosem jsou tedy právě schopnosti, které vám zajistí výhody za jednu z karet přidruženou k zahranému fachmanovi. Jak už jsem psal výše, pravidla původní hry se nemění, takže fachmani slouží především jako modul, který zvyšuje komplexitu hry a tím pádem i prodlužuje její délku. Autorům se ale všechny prvky podařilo opravdu pěkně naroubovat na osvědčený základ a není tady nic, co by někde čouhalo, nebo kazilo herní zážitek. Slovy klasika, je to taková "Naše osada na steroidech", která "sjíždí po struhadle do bazénu s jódem…". Promiňte, nechal jsem se unést, tohle jsou slova mnohem slavnějšího recenzenta, kterého v devadesátých letech pohltil starý dobrý Doom 2.

Takže, jaký je vlastně můj vztah ke Kutilům? Osobně do téhle hry žádné rozšíření nepotřebuji, ALE! V Kutilech všechno opravdu pěkně funguje. Staré strategie přestávají fungovat především ve chvíli, kdy použijete nové budovy a karty úkolů. Na jednotlivé karty Kutilů se pak budete chtě nechtě muset zaměřit. Já jsem se během recenzování vydal právě tímhle směrem, do partií jsem doslova protlačil nové prvky tak, abychom se jim nemohli vyhýbat. Najednou tady máme mnohem větší, komplexnější a delší hru. Řekl bych dokonce velmi odlišnou od té původní, která už teď funguje především jako jakési pevné jádro. Mimochodem, během hraní nás napadlo hned několik možností, jak hru rozšířit ještě dalšími směry, ale ty si necháme pro sebe a za drobný obnos je případně nabídneme vývojářům, kteří je budou moci zvážit, pečlivě roztrhat a vyhodit do koše. Až takoví jsme deskoherní designeři.

Tak takový je můj vztah ke Kutilům. Pokud ještě Naši osadu nemáte ve sbírce, asi bych vám nedoporučoval ji hned kupovat jako komplet s rozšířením. Nejdříve si pořádně zahrajte základ, za ten dám totiž ruku do ohně, a až následně zvažte nákup expanze. Chybu určitě neuděláte a hlavně moc neotálejte, protože za co ruku do ohně nedám, je případný dotisk Kutilů.