recenze - MUNCHKIN PODZEMÍ

30.08.2020

Klasický karetní Munchkin je podle mě hra spíš na party nebo do hospody, zábavná je, hlavně pokud od ní neočekáváte nějaký hluboký strategický zážitek. Myslím to v tom nejlepším slova smyslu, protože podobně "otevřená" hra, kde kooperativně kosíte bizarní nestvůry a zároveň je poštváváte proti sobě navzájem, se dá najít jen těžko. V češtině jsme se už dočkali iterace se zombikama, post-apo a samozřejmě základní hry s hromadou rozšiřujících balíčků. Ale celkově je výčet verzí mnohem zajímavější. Munchkin: Marvel, Rick and Morty, Harry Potter, a nebo třeba Shakespeare?! Hmmm, to zní dost... Divně :) Každopádně poslední verze, na kterou se podíváme dnes, je Munchkin Dungeon, česky Podzemí. Ta přináší zásadní změnu, kdy z oblíbené karetní hry dělá deskovou.

Tomu samozřejmě odpovídá i velikost krabice. Nebál bych se označení "klasické balení CMON", kdy vás pod víkem čeká herní plán, kartonové žetony k vyloupání, dva balíčky kar... Ale to přeci nikoho nezajímá, každý se hned podívá do té tajemné krabičky, která zabírá většinu prostoru. Figurky jsou tady v několika velikostech, přičemž ty největší mě opravdu překvapily. Spíš než rozbalování deskovky mi to připomíná jakousi směs bizarních sběratelských předmětů. Co se týče zpracování jednotlivých figurek, nehledejte tady žádné drobné detaily ve stylu Blood Rage. Předlohou jim totiž byly notoricky známé a jednoduché ilustrace Johna Kovalice. Tedy známé pro ty, kteří už zažili pořádnou hospodskou Munchkin výpravu. Celkově je tedy kvalita zpracování na vysoké úrovni. Co bych určitě uvítal, je tvrdší karton u panelů hrdinů a Super Munchkinů.

Sešit s pravidly, který najdete v krabici, je kapitola sama o sobě. Začnu asi těmi pozitivy, celkem dobře se v pravidlech dohledává a je v nich pár dobrých a pár slabších vtípků. Jinak mě čtení spíš mátlo, napoprvé jsem si udělal jakousi představu, jak se to celé hraje, ale hned mě napadlo několik nejasností. Na některé odpovídá FAQ, u jiných jsem doufal, že si je ujasním během samotného hraní. Grafické zpracování pravidel je možná cool, ale to rozdělení do všemožných okrasných rámečků je spíš nepraktické. Informace označené jako důležité bych nahradil úplně jinými a ubral bych všech těch žoviálností.

První hraní tedy mělo ukázat, jestli se všechny ty drobnosti jednoduše vysvětlí, nebo budu muset brouzdat po diskuzích a snažit se dohledat vysvětlení autorů. Hra na stole vypadá opravdu pěkně, herní plán doplněný o figurky a karty místností, hned máte chuť se spustit do podzemí. Prolézáte místnosti, sbíráte drobáky a pak narazíte na příšeru. Soupeři vám pomocí karet hrozeb do místnosti škodolibě přidají pár nepříjemností, a klidně i další příšery, no a pak to přijde. Souboj za pomocí kostek. Hodíte si příslušným počtem kostek (dle vašeho levelu a případných dalších vylepšení) a poté váš kamarád po levici hodí za příšery. Následně se hody porovnají... Ajaj! "Proč jsi házel mýma kostkama?" "No protože jich je tady jen šest." Tohle je docela problém, pomocí kostek získáváte útoky, štíty na obranu, ale zároveň spouštíte speciální vlastnosti vaší postavy, a pak ty stejné kostky vezme soupeř, který hází za tři příšery a hodnoty máte porovnat. Těch kostek mělo být v balení alespoň dvanáct, takže doufám, že půjdou časem dokoupit, pokud ne, byla to škoda.

Ano, byla by to škoda, protože je jinak Munchkin Podzemí opravdu příjemná odlehčená škodící hra. To odlehčená je hodně důležité, nejvíc jsem si ji totiž užil na chatě u dobrého piva s partou přátel, celý doštípaný od komárů... A i přes ty štípance jsem měl většinou chuť se vrátit na start a dát si to celé znovu. Ideálně doporučuji hrát ve třech a více hráčích, protože partii ve dvou znatelně chybělo to spolčování se, které je i klasickému Munchkinovi vlastní. Co se týče pravidel, většina nejasností se opravdu intuitivně dořeší během hraní a prostě to celé postupně začne fungovat. Hráč na tahu musí zvážit, kolik místností projde, protože každý postup přidává do zásoby hrozeb žetony a to pak umožní soupeřům zahrát více karet hrozeb. Zároveň je dobré sledovat soupeře, kteří by se chtěli rychle prosmýknout k finálnímu bossovi, toho musíte porazit třikrát (pokaždé k němu musíte dojít znovu skrz celý dungeon, a pokud ho třikrát porazíte, hra končí) a za každý úspěšný boj s bossem získáte osm bodů slávy. Což je tady opravdu hodně, protože k ukončení hry vám jich stačí dvacet.

Karet s kořistí a hrozbami je dost, horší je to s místnostmi a toulavými příšerami, to je ale bohužel omezeno tím, že každá toulavá příšera má svou vlastní figurku. Po několika partiích tedy zmizí jakýkoliv moment překvapení a možná zatoužíte po rozšíření, které by podzemí trochu oživilo. I přes to si myslím, že za svoje peníze dostanete slušnou porci obsahu. Ale to mě zase vrací k těm kostkám, my jsme nejdříve k zaznamenávání hodu používali tužku a papír, později nepoužité žetony, které mají úplně jinou funkci, ale posloužily. Je možná škoda, že se autoři nedrželi prostého porovnávání statistik hrdiny a předmětů vs. monster a nepříjemností jako v původní karetní hře. Na druhou stanu napětí při hodu kostkou má něco do sebe a hra tak ještě víc evokuje všelijaké klasické hry na hrdiny.

Jsem na vážkách. Pěkný vizuál, jednoduchá a chytlavá hratelnost, ale zároveň dost podstatný problém s kostkami a nedoladěnými pravidly. Zběhlý fanoušek deskovek asi nebude mít problém oba nedostatky vyřešit a hru si pak bez problému užít, Munchkin by ale podle mě měl být přístupnější.