recenze - LORENZO IL MAGNIFICO

21.01.2018

Šlechtický rod Medicejů byl v období 13. století ve Florencii nechutně bohatý a mocný. Taky byste chtěli zkusit být nechutně bohatí a mocní? Já rozhodně ano. Naštěstí je tu deskovka Lorenzo, která vám to umožní. Nechť se zlaté floriny otáčejí...

V poslední době jsme na našem úžasném a magnifico Deskologu recenzovali a hráli náročnější hry jako This War of Mine (sakra hardcore), Fallout nebo Catan: Hra o Trůny. Nedivím se, že jsem měl sto chutí na nějakou klidnější, lehčí deskovku, třeba eurovku s profláklou mechanikou "Worker placement". Vybral jsem si na to Lorenzo il Magnifico, vloni vydaná v české lokalizaci firmou Albi. A udělal jsem dobře!
Téma je zasazené v italské renesanci podle slavné historické postavy Lorenza I. Medicejského, obchodování, politika, náboženství. Pro tenhle typ hry ideální téma.

Pravidla jsou velmi dobře sepsaná, správně přeložená a díky doplňujícím obrázkům pod každým odstavcem se čtou jako dětská pohádka na dobrou noc. Jednoduché jako facka, naučené za třicet minut.

Rozložíme desky, hodíme kostky a jdeme si hrát hezky.

I kdybych o hře nic nevěděl, už na první pohled bych poznal, že se jedná o Worker placement mechaniku. Označené oblasti akcí a u každé značka a počet získaných surovin. Dřevo, kámen, zlaťáky, vítězné body, to všechno tam je. Kupujete karty produkce, budov, postav, činů, zvětšujete vojenskou sílu, abyste nakonec vše nějak přeměnili na vítězné body. Každopádně i Lorenzo má jeden zajímavý koncept, víru v náboženství, kterou nemusíte podstupovat, ale čeká vás poté exkomunikace. Negativní postih, který vás doprovází celou hrou. Jedna z dalších možností taktiky jak docílit vítězství, buď se podvolit papeži nebo vyhrát pomocí vojenské síly.

"Worker placement" mechanika je založená na vybíraní různých akcí, které jsou převážně dostupné jen jednou v jednom kole. Tzn. že první hráč má možnost volby všech akcí, a další hráč po něm už nemůže použít stejnou akci jako první hráč a musí taktizovat jaká další akce je pro něj nejvýhodnější. Dochází k takzvanému "blokování akcí". V dalším kole jsou všechny akce vyresetovány a výběr začíná nanovo. Dokonalý příklad je již kultovní hra Agricola.

Lorenzo I. byl řečený il Magnifico neboli Nádherný. Je i desková verze il Magnifico ?

Krabice je těžší, plná komponent, bohužel insert žádný a vše je hozeno do jedno prostoru jak hnůj na poli. Ilustrace na krabici se mi líbí, ale situaci to stejně nezachrání :)
Herní materiál a grafický design patří na úroveň klasické "eurovky". Klasické dřevěné suroviny a figurky (druhořadí pomocníci mají alespoň tvar postavy, zatímco hlavní členové rodin jsou ve tvaru válečku). Kartičky jsou sice malé, ale naštěstí bez textu a symboly jsou lehce rozeznatelné. Herní deska je uspořádaná tak, aby se na ni vešly všechny potřebné akce, kartičky a kostky, ale tady je to už dost na hraně. Celkový pohled na hru je namačkaný jako okurky v zavařovačce, spíše chaotický a nepřehledný. Chápu, že autoři asi kladli důraz více na praktičnost než na design, ale euro hra přece nutně neznamená, že musí vypadat zle a nudně. Jenže tady je to opravdu bolest a bída.

Hratelnost je narozdíl od designu na tom o něco lépe. Originalita je sice pro tento typ her cizí slovo, ale naštěstí pro Lorenza mám tento typ her rád. Podrobněji popisovat funkcí Akcí, například "Vem si 2 dřeva a 1 kámen", mi přijde stejně zbytečné jako nosit dříví do lesa. Nebudu tedy rozepisovat podrobnosti herního principu, ale jen můj pocit z hraní. Jako milovník piva, žen a euro her jsem s Lorenzem spokojený. Dostal jsem od něj přesně to, co jsem očekával a bavil se u toho. Jednoduše proto, že si Lorenzo I. il Magnifico na nic nehraje. Pokud očekáváte jistou originalitu, něco, co jste ještě nikdy neviděli a nehráli, podívejte se úplně jinam. Jestli existuje nějaký standard euro her typu worker placements, Lorenzo ho bez problému dosahuje, možná i lehce povyšuje. Škoda té grafické stránky.... achjo.

Papeži jsem se nakonec nepodvolil, a taky mě to stálo vítězství. Naštěstí se říká konec dobrý, všechno dobré, tak vám nakonec povím něco dobrého... Při hraní Lorenza nám spadla jedna dřevěná figurka pod stůl na podlahu bez žádného zvuku dopadu. Hledali jsme ji jako blázni všude okolo stolu a nakonec se našla vedle pohovky, dobré že?? :)

Hodnocení designu: 2/5

Yarek, il Magnifico!

Komentovat a odebírat nás můžete na našem facebooku.