recenze - MY LITTLE SCYTHE

23.02.2020

Rok s rokem se sešel a je tu opět Dožínkový turnaj. Že jste o něm nikdy neslyšeli? To asi proto, že nejste zvířátka a nežijete v okolí Jablečného království. Ve hře My little scythe si můžete tuhle každoroční tradici vyzkoušet na vlastní srst. Stačí k tomu jeden malý srp a velká dávka kuráže. Dávejte ovšem pozor na letící jablečné koláče! *PLESK!* ... pozdě.

Název My little scythe ve vás může evokovat úspěšnou hru Scythe odehrávající se v alternativní historii (recenze se chopil deskoherní matador Petr). No a evokovovujete naprosto správně. Vydavatel obou her Stonemaier Games se usmyslel, že drsné dospělácké téma předělá na roztomilou hru pro menší publikum. Místo všudypřítomných obřích robotů, šlapajících na hlavy dělníků těžících železo a ropu, tu máme vesele poskakující zvířátka sbírající jablíčka a modravé safírky nebo pečící chutné koláčky.
Kromě názvu mají hry společné i některé zásadní mechanismy, které si popíšeme níže. Předtím ale pohlédnem pod víko na komponenty, jestli se to těm malým člobrdům bude vůbec líbit.

Když na vás z krabice zírá sedm kreslených zvířátek, nejspíš pochopíte, že půjde o dětskou hru. Vaši skvělou intuici potvrdí značení 8+ na boku krabice. Vrchní insert slouží pro plastové figurky zvířátek. Těch je celkem sedm párů, jelikož každé ze sedmi království vyšle sourozenecký pár, který se poté utká v turnaji. To máme celkem čtrnáct kvalitně zpracovaných figurek přímo vybízejících k barvení. Jestli si troufnete nabarvit medvídka tak, aby se z něj nestal kompost posraný hejnem holubů, je jen na vás. Ve spodním insertu najdeme zbytek komponent včetně hezounkých plastových surovin jablíček a safírů. Vydavatel Albi oznámil ke hře rozšiřující set opravdových safírů za rozumnou cenu 149 999 korun. Herní deska má jednoduchý styl kresby, zato dostatečně hýří barvami a děti bez poruchy barvosleposti určitě zaujme.

Herní plochou je Jablečné království, které je rozděleno na políčka a v jehož středu stojí hrad s ulítlým názvem "Stálestál". Obyvatelům hradu asi stále stojí... srst na hlavě. Jednou z vašich akcí je pohyb po těchto políčkách. Druhou akcí je hledání surovin - přidáte suroviny na mapu podle hozených kostek. Třetí a poslední akcí je vytvoření něčeho za něco, například dva koláče za dvě jablíčka nebo pálenku za čtyři jablíčka. Dobře, pálenku jsem si zase vymyslel, ale byla by fajn. K dispozici máte pouze tyto tři akce, které stejně jako v Scythe nesmíte použít dvakrát za sebou. A tak chodíte po mapě, hledáte suroviny a buď je přenášíte z místa na místo, nebo je přeměňujete. K čemu je takové počínání dobré? No přece k získání pohárů a vítězství v turnaji. A vovovo tom to celé je.

Dožínkový turnaj vyhraje pár hledačů (tak se říká účastníkům turnaje), kteří jako první obdrží čtyři poháry. Ty lze získat v osmi různých kategoriích. Jinak řečeno, máte na výběr, jakou cestou k vítězství se vydáte a jakou taktiku si zvolíte. Poháry získáte za doručení jablíček a safírů do Stálestálu, pečení koláčů, sbírání karet vylepšení nebo kouzel, přátelství mezi zvířátky nebo za vítězství v koláčovém souboji. Přiznejte se, že vás nejvíce zaujal poslední uvedený pohár za koláčový souboj. Mě taky. Pozor, letí další... PLESK!

Koláčový souboj nastane, když se sejde na jednom políčku více zvířátek z různých království. Právě v tuto chvíli přijdou na řadu "koláčová kolečka" známá i ze hry Scythe. Na kolečku si tajně nastavíte počet koláčů, které máte sto chutí vrhnout po soupeři. Myslím obrazně, ne doopravdy. Avšak můžete zvolit maximálně tolik, kolik jich máte aktuálně k dispozici. Tady bude mít výhodu ten, kdo si koláčky hezky upekl a připravil předem. Tajnou zbraní v souboji jsou takzvané karty kouzel. Ty lze získat v průběhu hry různými způsoby a přidávají několik dalších dobrot k celkovému počtu koláčků. Souboje jsou nejzábavnějším momentem z celé hry. Není se čemu divit, kdo by nechtěl mrsknout ještě teplý, jablečný koláč někomu přímo do ksichtu? Bohužel těchto situací je ve hře poskrovnu, jelikož vám stačí k poháru jen jedno vítězství v souboji, a navíc za ztrátu přátelství.

O jakém přátelství mluvím? Kromě předešle uvedených "aktivit" se snažíte během kompetitivního turnaje udržovat přátelství, vylepšovat vaše základní akce a rozřešovat dobrodružství. Všechno vede k zisku pohárů. Možností je stejně hodně jako padlých jablíček, která čekají, až je nějaká tlapka zvedne ze země. Díky systému třech akcí, z toho pouze dvě k výběru, hra odsejpá a nedochází k rozhodovací paralýze.

My little Scythe je rozhodně rodinnou hrou pro menší děti. Ty zaujme především jednoduchost, téma i design včetně figurek. Pro dospělé a zkušené matadory to není nic vzrušujícího. Mou sedmiletou dceru však hra zaujala na první pohled a kromě čtení textu na kartách rozumí všem pravidlům. Těším se na den, kdy si s ní zahraju původní Scythe, a díky téhle zjednodušené verzi jsme zase o krůček blíže :)

Hodnocení hratelnosti: 3+/5