recenze - LORDS OF WATERDEEP

01.07.2018

"Páni z Hustodeště" - Nějak takhle by se mohla jmenovat česky lokalizovaná verze, kdyby někdy vyšla. Jenže od roku 2012 se nenašel v české kotlině jediný distributor, který by tuhle deskovku vzal pod svá křídla a přeložil. Deskolog si k večeři podá originální verzi Lords of Waterdeep (LoW) a zkusí zjistit kde je problém.

Waterdeep neboli "Hustodéšť" (to jsem si právě vymyslel), je fiktivní městský stát ve světě Forgotten Realms. Přístavní město je jedno z největších a nejrušnějších na kontinentě, a navíc s nejvlivnější politickou mocností. Městu panuje Kryptokracie, a jeho vládci se nazývají Lords of Waterdeep.
I když pochybuju, ale opravdu pochybuju, že někdo z našich milovaných čtenářů nezná svět Forgotten Realms, pro jistotu to ještě napíšu. Jedná se o RPG hru Dungeons & Dragons, respektive hru na hrdiny. Čeští hráči budou znát spíše podobnou hru pod názvem Dračí doupě, takzvaně "Dračák". No a tenhle Hustodéšť je tématicky zasazený právě do světa D&D a jejich pravidel.

Opravdoví vládci Hustodeště.
Opravdoví vládci Hustodeště.

Musím se vám přiznat, že nejsem fanouškem ani hráčem Dračáku, Dračičáku ani ničeho podobného. Prostě mě tato kultovní záležitost dost dobře minula. Přiznávám se hlavně proto, aby mi bůh odpustil, a pak taky proto, ať víte, že ono tématické spojení mě nechává naprosto chladným a na hru nahlížím nezaujatě, stejně jako na jakoukoli jinou nejlepší hru na světě.

Je potřeba říci, že LoW je jedna z mých prvních deskových her v originální (cizojazyčné) verzi, kterou jsem se kdy učil. Možná se ptáte, proč jsem si ji teda kupoval, když nejsem fanda do D&D. Nebo se možná neptáte a ani vás to nezajímá, každopádně vás toho stejně neušetřím...

Vítězné body, stačí jen sebrat.
Vítězné body, stačí jen sebrat.

Téma přístavního města ovládané lordy, jenž tahají za nitky skrze své agenty a ti najímají dobrodruhy pro plnění úkolů, mě přišlo zajímavé. Navíc hra v době vydání byla velice dobře hodnocená (tuším okolo 30. místa na BGG). Další důvod proč mě LoW zaujal je vzhled. Povedený obal krabice se zlatým pruhem uprostřed a s pěknou ilustrací lordů (na krabici jsem slyšel kritiku, že se vrchní víko nedovírá a tím se lehce otevře, ale mě se tahle originální dizajnovka líbí).
Co se ale musí líbit každému, je to, co se schovává pod víkem. Tohle je pánové a dámy dokonalost. Takhle by to mělo vypadat v krabici u každé větší hry. Je tu rozděleno úplně všechno. Kostičky podle barev, komponenty hráčů podle barev, každá figurka má své místo, karty, budovy, zlatá platidla rozdělena podle hodnoty... Prostě parádní insert, jeden z nejlepších který jsem viděl.

Při pohledu na insert mi vystříkne....slza. Krása!

Nejen krabice s insertem je pěkná. Líbí se mi i ostatní komponenty, například karty jsou příjemné na dotek a všechny ilustrace jsou vážnějšího rázu, přesně podle mého gusta. Kostičky (neboli dobrodruzi) jsou sice obyčejné, ale aspoň pěkně barevné. Ovšem platidla, to už je jiná radůstka. Zapomeňte na mince, děrované zlato v podobě čtverce v hodnotě 1 nebo půlměsíc v hodnotě 5 je radost hromadit. Herní deska znázorňující mapou Waterdeepu, s městskými částmi jako akcemi a bodovací stupnicí na boku, je taktéž povedená.

Hra nabízí variantu "udělej si přívěsek"

Hlavním cílem hry je plnění úkolů a zisk vítězných bodů (VB) za jejich splnění - prostě klasika. Úkoly jsou rozděleny do několika skupin jako Warfare, Commerce, Arcana, atd.. Všechny úkoly jsou podobné jako vejce vejci - musíte najmout určité dobrodruhy (kostky) nebo zaplatit daný obnos, abyste splnili úkol a získali VB plus nějakou bonusovou odměnu. Proč jsou úkoly rozděleny do skupin, to vám hned povím. Na začátku hry si každý hráč vybere náhodně jednoho lorda Waterdeepu. Ten vám přinese na konci hry extra VB za každý splněný úkol určité skupiny. Vaší snahou je tedy plnit převážně svůj typ úkolů.
Dobrodruhy získáte pomocí akcí, na které vysíláte své agenty. Těch má každý hned několik. Na začátku jsou na výběr základní akce, které se časem rozšiřují tím, jak stavíte nové a nové budovy.

Pamatujete si hru POG?
Pamatujete si hru POG?

Nebudeme si nic nalhávat, je to euro s mechanikou worker placement. Naštěstí LoW opepřuje hru prvkem Intrik. Jsou to karty Intrik, kterými můžete útočit na ostatní hráče. Například odstraň kostku, ukradni zlato a podobně. Speciálním druhem intrik jsou mandatorní úkoly, což je klasický úkol, který strčíte soupeři a ten ho musí splnit jako první. A to ho nasere, jelikož použije kostky, které měl připravené na jiné důležitější úkoly. Škození a hraní Intrik je svinící taktika. Každopádně to beru jako podstatnou interakci mezi hráči, a velké plus.

Tady máš ty kryso!
Tady máš ty kryso!

Už jsem to psal a napíšu to znova - LoW je (ne)typická euro hra s prvky worker placement a jde to vidět na první pohled. Přitom je většina akcí naprosto stejná, ve smyslu vem si jednu takovou kostku, druhou makovou, nebo dvě tvarohové. Akce jsou tak primitivní, až to bolí. Jenže víte co? Mě to baví. Pro mě samotného je záhada, proč mi LoW přirostl k srdci, ale i když mám za sebou několik desítek partií, často se k Waterdeep rád vracím (na rozdíl třeba od Agricoly). Originálnost je nula, ale hratelnost deset :)

Červený je ztracen v městě.
Červený je ztracen v městě.

Z důvodů, které jsem psal výše - má první větší cizojazyčná hra, zajímavé téma, graficky a designově povedená, jednoduchý worker placement s prvkem intrikářství a interakcí mezi hráči - se stal LoW mou srdcovkou na kterou nedám dopustit. A pokud mě jakákoli hra baví tak, že se k ní po tolika letech stále vracím, nemůžu ji hodnotit pod 4 hvězdy.
Otázkou je, jestli bych LoW doporučil i novým hráčům? Spíše ne. Mezi současnými, velmi originálními tituly se stará, ničím extra výjimečná hra těžko prosazuje. Tím rovnou odpovídám i na otázku z úvodu. Dnes vychází každý rok tolik zajímavých titulů, že si distributoři mohou pečlivě vybírat a není třeba se vracet k šest let starým hrám. Titul Lords of Waterdeep nikdo nikdy v české lokalizaci nevydá a tím pádem se moje názvosloví "Páni z Hustodeště" nezapíše do dějin deskových her, bohužel.

Rákosníček v akci, teda na akci.
Rákosníček v akci, teda na akci.

článek napsal