recenze - MALACCA

10.02.2019

Téma pirátů stále nebylo kompletně vytěženo, a tak není divu, že se nám dostala na stůl další hra plná lodí a lebek. Když si prohlížím krabičku Malaccy a pročítám si texty na zadní straně, musím konstatovat, že piráti a jednoduché karetní hry se prostě přitahují. Dříve jsem se dobře bavil u Karet mrtvého muže, Port royal i jeho rozšíření, a proto od Malaccy očekávám rychlou a nenáročnou zábavu.

S vydavatelem Loris Games jsem zatím neměl zkušenost, takže jsem byl zvědav na zpracování české verze. Jak ale rychle zjišťuju, autorem je Jan Dřevíkovský a nejedná se o lokalizaci, ale o původní českou hru. O to více se začínám těšit. Krabička je opravdu malá, plná karet a plastových žetonů, na první pohled je všechno zpracováno velmi slušně. Karty mají nadstandardní gramáž, o jednu jsem si pořezal prst, ale to je možná mojí nešikovností, nikdo jiný podobné zranění neutržil. Ilustrace na kartách jsou pěkné a všechny ikonky a popisky přehledné. Mince pak představují kvalitní plastové žetony dvou barev.

Podle pravidel to vypadá na jednoduchou blafovací hru. Takže rozdáváme karty a můžeme začít napadat a bránit lodě. Většina lidí u stolu opakuje jedno slovo. Poker. Ano, najdeme tam společné průsečíky. Tahle hra je o předvídání, jakou kartu zahrál váš soupeř, jestli svou vysokou sázkou blafuje a nebo se naopak tváří rezignovaně a předkládá kartu bez jediné mince.

Možnosti máte tři: útočit, bránit, nebo obchodovat. Pokud se najde převaha útočníků, loď je úspěšně potopena a piráti získávají její náklad plus mince od poražených soupeřů. Pokud se podaří loď ubránit, přijdou si na své právě obránci a obchodníci. Obránci navíc při úspěchu získají kartu se speciální akcí. Takovou kartu můžete použít jen jednorázově, pokud ji ale vyložíte ve vhodnou chvíli, zaručeně svým soupeřům vykouzlíte na tváři krásného mračíka.

Každé kolo se soustředíte na jednu z dvanácti lodí. Jakmile vyložíte poslední kartu lodi, začíná grand finále. Od ostatních kol se nijak neliší, ale věřte, že vaši soupeři budou chtít lstivě nahnat chybějící body/žetony. Nakonec vyhraje hráč s největším nashromážděným majetkem. Tím ale vaše hraní nejspíše neskončí. Budete totiž chtít hrát znovu a znovu. Jakmile si osvojíte všechna pravidla, začnete taktizovat a přemýšlet nad tahy soupeřů. V tu chvíli se ze hry stává parádní zábava. Co bych hře vytknul, je malý počet lodí. V každém kole narážíte na ty samé a tohle by si zasloužilo nějaké oživení.

Do hry si pak můžete přidat postavy a vybavení. Každý hráč může začít partii s postavou, která mu během hry přináší permanentní výhodu. Chcete dostat mince za úspěšnou obranu, nebo začínat s devíti mincemi místo s klasickými pěti? Každá z osmi postav přináší do hry nový prvek, který vás donutí ještě více sledovat soupeře. To samé platí pro vybavení, které můžete koupit ještě před otočením nové karty lodi za pět stříbrňáků. Doporučuju postavy i vybavení přidat do hry postupně po několika partiích a to hlavně kvůli novým hráčům.

Malacca je pro mě velkým překvapením. Nic moc jsem od těchhle karet nečekal, nakonec je teď ale beru všude s sebou. Balení není předimenzované, jako tomu bývá u jiných her, ale karty a žetony do něj zapadnou tak akorát. Přestože pravidla vysvětlíte za tři minuty, soupeřům bude chvilku trvat, než objeví kouzlo celé hry. Stačí ale dvě partie a už všichni vesele taktizují a kujou pikle na nejbohatšího hráče. Tak ne aby vás napadlo vyměnit žetony za peníze a provozovat gambling :)